eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyWirtualna rzeczywistość wkracza do hoteli

Wirtualna rzeczywistość wkracza do hoteli

2017-02-01 10:35

Wirtualna rzeczywistość wkracza do hoteli

Wirtualna rzeczywistość wkracza do hoteli © pressmaster - Fotolia.com

Z intensywnego rozwoju nowych technologii korzysta już większość branż usługowych. Nie inaczej jest w przypadku hotelarstwa, które czerpie z nowinek zarówno jeżeli chodzi o komunikację z klientami, jak i zarządzanie obiektem oraz rezerwacjami. Dobitnym tego potwierdzeniem jest opracowany przez Deloitte i Profitroom raport "Hotel Marketing & Technology Trends" - opracowanie, z którego wynika m.in., że jedną z kluczowych dla hotelarstwa nowinek technologicznych jest wirtualna rzeczywistość.

Przeczytaj także: Wirtualna rzeczywistość wyszkoli nawet lekarzy

Wirtualna rzeczywistość (VR) mocno zaznacza swoją obecność w biznesowej rzeczywistości, czego wyrazem mogą być chociażby rosnące inwestycje w tę technologię oraz znajdowanie dla niej coraz to nowszych zastosowań. Według Deloitte zeszłoroczna sprzedaż okularów VR sięgnęła 2,5 miliona sztuk, a wartość całego rynku wirtualnej rzeczywistości miała po raz pierwszy w historii miała osiągnąć miliard dolarów.
„Rola i zastosowanie tej technologii dynamicznie zmienia się. Dotychczas wirtualna rzeczywistość kojarzyła się głównie z grami komputerowymi. Obecnie z jej możliwości korzysta coraz większa rzesza firm z branży dóbr i usług, w tym także sektora hotelarskiego i turystycznego, które coraz częściej dostrzegają w niej narzędzie służące przyciągnięciu klientów i budowaniu z nimi relacji” – mówi Michał Rygiel, Head of Digital Development, z Deloitte Digital.
Według analityków Goldman Sachs, w ciągu najbliższej dekady rynek wirtualnej rzeczywistości osiągnie wartość 110 miliardów dolarów, a więc o 11 mld przekroczy wartość globalnego rynku TV. Co więcej, liczba ta tyczy się wyłącznie sprzętu VR. Jeśliby dodać do tego prognozowaną sprzedaż oprogramowania, to wówczas wirtualna rzeczywistość warta będzie aż 182 mld dolarów.

Wirtualna rzeczywistość to jednak nie wszystko - równolegle do niej rozwija się Augmented Reality, a więc rzeczywistość rozszerzona. Gdyby chcieć opisać ją w jak największym skrócie, to jest to system łączący obraz ze świata rzeczywistego i obraz nałożony na niego za pomocą komputera. Dzięki tym technologiom w 2017 roku branża turystyczna będzie mogła w znaczący sposób ułatwić wybór osobom, które chcą odwiedzić nieznane im wcześniej miejsca.
„VR i AR umożliwią przeniesienie się w daną lokalizację i zapoznanie się z jej ofertą poprzez niezwykły wirtualny świat. Przedstawiciele hoteli powinni zastanowić się nad dostarczeniem takiej możliwości użytkownikom, czyli swoim potencjalnym gościom” – wyjaśnia z Marcin Dmoch, Art Director w Profitroom.
Obecnie na rynku funkcjonują już rozwiązania, dzięki którym można przenieść się do wirtualnych wnętrz hotelu lub restauracji.

fot. pressmaster - Fotolia.com

Wirtualna rzeczywistość wkracza do hoteli

Jednym z wiodących trendów w hotelarstwie będzie coraz szersze stosowanie wirtualnej rzeczywistości.


Kolejną wielką rewolucją technologiczną, która również obejmie swym zasięgiem branżę hotelarską jest upowszechnienie, tzw. sztucznej inteligencji. Jej zastosowanie w marketingu może całkowicie zmienić sposób w jaki przebiega kontakt z klientem, a w przypadku hoteli może wykreować nieznane dotąd możliwości interakcji. Najlepszym przykładem będzie zmiana dotychczasowego sposobu pozyskiwania informacji na temat obiektu przez potencjalnego gościa. Za pomocą chatbotów, czyli narzędzi imitujących komunikację z człowiekiem, możliwe jest zadawanie przez konsumenta pytań i natychmiastowe otrzymywanie odpowiedzi w naturalnej formie.

Podobnie zmienia się sposób pozyskiwania informacji na temat klientów. Mimo tego, że sama koncepcja gromadzenia danych, na podstawie których personalizowany jest przekaz marketingowy nie jest nowa, to sztuczna inteligencja wynosi ją na zupełnie nowy poziom.
„Osoba zbierająca informacje na temat klienta nie musi ograniczać się jedynie do wewnętrznych źródeł, ale za pomocą inteligentnych algorytmów ma dostęp do milionów stron przetwarzających dane, włączając w to ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane źródła takie jak: Facebook, Twitter, Instagram czy nawet wpisy na forach” – mówi Michał Rygiel z Deloitte Digital.

W Polsce w 2016 roku 51 proc. stron internetowych zostało wyświetlonych na smartfonach i tabletach - jest to o 5 proc. więcej w stosunku do poprzedniego roku. Wzrost popularności urządzeń i technologii mobilnych nie omija również sektora hotelarskiego. Ubiegłoroczne badania Profitroom wykazały, że wizyty z urządzeń mobilnych stanowiły aż 40 proc. ruchu na stronach internetowych hoteli. Jednocześnie użytkownicy z coraz większym zaufaniem podchodzą do rezerwowania pokoi za pośrednictwem smartfonu czy też tabletu. Należy więc zadbać o to, aby witryna hotelowa była przyjazna dla użytkowników mobilnych, których z roku na rok będzie coraz więcej.

Wśród nich zapewne będą dominować, tzw. Milenialsi. W 2020 roku pokolenie osób urodzonych pomiędzy 1980 a 1994 rokiem stanowić będzie ponad 50 proc. wszystkich gości hotelowych. Aby spełnić ich wymagania, również te technologiczne, hotele muszą stosować inteligentne rozwiązania, wykorzystując w głównej mierze technologie mobilne. Ludzie przyzwyczaili się, że coraz więcej rzeczy załatwić można bez przysłowiowego wychodzenia z domu i tego samego oczekują po przyjeździe do hotelu. Nie chcą stać w kolejkach, wychodzić z pokoju, a coraz częściej nie chcą również wchodzić w interakcję z obsługą.
„Klient oczekuje, że sam wybierze najbardziej dogodny sposób realizacji usługi, w zależności od jego aktualnych potrzeb. Czołowe sieci hotelowe na świecie już dawno zauważyły ten trend i tak zaczęły powstawać tzw. smart hotele” – mówi Paulina Załęska, Project Manager w Profitroom.
W inteligentnym hotelu klient może samodzielnie się zameldować i wymeldować za pośrednictwem urządzeń mobilnych, a nawet “otrzymać” wirtualne klucze do pokoju (mobile key). Za pomocą aplikacji można z kolei sterować klimatyzacją, poziomem oświetlenia czy temperaturą w pokoju. Rozwiązania te nie tylko wpływają na komfort gości, ale też pozwolą zwiększyć efektywność pracy w hotelu, co stanowi odpowiedź na duże wyzwanie, z którym boryka się obecnie branża, czyli brak kompetentnych pracowników i konieczność ciągłej optymalizacji procesów.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: