Aż 37 proc. budżetu na prezenty świąteczne popłynie przez sieć
2016-12-15 10:30
![Aż 37 proc. budżetu na prezenty świąteczne popłynie przez sieć [© M-image - Fotolia.com] Aż 37 proc. budżetu na prezenty świąteczne popłynie przez sieć](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prezenty-swiateczne/Az-37-proc-budzetu-na-prezenty-swiateczne-poplynie-przez-siec-185623-200x133crop.jpg)
Świąteczne zakupy w sieci © M-image - Fotolia.com
Przeczytaj także: Prezenty świąteczne 2016. Co kupimy i za ile?
Badanie „Zakupy Świąteczne 2016” objęło swoim zasięgiem dziewięć krajów europejskich. Średnia wartość tegorocznego koszyka z prezentami to 490 złotych. Respondentów zapytano o miejsce, jakie w tym koszyku zajmują zakupy przez internet.Okazuje się, że pod względem przekonania do e-commerce Polska zostawia w tyle wiele państw Starego Kontynentu. W tym roku aż 37% budżetu przeznaczonego na prezenty świąteczne wydamy w e-sklepach. To drugi, najwyższy wynik, jaki uzyskano wśród badanych państw. Bardziej skorzy do zakupów internetowych są jedynie Niemcy (48 proc.). Jednocześnie okazuje się, że ponad 1/3 Polaków w ogóle nie zamierza kupować prezentów w sklepach stacjonarnych. To najwyższy wskaźnik w Europie, co jest dobitnym dowodem na to, że znaczenie polskiego e-commerce, którego wartość na przestrzeni kolejnych 5 lat ma się podwoić, ciągle rośnie.
Jeżeli chodzi o poszukiwanie pomysłów na prezenty świąteczne, Polska nie odbiega od reszty badanych - 2/3 z nas inspiracji poszukuje przede wszystkim w Internecie. Z drugiej jednak strony Polacy - niemal dwa razy rzadziej niż statystyczni mieszkańcy Europy - szukają informacji o prezentach bezpośrednio w e-sklepach.
„Można więc wnioskować, że najpierw używamy niezmiennie najpopularniejszych sposobów, takich jak wyszukiwarki i porównywarki cenowe, na które wskazało odpowiednio 50 i 41 proc. ankietowanych, a do sklepu trafiamy, kiedy mamy już konkretny pomysł, co chcemy kupić” – mówi Wojciech Górniak.
Znacznie częściej niż respondenci w pozostałych badanych krajach Polacy szukają ofert na stronach z kuponami i zniżkami. Częściej od nas robią to tylko Rosjanie i Belgowie. Poszukujemy tam głównie ofert na prezenty świąteczne do domu, zestawy prezentowe i karty upominkowe. Na tych stronach najmniej popularne były wyszukiwania książek i filmów.
Czytaj także:
- Rodzina 500 plus zaszaleje w Boże Narodzenie?
- Ile kosztuje Boże Narodzenie? Od 0 do ponad 4000 zł
Polacy, podobnie jak mieszkańcy pozostałych badanych krajów, używają social media nie tylko jako platformy do kontaktu ze znajomymi, ale również jako wyszukiwarki. Wskazało na nie 19 proc. ankietowanych. Jeśli planujemy obdarować naszych bliskich grami, muzyką czy filmami, korzystamy właśnie z mediów społecznościowych, aby dowiedzieć się, co chcieliby dostać pod choinkę.
fot. M-image - Fotolia.com
Świąteczne zakupy w sieci
37% budżetu przeznaczonego na prezenty świąteczne wydamy w e-sklepach.
Czerpanie informacji z newsletterów i reklam otrzymywanych na skrzynkę email jest w Polsce tak samo popularne jak szukanie takich informacji w social media. W naszych skrzynkach szukamy przede wszystkim informacji i ofert dotyczących turystki, zniżek w restauracjach czy biletów na wydarzenia kulturalne.
Stosunkowo mało popularne jest za to wyszukiwanie informacji na blogach i forach. Mamy jednak do tych źródeł zaufanie i kiedy potrzebujemy bardziej wnikliwej opinii, sięgamy także po nie. To może tłumaczyć dużą popularność blogów i forów, gdy potrzebujemy informacji na temat nowoczesnych technologii, których zakup wiąże się przeważnie z większym wydatkiem i bardziej przemyślaną decyzją.
Osiemnaście procent Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w Internecie. Pod tym względem Polska osiągnęła trzeci wynik wśród analizowanych państw. W przypadku Włoch było to 24 proc., a Niemiec 20 proc. Z kolei 52 proc. będzie szukać w takiej sytuacji prezentu w innym sklepie stacjonarnym, co jest najniższym wynikiem wśród przebadanych państw. Równie wierni są klienci sklepów internetowych. Aż 55 proc. z nich odpowiedziało, że w sytuacji, gdy nie znajdą produktu, którego szukają, nie zmienią kanału sprzedaży na ten offline.
Jak jednak zaznaczają eksperci Deloitte zachowania klientów są dużo bardziej skomplikowane i zależą od wielu czynników, jak choćby tego jakiego rodzaju prezentu poszukujemy.
„Badania Gemius wskazują, że połowa konsumentów kupujących w sklepach tradycyjnych sprzęt elektroniczny, poprzedza swoją decyzję sprawdzeniem informacji na temat produktów w Internecie. Natomiast w przypadku kosmetyków, znajdujących się na pierwszym miejscu w kategorii najczęściej kupowanych prezentów, mamy często do czynienia z efektem odwrotnym. Konsumenci chcą dotknąć, sprawdzić i przetestować produkt osobiście, by następnie dokonać zakupu w kanałach online” – mówi Bartek Bobczyński, Account Director w Deloitte Digital.
Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory, w której możemy je robić (79 proc.), jak również dostawa do domu (75 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (81 proc.), to że swoje zakupy otrzymujemy do ręki (80 proc.) oraz ochrona danych osobowych (78 proc.).
Należy pamiętać, że coraz częściej zakupów internetowych dokonujemy nie tylko za pośrednictwem komputera czy laptopa, ale również smartfonu lub tabletu. Ze świątecznego badania Deloitte wynika, że za ich pośrednictwem najczęściej Polacy poszukują gier wideo, prezentów związanych z hobby i czasem wolnym, filmów oraz nowoczesnych technologii. Z tego kanału w czasie tegorocznych zakupów świątecznych chce skorzystać 10 proc. respondentów. Dla porównania komputer wymieniło cztery razy więcej ankietowanych.
Z kolei badania Deloitte w USA pokazały, że niemal 80 proc. posiadaczy smartfonów wykorzysta swoje urządzenia do zakupów świątecznych, traktując je jako swoistego asystenta zakupowego. Aż 61 proc. osób w tej grupie sprawdzi lokalizację sklepów tradycyjnych, podczas gdy 57 proc. wykorzysta swój telefon do zweryfikowania ceny oraz zapoznania się z opinią na temat produktu.
„Widać wyraźnie, że jeżeli marki chcą sprzedać swoje produkty, muszą towarzyszyć konsumentowi i walczyć o niego w toku całej ścieżki zakupowej, niezależnie od wybranego przez niego kanału sprzedażowego” – mówi Bartek Bobczyński.
![Boże Narodzenie i Sylwester w pandemii. Jak bardzo inne? [© pixabay.com] Boże Narodzenie i Sylwester w pandemii. Jak bardzo inne?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Boze-Narodzenie/Boze-Narodzenie-i-Sylwester-w-pandemii-Jak-bardzo-inne-235134-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)