Handel detaliczny w Polsce mocno zróżnicowany
2017-01-13 10:44
Sklep © wideonet - Fotolia.com
Przeczytaj także: Roszada na rynku. E-sklepy i dyskonty wypierają hipermarkety?
Handel detaliczny w liczbach
- Najwięcej wszystkich formatów znajduje się na Mazowszu (ok. 15 tys.), na drugim biegunie plasuje się województwo opolskie z ponad pięciokrotnie niższym wynikiem (ok. 2,8 tys. sklepów).
- Najbardziej rozbudowany kanał tradycyjny (tradycyjne sklepy sieciowe i niezrzeszone w sieci) znajduje się na Podkarpaciu i w województwie świętokrzyskim, gdzie stanowi on 96 proc. wszystkich sklepów.
- Handel tradycyjny charakteryzuje się sporym usieciowieniem - co 4 sklep tradycyjny (26 proc.) zrzeszony jest w sieci, a rozwój handlu zrzeszonego zależy od regionu – najwięcej sklepów sieciowych znajduje się na Podkarpaciu (42 proc.), a najmniej na Mazowszu (22 proc.).
- Największym nasyceniem sklepów na 1000 mieszkańców charakteryzuje się województwo świętokrzyskie (3,16), najmniejsze występuje na Podlasiu (2,51).
- Najwyższy poziom siły nabywczej mieszkańców przypadającej na 1 sklep to domena Mazowsza (12 mln PLN), najniższy obserwowany jest w województwie świętokrzyskim ( 7,2 mln PLN).
- Potencjał placówki nie jest uzależniony wyłącznie od jej powierzchni i obrotu, ale również od zlokalizowania. Np. na Mazowszu znajduje się najwięcej sklepów (prawie 15 tys.), a na przeciętny sklep przypada najwięcej siły nabywczej konsumentów. Cechy lokalizacji pojedynczego sklepu, jak siła nabywcza i konkurencja pozwalają na weryfikację pokrycia, selekcję najlepszych sklepów do obsługi oraz dopasowanie asortymentu do potencjału sklepu.
fot. mat. prasowe
Struktura handlu detalicznego
Mapa prezentuje wyniki analizy liczby oraz struktury, jaka charakteryzuje handel detaliczny ze względu na format punktu sprzedaży. Kolorem ciemnoszarym na mapie oznaczone są województwa o największej liczbie punktów sprzedaży, z kolei kolorem jasnoszarym zaznaczone są województwa o najniższej liczbie sklepów. Zaobserwować możemy duże dysproporcje w liczbie punktów sprzedaży w poszczególnych województwach. Wielkość wykresów kołowych i kolory oznaczają poszczególne kanały sprzedaży: ciemnoniebieski – kanał nowoczesny (hipermarkety, supermarkety i dyskonty), jasnoniebieski – sklepy tradycyjne sieciowe, zielony – sklepy tradycyjne niezrzeszone.
Informacje o badaniu
Dane prezentowane na mapie pochodzą z analizy przeprowadzonej przez dział Customer Analytics & Sales Strategies instytutu GfK Polonia, który zajmuje się kompleksową analizą optymalizacji dystrybucji oraz oceną poszczególnych lokalizacji handlowych. W analizie uwzględniono dane z bazy „Uniwersum sklepów GfK”. Jest to zweryfikowana baza adresowa wszystkich sklepów tradycyjnych spożywczych i ogólnospożywczych oraz spożywczo-przemysłowych, a także aktualizowana lista adresowa nowoczesnych sklepów sieciowych. Baza sklepów GfK oferowana jest w formacie przeglądarki mapowej Targeo posiadającej szeroką funkcjonalność analityczną.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)