10 najważniejszych trendów w e-commerce. Co przyniesie rok 2017?
2017-01-12 13:38
10 najważniejszych trendów w e-commerce © BillionPhotos.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
Poniższe zestawienie to owoc analiz opracowań, które opublikowały na przełomie 2016/2017 r. firmy konsultingowe, eksperci od e-marketingu, blogerzy zajmujący się nowoczesnymi technologiami, spece od SEO, czy zarządzający sklepami internetowymi. To zestaw praktycznych wskazówek dla tej części przedstawicieli e-commerce, której w sposób szczególny zależy, aby iść ramię w ramię z obowiązującymi trendami.Trend nr 1: Personalizacja
Wiele wskazuje, że jest to wiodący trend bieżącego roku. Słowo "personalizacja" pojawia się niemal wszędzie i odmieniane jest przez wszystkie przypadki.
- Mamy nowego lidera. Personalizacja ostatecznie zdetronizowała „mobile”, stając się zdecydowanie wiodącym trendem w e-commerce. Podstawą nowoczesnego e-biznesu w coraz większej mierze stają się spersonalizowane oferty i reklamy. E-commerce musi dołożyć wszelkich starań, aby klient poczuł, że traktowany jest w sposób wyjątkowy. Nie jak jeden z całej rzeszy klientów, lecz jako ten jeden, szczególny i wyjątkowy odbiorca, który może liczyć na skrojone na jego miarę produkty, usługi, treści, metody komunikacji i obsługę – mówi Aleksandra Lenartowicz z działu badań i rozwoju PayU.
Wiodącą rolę personalizacji potwierdzają liczni eksperci.
– Personalizacja będzie kluczem do sukcesu w e-commerce w 2017 roku. Musisz wiedzieć, czego klienci potrzebują i to najlepiej wcześniej niż oni sami będą się w stanie tego dowiedzieć. Jeśli zdołasz na czas rozpoznać potrzebę i dostarczyć im pożądane rozwiązanie, zbudujesz rosnącą społeczność lojalnych odbiorców – pisze brytyjska blogerka Kathryn Monkcom.
- W 2017 roku zakupy online będą wspierane przez analizę danych bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – wszystko dlatego, że dostosowanie oferty do kontekstu i okoliczności, w jakich znajduje się klient, staje się koniecznością, aby mu w ogóle coś sprzedać – twierdzi John Komarek, założyciel agencji marketingu efektywnościowego Pixelter.
Trend nr 2: Dostawa i zwrot
Dostawa (najlepiej tego samego dnia) i zwroty (najlepiej darmowe) są Świętym Graalem dla branży handlowej. Choć dla wielu eSprzedawców to wciąż odległy horyzont, dzięki inwestycjom w sieć partnerów i poprawie logistyki, zobaczymy w 2017 wiele pozytywnych zmian na tym polu.
Nie będzie to jednak wynikać z jednej konkretnej innowacji, tylko raczej wielu drobnych usprawnień:
- Nadchodzące miesiące będą stały pod znakiem dostawy tego samego dnia (same-day delivery), której oczekuje coraz więcej konsumentów.
- Wzrośnie liczba lokalnych punktów odbioru (automatów, stacji, kiosków, sklepów spożywczych itp.).
- Branża sprzedażowa wykorzysta rosnącą popularność crowdsourcingu (w końcu paczki mogą przewozić nie tylko kurierzy, ale też „zwyczajni” kierowcy, w tym pracujący dla aplikacji taksówkowych, jak np. Uber).
- Nie słabną również emocje wokół dostarczania przesyłek za pomocą dronów. Choć tę opcję testują wszystkie wielkie firmy z branży e-commerce, to na razie pozostaje ona głównie atrakcyjną wizją marketingową.
Czy te wielkie nakłady na logistykę mają sens? Tak! - Raport firmy Forrester pokazuje, że już 29 proc. osób gotowych jest ponieść dodatkową opłatę, żeby otrzymać zamówienie tego samego dnia – zauważa Kit Smith, content writer w firmie marketingowej Brandwatch.
