Social media, czyli rodzice dają zły przykład
2017-01-26 11:42
Rodzice dają zły przykład w mediach społecznościowych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Język polski bez eventów, selfie i pieniążków? Nie w internecie
Jeżeli zdać sobie sprawę, że w walce o większą liczbę polubień jesteśmy w stanie opublikować nagie lub kompromitujące zdjęcia (własne lub znajomych), to staje się jasne, że portale społecznościowe szkodzą kontaktom międzyludzkim. O ile jednak zupełnie normalną sprawą jest, że rodzice nie pochwalają tego rodzaju zachowań ze strony dzieci, o tyle już zaskakujące jest, że często ma miejsce sytuacja odwrotna. Przeszło 20 procent rodziców przyznała, że ich stosunki z dziećmi pogorszyły się odkąd ich pociechy zobaczyły na portalu społecznościowym ich zdjęcia w kompromitujących okolicznościach. Z kolei zachowanie dzieci online zdenerwowało jedynie 14% dorosłych.Relacje z najbliższymi ulegają zmianom, ponieważ social media zdecydowanie przyczyniają się do ograniczenia kontaktów "twarzą w twarz". Aż jedna trzecia osób przyznała, że obecnie rzadziej komunikuje się z własnymi rodzicami (31%), dziećmi (33%), partnerami (23%) oraz znajomymi (35%), ponieważ mogą zobaczyć ich i rozmawiać z nimi za pośrednictwem portali społecznościowych.
Badania pokazują, że komunikacja cyfrowa stanowi dzisiaj uzupełnienie tej przebiegającej w realnym środowisku. Żyjemy w zglobalizowanym i wysoce mobilnym świecie, co tworzy dystans między partnerami i członkami rodziny. Komunikacja cyfrowa daje możliwość zlikwidowania barier we współczesnym życiu wynikających z mieszkania w różnych miastach czy krajach. Jednak komunikacja internetowa nie może zastąpić tej, która odbywa się w świecie fizycznym — przynajmniej nie zawsze i nie całkowicie. Komunikacja cyfrowa jest uboższa pod względem wykorzystywanych kanałów sensorycznych, co obniża jej jakość emocjonalną — powiedziała dr Astrid Carolus, psycholog mediów z Uniwersytetu w Würzburgu.
Chociaż ludzie w mniejszym stopniu komunikują się twarzą w twarz, około połowa respondentów wierzy, że jakość ich relacji w ogóle na tym nie cierpi, a nawet poprawia się, ponieważ mają możliwość stałego kontaktu online z najbliższymi. Dr Astrid Carolus ostrzega jednak, że chociaż pozornie jakość naszych relacji polepsza się, ludzie nie zawsze potrafią obiektywnie ocenić swoją komunikację przez internet.
— W niektórych okolicznościach postrzegają ją jako „wysoce osobistą”, a tym samym mogą źle odczytywać i nadinterpretowywać wiadomości na portalach społecznościowych. Czujemy, że łączy nas szczególna bliskość, nie dostrzegamy tego, co jest raczej negatywne, skupiamy się na potencjalnych pozytywnych intencjach nadawców wiadomości i nadinterpretowujemy.
Chociaż z badania wynika, że portale społecznościowe mogą pomóc usprawnić kanały komunikacji i zniwelować strefy czasowe i bariery odległościowe, korzystanie z nich nie zawsze sprawia, ze ludzie są szczęśliwi. Mogą zaszkodzić relacjom i wywołać poczucie smutku oraz przygnębienia, w przypadku gdy ich użytkownicy nieustannie porównują swoje życie z innymi. Polowanie na polubienia i uznanie w oczach innych powoduje, że ludzie ujawniają na tych platformach coraz więcej informacji prywatnych, narażając nie tylko siebie, ale również swoją rodzinę, znajomych, współpracowników i pracodawców. Dla tych, którzy decydują się odciąć od mediów społecznościowych, problem może stanowić perspektywa utraty kontaktu ze znajomymi oraz gromadzonych przez lata wspomnień cyfrowych, w tym zdjęć i interakcji.
fot. mat. prasowe
Rodzice dają zły przykład w mediach społecznościowych
Aby chronić siebie i swoje relacje, ludzie muszą być ostrożniejsi i mieć większą świadomość odnośnie informacji udostępnianych na portalach społecznościowych. W ten sposób nie tylko złagodzą zagrożenia związane ze środowiskiem online, ale również zapobiegną pogorszeniu się ich relacji w realnym świecie. Aby pomóc ludziom zabezpieczyć swoje wspomnienia, niezależnie od tego, jak długo trwała ich podróż w świecie mediów społecznościowych, Kaspersky Lab rozwija nową aplikację. FFForget umożliwi stworzenie kopii zapasowej wszystkich wspomnień z portali społecznościowych, przechowując je w bezpiecznym, zaszyfrowanym magazynie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)