Co jesteśmy w stanie zrobić za "like"?
2017-01-20 11:48
Przeczytaj także: Język polski bez eventów, selfie i pieniążków? Nie w internecie
Badanie dowodzi, że 10% użytkowników skłonnych jest naginać prawdę tak, aby publikowane przez nich treści zyskiwały większe uznanie wśród oglądających je znajomych. Do zażartej walki o każdy "like" bardziej skłonni są mężczyźni - jeden na dziesięciu panów (9%) przyznaje, że nie miałby oporów przed umieszczeniem na portalu społecznościowym swojego nagiego zdjęcia (w grupie kobiet odsetek ten jest niemal o połowę niższy), a 13% mężczyzn publikuje zdjęcia swoich skąpo odzianych znajomych.12% badanych przyciąga uwagę i lajki udając, że robi coś, czym w rzeczywistości się nie zajmuje. W przypadku mężczyzn odsetek ten sięga 14%, a więc to panowie bardziej dążą to tego, aby za wszelką cenę zdobyć "like" niż przedstawić swój zgodny z rzeczywistością wizerunek.
Okazuje się również, że wbrew temu, co mogłoby się wydawać, mężczyźni przejmują się tym, czy dostają "like", a w pogoni za coraz większą ilością skierowanych ku górze kciuków są bardziej skłonni niż kobiety ujawnić coś, co powinno pozostać poufne lub może wprawić w zakłopotanie ich współpracowników, znajomych czy pracodawców. I tak, odsetek mężczyzn, którzy przyznali, że ujawniliby poufne informacje o swoim współpracowniku, wynosił 14%, podczas gdy w przypadku kobiet — 7%. Ponadto 13% mężczyzn jest skłonnych opublikować poufne informacje o swoim pracodawcy, a 12% ujawniłoby coś krępującego o swoim znajomym. Dla porównania wśród kobiet odsetek ten wynosił 6%.
Czytaj także:
- Social media: frustracja przyćmiewa przyjemność
- Wkrótce porzucisz social media bez żalu. Pomoże aplikacja FFForget
Mężczyźni martwią się również, gdy nie dostają tylu polubień, na ile liczą — 24% obawia się, że jeśli niewiele osób doceni ich posty, znajomi pomyślą, że nie cieszą się oni dużą popularnością społeczną. W przypadku kobiet takie obawy ma 17%. 29% mężczyzn przyznało również, że czuje przygnębienie, jeśli ich posty nie zostają polubione przez ważną dla nich osobę.
Polując na polubienia, mężczyźni zwykle posuwają się dalej niż kobiety, publikując coś, co stawia ich samych oraz ich znajomych w niekorzystnym świetle, co, według Dr Astrid Carolus, psychologa mediów na Uniwersytecie w Würzburgu — zgadza się z założeniem, że mężczyźni w mniejszym stopniu dbają o harmonię społeczną, bardziej natomiast są skłonni podejmować ryzyko. Potwierdzają to wyniki badania — 15% mężczyzn przyznało, że opublikowałoby zdjęcie znajomych pod wpływem alkoholu, podczas gdy to samo zrobiłoby tylko 8% kobiet, 12% mężczyzn zamieściłoby swoje zdjęcie w skąpym ubraniu, a 9% zrobiłoby to, nawet jeśli na zdjęciu byliby nadzy. Dla porównania, odsetek kobiet gotowych na takie odsłonięcie się wynosił tylko 5%.
fot. mat. prasowe
Co ludzie są gotowi zrobić za "like"?
Co dziesiąty mężczyzna dla lajków opublikowałby swoje nagie zdjęcia.
Jewgienij Czereszniew, dyrektor działu odpowiedzialnego za media społecznościowe, Kaspersky Lab, zgadza się z tym, przestrzegając jednocześnie, że takie ryzykowne zachowania na portalach społecznościowych mogą narazić ludzi na zagrożenia:
W pogoni za aprobatą społeczną ludzie przestali rozgraniczać między tym, czym można się publicznie podzielić, a tym, co lepiej zachować dla siebie. Należy chronić zarówno siebie, jak i prywatność innych. Z przeprowadzonego badania wynika, że 58% osób czuje zakłopotanie i smutek, gdy znajomi publikują ich zdjęcia, których nie chcieliby upubliczniać. Widać, że istnieje konieczność budowania świadomości i obycia w kontekście informacji upublicznianych na portalach społecznościowych.
Czy jesteś lajkoholikiem? Sprawdź to!
Dla wszystkich, którzy chcą sprawdzić, czy chęć gromadzenia polubień na portalach społecznościowych wymknęła się spod kontroli, Kaspersky Lab przygotował quiz dostępny na oficjalnym blogu firmy — Kaspersky Daily.
![Olimp Laboratories ukarany za kryptoreklamę w mediach społecznościowych [© pixabay.com] Olimp Laboratories ukarany za kryptoreklamę w mediach społecznościowych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/kryptoreklama/Olimp-Laboratories-ukarany-za-kryptoreklame-w-mediach-spolecznosciowych-254490-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)