Rośnie eksport autobusów
2006-03-17 00:10
W 2005 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 1903 autobusy, czyli o 287 szt. więcej niż przed rokiem. Oznacza to przyrost o niemal 18 procent - podaje wrocławska firma JMK zajmująca się analizą rynku autobusów.
Przeczytaj także: Rośnie sprzedaż autobusów miejskich
Dla porównania, w 2001 r. wyeksportowano 373 szt.; w 2002 r. - już 677 szt. (przyrost względem poprzedniego roku o 81,5 procent), w 2003 r. - 949 szt. (o 40,1 proc. więcej niż rok wcześniej); a w 2004 r. - 1616 szt. (przyrost o 70,2 proc.).Listę eksporterów otwiera Volvo Polska, które w zeszłym roku zajmowało druga pozycję w rankingu. Wrocławska fabryka wysłała do zagranicznych klientów 557 autobusów (wzrost o 84 szt. - 17,75 procent). Tak dobry wynik zapewniły firmie zwiększone o niemal 30 procent zamówienia na autobusy międzymiastowe oraz zamówienia na pojazdy turystyczne, które wzrosły o ponad 200 procent.
Na drugiej pozycji uplasował się zeszłoroczny lider w tej klasyfikacji - MAN Star Trucks & Buses, który wyeksportował łącznie 548 autobusów (o 9 egzemplarzy mniej niż Volvo). To oznacza minimalny spadek eksportu w porównaniu z 2004 r. (o 2 szt. - 0,36 procent)
Trzecie miejsce należy do Solaris Bus & Coach - firma wyeksportowała łącznie 382 autobusy - równo o 100 egz. więcej niż przed rokiem.
Ostatni z czołowej czwórki eksporterów to Scania Production Słupsk, która dostarczyła europejskim klientom łącznie 313 autobusów, czyli o 62 szt. więcej niż w 2004 r. To efekt mocnego przyspieszenia produkcji w IV kwartale 2005 r., kiedy wyeksportowano aż 126 autobusów.
Dalsze pozycje zajmuje Kapena SA, która w 2005 r. wyeksportowała o 28 pojazdów więcej niż przed rokiem (przyrost o 84,84 procent).
W końcówce rankingu plasuje się Autosan, który w 2005 r. za granicę sprzedał 34 autobusy (przyrost o 41,66 procent).
Przeczytaj także:
Solaris otwiera nową fabrykę
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl