Kiedy kupować prezenty świąteczne? Kto zaoszczędził najwięcej?
2016-12-29 12:35
Kiedy kupować prezenty świąteczne? © adamchris - Fotolia.com
Kiedy kupować prezenty? Czy na niższe ceny możemy liczyć w listopadzie, czy też powinniśmy zaczekać z nimi do ostatniej chwili, licząc na grudniowe promocje? Druga już edycja "Świątecznego barometru cenowego" Deloitte dowodzi, że wszystko zależy od asortymentu, który mamy zamiar zakupić. Okazuje się np., że w najgorętszym przedświątecznym okresie tego roku nie warto było decydować się na zakup perfum oraz drobnego AGD, których ceny wykazywały wówczas tendencje wzrostowe. Dobrą decyzją był natomiast zakup telewizora, gry komputerowej oraz smartfona.
Przeczytaj także: Aż 37 proc. budżetu na prezenty świąteczne popłynie przez sieć
Badania Deloitte dowodzą, że w tym roku niemal co czwarty Polak (23 proc.) po prezenty świąteczne udał się już w listopadzie. 1/3 deklarowała z kolei, że o podarki dla najbliższych zatroszczy się w pierwszej połowie grudnia. Która z tych grup może uznać się za wygraną pod względem oszczędności? Na to pytanie próbują odpowiedzieć autorzy najnowszego „Świątecznego barometru cenowego”, którzy wzięli pod lupę ofertę 800 sklepów internetowych. Analiza objęła najbardziej gorący okres zakupowy pomiędzy 21 listopada a 14 grudnia br.„Z pewnością częścią osób planujących zakupy świąteczne na listopad kieruje zapobiegliwość i niechęć wobec przedświątecznej gonitwy. Nie można jednak wykluczyć, że ta grupa kupujących liczy, że w listopadzie ceny będą niższe niż przed samymi świętami. Nasza analiza pokazała jednak, że nie zawsze taka strategia musi przynieść oczekiwane przez klientów rezultaty, szczególnie gdy decydujemy się na zakupy internetowe” – mówi Magdalena Jończak, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte.
Coroczna analiza Deloitte przygląda się zwyczajom świątecznym konsumentów, w tym również i polskich, pozwalając poznać najczęściej kupowane prezenty świąteczne. Badanie obejmuje dziesięć najpopularniejszych produktów świątecznych z kategorii:
- gry,
- konsole,
- AGD drobne,
- kosmetyki,
- książki,
- muzyka,
- okulary VR,
- perfumy,
- gry planszowe,
- słodycze,
- smartfony,
- telewizory,
- zabawki oraz
- zegarki.
Jak wynika z analizy Deloitte i Dealavo największe różnice średnich cen w analizowanych kategoriach w okresie 21 listopada br. – 14 grudnia br. występują w przypadku gier komputerowych, muzyki, okularów VR oraz drobnego AGD.
fot. mat. prasowe
Różnice w cenach popularnych produktów wybieranych przez Polaków na prezenty
„W przypadku gier średni koszt koszyka analizowanych produktów w badanym okresie różnił się o 7 proc. Najdrożej było 21 listopada, a najtaniej 14 grudnia. Ciekawym faktem jest to, że dwie spośród dziesięciu badanych gier były najdroższe podczas Cyber Monday, co jest sprzeczne z przekazem marketingowym, który od sprzedawców otrzymują klienci” – mówi Jakub Kot, Prezes Dealavo.Największa różnica w średniej cenie gry komputerowej dotyczyła Titanfall 2 (PC), która wyniosła aż 48 proc. W przypadku gry Dishonored 2 (PS4) różnica wynosiła 20 proc.
„Ciekawym przypadkiem są produkty z kategorii muzyka. W przypadku sześciu z dziewięciu analizowanych albumów ceny były najwyższe właśnie w Cyber Monday. Z kolei kategorią, która rzeczywiście sprzedaje się tego dnia najtaniej były konsole. Aż siedem na dziewięć analizowanych produktów było najtańszych właśnie w poniedziałek 28 listopada br. Nie ma więc jednego klucza decydującego o wzroście lub spadku cen. Widzimy, że część z nich zmienia się bardzo dynamicznie, a w przypadku innych produktów ceny praktycznie na przestrzeni miesiąca stoją w miejscu” – mówi Mariusz Chmurzyński, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.
Przeczytaj także:
Boże Narodzenie i Sylwester w pandemii. Jak bardzo inne?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
prezenty świąteczne, Boże Narodzenie, świąteczne zakupy, zachowania konsumentów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)