Czy sektor MŚP ma potencjał do rozwoju?
2016-12-20 10:10
Czy sektor MŚP ma potencjał do rozwoju? © Sergey Nivens - Fotolia.com
6 na 10 firm reprezentujących polski sektor MSP uważa, że za ich rozwój odpowiedzialna jest w znacznej mierze akwizycja innego biznesu. Co piąta przebadana firma deklaruje, że gwarancją wzrostu jest rozwój nowych produktów i usług, a zaledwie 8 proc. dostrzega największe szanse w ekspansji na rynki międzynarodowe - wynika z najnowszej odsłony zleconego przez Bibby Financial Services badania Global Business Monitor.
Przeczytaj także: Bibby MSP Index: jak pandemia wpłynęła na rozwój firm?
Badanie Global Business Monitor dowodzi, że poza Polską akwizycja nie zdołała już zyskać tak szerokiego grona sympatyków. Jako atrakcyjną postrzega ją zaledwie 3 proc. firm brytyjskich, podczas gdy np. 1/5 z nich widzi największe szanse w rozwoju produktów. Irlandzki i niemiecki sektor MSP uważa z kolei, że najdonioślejszym wyzwaniem jest opracowywanie nowych produktów. Zgoła odmienne stanowisko reprezentują firmy amerykańskie, w znacznym stopniu podkreślające wagę mediów społecznościowych.Sektor MSP ciągle też wskazuje na bariery swego rozwoju. Polskie firmy wymieniają tu:
- wzrost kosztów (47 proc.),
- regulacje rządowe i legislację (40 proc.),
- problemy z popytem (34 proc.).
W tej kwestii odpowiedzi wszystkich przebadanych rynków okazują się zbieżne.
W kontekście inwestycji polski sektor MSP wskazuje głównie na zamiar inwestowania w maszyny i wyposażenie (39 proc.), a także w działania sprzedażowe i marketing (29 proc.). Tutaj różnimy się od reszty badanych - w krajach legitymujących się dłuższymi tradycjami biznesowymi nacisk kładziony jest na szkolenia i rozwój pracowników (65 proc. w Wielkiej Brytanii, 62 proc. w Niemczech, 60 proc. w Irlandii, 50 proc. w USA – a w Polsce tylko 20 proc.).
fot. Sergey Nivens - Fotolia.com
Czy sektor MŚP ma potencjał do rozwoju?
- Analizując wyniki badań widzimy wyraźnie, że przedsiębiorcy potrzebują finansowania dla swoich planów – komentuje Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services. – Dotyczy to zarówno bieżącej działalności, jak i rozwoju na rynku krajowym i za granicą. Dzięki faktoringowi przedsiębiorca uzyskuje gotówkę, która poprawia jego pozycję w relacjach z dostawcami, a często umożliwia otrzymanie konkretnych rabatów. Ponadto firma faktoringowa może wspomóc swojego klienta w wejściu na rynki zagraniczne, nie tylko udzielając informacji o wiarygodności finansowej wybranych kontrahentów, ale także doradzając w konkretnych aspektach prawnych, językowych, czy administracyjnych.
Metodologia Global Business Monitor
Global Business Monitor to międzynarodowe badanie obejmujące ponad 1200 małych i średnich przedsiębiorstw z USA, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Polski i Hong Kongu. Badanie przeprowadziła w czerwcu i lipcu 2016 roku firma Critical Research na zlecenia Bibby Financial Services.
Przeczytaj także:
Duże firmy częściej sięgają po leasing
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)