Trend nr 3: Kanał mobilny
Mobile is the King – to hasło już się wytarło, bo przez ostatnie lata wybrzmiewało w całej branży e-commerce. Temat wciąż jednak pozostaje aktualny i zajmuje wysokie miejsce w rankingu światowych trendów. Urządzenia mobilne odpowiadają już za ponad połowę całego ruchu w internecie i wciąż zwiększają przewagę nad komputerami stacjonarnymi czy laptopami. Eksperci przewidują, że w 2017 roku mCommerce osiągnie nowe szczyty popularności i dochodowości. Tymczasem z perspektywy eSklepów wciąż sporo pozostało do zrobienia.
– To może wydawać się zaskakujące, ale dużo część konsumentów wciąż nie jest zadowolona z tego, w jaki sposób kupuje się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Ponad połowa z nas woli finalizować transakcję przy pomocy pecetów, a wielu ma obawy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa – pisze Robert Allen, redaktor serwisu Smart Insights.
– Jak podaje Gartner, w 2017 roku zachowania konsumentów spowodują wzrost przychodów z mobile w branży e-commerce o co najmniej 50 procent – zauważa Michael Lazar, specjalista od marketingu internetowego, autor w serwisie Engadget.
fot. mat. prasowe
10 trendów w e-commerce
Trend nr 4: Analityka i targetowanie
To trend silnie powiązany z „personalizacją” z miejsca pierwszego naszego zestawienia.
W handlu od zawsze kluczową rolę odgrywało odczytywanie potrzeb konsumentów. Przez dekady detaliści robili to intuicyjnie albo bazując na wynikach sprzedaży. W internecie służy do tego analityka. Umiejętność przetwarzania potężnych zbiorów danych i wyciągania na ich podstawie odpowiednich wniosków przydaje się zarówno w budowaniu ofert i przekazów reklamowych, jak i w komunikacji z klientami.
Lepsze odczytywanie zachowań i zwyczajów konsumentów przekłada się na wzrost przychodów. W pierwszej połowie 2016 roku firmy, które posiłkowały się analityką, osiągnęły o 73 proc. lepszą sprzedaż od tych, które nigdy tego nie robiły.
– Wraz z rozwojem technologii otrzymujesz dostęp do coraz większej ilości danych z coraz większej liczby miejsc. Już nie będziesz musiał martwić się o opóźnienia na łączach – większość platform zbiera i analizuje dane w czasie rzeczywistym. Otrzymujesz wgląd w to, co aktualnie robią twoi klienci, aby wiedzieć, co mogą zrobić w przyszłości – pisze specjalistka od content marketingu Michelle Nickolaisen na łamach serwisu Oberlo.
Trend nr 5: Social commerce
Media społecznościowe to wciąż ważny trend, wskazywany przez specjalistów z branży. Wszystko dlatego, że przestają być jedynie kanałem komunikacji i budowania wizerunku. Dziś równie istotna jest ich funkcja sprzedażowa. Według ekspertów trend social commerce (sprzedaży za pośrednictwem mediów społecznościowych) w nadchodzących miesiącach jeszcze się umocni, do czego przyczynią się zarówno stale rosnące zasięgi takich serwisów jak Facebook, Instagram czy Snapchat, a także zwyczaje internetowych konsumentów.
Nie brakuje głosów, że to właśnie social media są przyszłością całej branży e-commerce:
- Media społecznościowe chcą skrócić proces zakupowy i sprawić, żeby odbywał się na platformie, na której odbiorca natknął się na produkt. Trendy w e-commerce pokazują, że konsumenci oczekują jak najszybszych i jak najwygodniejszych sposobów zakupowych, więc możliwe, że mamy już odpowiedź na pytanie o to, co jest przyszłością zakupów online – pisze Dimira Teneva, autorka specjalizująca się w tematyce e-commerce i marketingu w firmie Metrilo.
Na pozycjach 6-10 w rankingu PayU znalazły się: omnichannel, płatności, sztuczna inteligencja, wirtualny asystent zakupowy oraz obsługa klienta w czasie rzeczywistym. Z pełnym opisem światowych trendów w eCommerce można zapoznać się na blogu PayU.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)