Polak dba o wygląd zewnętrzny bardziej niż przeciętny Europejczyk?
2017-02-07 10:50
Salon kosmetyczny © crazypixels20 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polki mówią, czym jest piękno
Wiemy już zatem, że uroda i dbanie o nią to kwestie, które są dla Polaków ważne. Równocześnie już od kilku lat wyraźnie zaznacza się spadek ocen związanych ze szczegółowymi deklaracjami na temat wyglądu zewnętrznego. I tak np., jeszcze w 2011 roku odsetek osób zgadzających się ze stwierdzeniem, że „wygląd zewnętrzny odzwierciedla samopoczucie” sięgał 51 proc., dziś zgadza się z nim już tylko 35 proc. ankietowanych. Podobnie jest z opinią „indywidualny styl wyraża się w tym, jak wyglądam lub co kupuję”. Dziś podziela ją 29 proc. respondentów, a więc o 16 proc. mniej niż przed sześcioma laty.Tym, co w znacznym stopniu różnicuje powody, dla których dbamy o wygląd zewnętrzny, jest bez wątpienia płeć. Przyczynami wymienianymi przez kobiety są:
- dobre samopoczucie oraz przekonanie o dobrym wyglądzie (65 proc.),
- chęć wywarcia dobrego wrażenia na osobach spotykanych po raz pierwszy (50 proc.),
- sposób manifestowania własnej osobowości (48 proc.)
Wśród pobudek wymienianych przez mężczyzn znalazły się z kolei:
- chęć podobania się bliskiej osobie (46 proc.),
- wywarcie wrażenia na kobietach lub osobach, które są atrakcyjne (43 proc.),
- dawanie przykładu dzieciom (42 proc.).
„W świetle wyników badania widać wyraźną różnicę w motywach, którymi kierują kobiety i mężczyźni. Panie dbają o wygląd zewnętrzny przeważnie z pobudek „wewnętrznych” – aby wyrazić siebie i komfortowo czuć się ze sobą. Mężczyźni częściej kierują się chęcią zaspokojenia oczekiwań otoczenia. W rezultacie tego zupełnie inny jest również model używania i kupowania kosmetyków. Kobiety dużo częściej i chętniej zmieniają kupowane produkty i marki ich producentów, podczas gdy mężczyźni – gdy już znajdą produkt, który spełnia ich oczekiwania – są wobec niego lojalni” - mówi Łukasz Bielewicz, Strategic Insight Manager w dziale Consumer Goods & Retail w GfK.
fot. mat. prasowe
Polacy i dbanie o urodę
Aby poprawić własny wygląd zewnętrzny respondenci sięgają po specjalistyczne usługi kosmetyczne. Salony kosmetyczne, urody czy spa odwiedza 69 proc. kobiet i 39 proc. mężczyzn. Usługi, z których najczęściej korzystają kobiety, to zabiegi oczyszczające twarz (21 proc.), henna (20 proc.), manicure hybrydowy lub zwykły (odpowiednio 18 i 16 proc.) oraz masaż (11 proc.). Z kolei mężczyźni najczęściej korzystają z masażu (15 proc.) oraz różnych rodzajów zabiegów poprawiających skórę twarzy (7 proc.).
Kosmetyki do pielęgnacji ciała i rąk to produkty kupowane przez największą liczbę gospodarstw w Polsce. 77 proc. nabywców kupiło te produkty co najmniej raz w ciągu roku. Jednocześnie, produkty do pielęgnacji twarzy, do stylizacji włosów i do makijażu osiągnęły penetrację bliską 70 proc. Niższą penetrację mają te kategorie, których nie stosuje się codziennie i tym samym kupuje rzadziej, np. produkty do farbowania włosów (penetracja 47 proc.) lub kategorie produktów bardzo wydajnych, kupowanych rzadziej (np. perfumy, 37 proc. penetracji). Większość konsumentów jest lojalna wobec produktów lub marek kosmetyków. Tylko mniej niż jedna trzecia nabywców zmienia przy zakupie i markę i produkt. Najmniejsza lojalność występuje wobec produktów do pielęgnacji ciała. Z reguły zakupy kosmetyków są planowane i najczęściej bardzo precyzyjnie. Od 41 do 46 proc. kobiet planuje zakup i marki i produktu kosmetyków do stylizacji włosów oraz do pielęgnacji twarzy. Jedynie w kategorii produktów do pielęgnacji ciała ten odsetek jest niższy i wynosi 33 proc.
fot. mat. prasowe
Polacy a usługi kosmetyczne
Drogerie są najpopularniejszym miejscem zakupu kosmetyków wśród kobiet i mężczyzn. Ponad 90 proc. nabywców kupuje w tym kanale regularnie.
Przeciętnie na kosmetyki z podstawowych 6 kategorii, nabywcy wydają rocznie 341 zł. Najwięcej na perfumy i na produkty do pielęgnacji twarzy – powyżej 120 zł. Kobiety są ekspertkami od urody – są bardziej zaangażowane w proces zakupowy i w samą pielęgnację. Dlatego też znają się bardzo dobrze na dostępnych markach kosmetyków. Top 30 marek jest rozpoznawana przez ponad połowę kobiet, a top 10 jest znana właściwie wszystkim kobietom, bo ponad 80 proc.
fot. mat. prasowe
Zakup kosmetyków
O badaniu
Raport GfK Beauty 2016 bazuje na informacjach pozyskanych z trzech komplementarnych źródeł danych: wywiadów online z kobietami (N=500) i mężczyznami (N=200) pochodzącymi z Online Access panelu GfK, reprezentatywnej próby (N=8000) polskich gospodarstw domowych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz raportów własnych GfK – Consumer Trends Report, Polska na Widelcu, Zwyczaje Żywieniowe Polaków.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)