E-zakupy: co najchętniej kupujemy przed świętami?
2017-01-03 10:02
Zakupy przez telefon © fot. mat. prasowe
Jak wyglądały świąteczne e-zakupy Polaków? Okazuje się, że pod koniec minionego roku na największe zainteresowanie internautów mogły liczyć te sklepy internetowe, które oferowały elektronikę i odzież. W grudniu odwiedziło je 7 na 10 e-kupujących. Przed pięcioma laty odsetek ten sięgał 63%. Kto jeszcze może odcinać kupony od grudniowej sprzedaży? Zobacz najnowszą analizę Gemius.
Przeczytaj także: Jak przygotować sklep internetowy na Boże Narodzenie?
Firma Gemius sprawdziła, w których sklepach internetowych panował największy ruch. Analiza objęła grudniowe odwiedziny witryn internetowych na przestrzeni lat 2011-2015.─ E-zakupy cieszą się rosnącą popularnością i z całą pewnością można założyć, że jest to trend, który będzie przybierał na sile. Jest to nie tylko efekt wzrastającego zaufania do płatności online, ale również zmiany przyzwyczajeń konsumentów, dla których e-zakupy stały się czymś zupełnie naturalnym ─ mówi Marek Molicki, menedżer regionalny w Gemiusie. – Strony WWW e-sklepów odwiedzają coraz młodsze osoby, które często mają już dostęp do narzędzi płatniczych, na przykład kart kredytowych. Na e-zakupy otwierają się też coraz starsi internauci. Coraz popularniejszy staje się m-commerce oraz multichanneling, czyli rozpoczynanie zakupów na jednym urządzeniu, a finalizowanie na innym ─ dodaje Molicki.
Elektronika najpopularniejsza w sieci
W grudniu ostatnich pięciu lat największym wzięciem wśród internautów cieszyły się sklepy internetowe oferujące AGD, RTV, elektronikę, fotografię i komputery. Analiza dowodzi, że zaglądał do nich średnio co trzeci użytkownik. Popularność nie ominęła również sklepów odzieżowych (29 proc.) oraz wielobranżowych (28,8 proc.). Z kolei na drugim biegunie znalazły się sklepy erotyczne (1,2 proc.) oraz e-kwiaciarnie (0,5 proc.).
E-perfumerie w górę
Analizując grudniowe e-zakupy Polaków, dostrzegamy, że największy wzrost zainteresowania internautów dotyczył sklepów internetowych oferujących perfumy i kosmetyki. W grudniu 2011 na drogeryjne e-zakupy zdecydowało się nieco ponad 4 proc. internautów, w 2015 roku odwiedzających internetowe perfumerie było już ponad 3 razy więcej (13,8 proc.).
Książki, muzyka i filmy w dół
Podczas grudniowych zakupów w sieci w 2011 roku e-sklepy z książkami, muzyką i filmami odwiedził co czwarty internauta (26,1 proc.), rok temu był to co piąty użytkownik sieci (22,6 proc.). W 2015 roku Polacy nie tak chętnie jak przed pięciu laty zaglądali na strony internetowe sklepów oferujących broń i militaria ─ spadek z 3,2 proc. w grudniu 2011 roku do 2 proc. w grudniu 2015 roku.
─ Ogromną rolę w zmianie zakupów muzyki czy filmów odgrywa ich dostępność w modelu streamingu. Firmy z rynku muzycznego i filmowego, zamiast sprzedawać pudełkowe DVD czy płyty CD w opakowaniach, raczej udostępniają nam kody lub sprzedają subskrypcje na dostęp do tych materiałów. Zmieniają się również preferencje najmłodszej grupy obdarowywanych ─ obecnie dzieci nie postrzegają fizyczności prezentu jako czegoś koniecznego. Dostęp do gry w internecie lub możliwość dokupienia gadżetów do wirtualnego bohatera są traktowane na równi z otrzymaniem prezentu tradycyjnego, a często nawet jako coś bardziej atrakcyjnego ─ wyjaśnia prof. Grzegorz Mazurek, kierownik studiów podyplomowych marketing w internecie w Akademii Leona Koźmińskiego.
fot. mat. prasowe
Grudniowe e-zakupy Polaków
Grudniowe zakupy rok temu
Jak pokazują dane Gemiusa, w ostatnim miesiącu 2015 roku niemal trzy czwarte użytkowników sieci odwiedziło strony internetowe e-sklepów. Największym powodzeniem cieszyły się elektronika (38,9 proc.) i odzież (36,9 proc.), najmniejszym kwiaty (0,5 proc.) oraz militaria (2 proc.).
Przeczytaj także:
Boże Narodzenie skromniejsze niż rok temu?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)