Czy banki zasługują na tak duży kredyt zaufania?
2017-02-07 11:10
Cyberprzestępstwo wykryje tylko co piąty bank i ubezpieczyciel? © Daniel Krasoń - Fotolia.com
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo IT w 2015 roku: czego należy oczekiwać?
Kredyt zaufania, który banki otrzymują od swoich klientów jest ogromny. Wynika to w znacznej mierze z błędnego przekonania o 100-procentowym bezpieczeństwie przeprowadzanych transakcji.„Podczas gdy banki ewoluują w dziedzinie walki z coraz bardziej wymyślnymi atakami cyberprzestępców, poziom wiedzy społeczeństwa na temat potencjalnych zagrożeń jest ciągle niski” - tłumaczy Mike Turner, CEO ds. cyberbezpieczeństwa, Capgemini.
„Waluta Zaufania: Dlaczego Banki i Firmy Ubezpieczeniowe Muszą Lepiej Dbać o Bezpieczeństwo Danych Swoich Klientów”. Pod tym tytułem kryje się przeprowadzone przez Digital Transformation Institute Capgemini badanie, które objęło swoim zasięgiem 7600 klientów oraz 180 specjalistów w dziedzinie ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych reprezentujących: Francję, Niemcy, Indie, Holandię, Hiszpanię, Szwecję, Wielką Brytanię oraz Stany Zjednoczone. Odpowiedzi udzielone przez respondentów dowiodły istnienia istotnych różnic pomiędzy poziomem zaufania do banków, a tym, co te ostatnie są w stanie zaoferować swoim klientom.
"Gdy GDPR zostanie wprowadzony i wszystkie naruszenia będą podawane do wiadomości publicznej zaraz po ich wystąpieniu, wielu ludzi będzie zaskoczonych", powiedział Zhiwei Jiang, Global Head of Financial Services, Insights and Data w Capgemini. "Wprowadzenie prawodawstwa GDPR w przyszłym roku jest dla banków i ubezpieczycieli ogromną okazją do przekształcenia się w „twierdze” cyfrowe, za które uważali je konsumenci ".
Klienci banków i firm ubezpieczeniowych uważają zaufanie za kluczowy czynnik
65% badanych konsumentów wskazuje, że bezpieczeństwo systemów chroniących i dane to jeden z kluczowych czynników podczas wyboru banku. Taka postawa jest bez wątpienia słuszna, jednocześnie jednak wydaje się, że kredyt zaufania udzielany jest tym instytucjom trochę na wyrost i bez wyraźnego powodu. Dysproporcję pomiędzy wyobrażeniami, a rzeczywistością najlepiej obrazuje fakt, że pomimo iż jedna instytucja finansowa na cztery odnotowała akt cyberprzestępstwa, to zaledwie 3% konsumentów wierzy, że ofiarą hakerów może być ich własny bank.
fot. Daniel Krasoń - Fotolia.com
Cyberprzestępstwo wykryje tylko co piąty bank i ubezpieczyciel?
Instytucje oferujące usługi finansowe przed wyzwaniem zabezpieczenia danych
Choć instytucje finansowe, a w szczególności banki, wydają zawrotną sumę pieniędzy, aby zabezpieczyć swoje systemy, liczba i częstotliwość wycieków danych wciąż rośnie. Zmieniający się charakter zagrożeń i niejasności wśród liderów branży może tłumaczyć, dlaczego, pomimo wysokiego poziomu inwestycji, 71% organizacji nie posiada zrównoważonej strategii bezpieczeństwa, ani silnych zasad ochrony prywatności danych.
Czytaj także:
- Edelman Trust Barometer 2016: mamy kryzys zaufania
- Czy banki muszą walczyć o dobre imię?
Świadomość społeczna o wyciekach wzrośnie dzięki GDPR?
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (ang. General Data Protection Regulation, GDPR), regulacja unijna mająca wejść w życie w maju 2018 roku, zmusi organizacje do ujawnienia wycieku danych w ciągu 72 godzin, a w przypadku zaniechania – zapłacenia dużych kar. Co ciekawe, dyrektywa Unii Europejskiej będzie obowiązywała każdą firmę (nie tylko z siedzibą na terenie Unii), która przetwarza dane osobowe obywateli europejskich i może mieć wpływ na banki i ubezpieczycieli w USA, Wielkiej Brytanii i Azji. I choć przestrzeganie zapisów rozporządzenia będzie miało zasadnicze znaczenie i mamy nieco ponad rok do jego wdrożenia, tylko jedna trzecia badanych wśród kadry kierowniczej (32%), określiła swoją organizację, jako taką, która zrobiła duże postępy w realizacji wytycznych projektu.
Jeśli kredyt zaufania do instytucji finansowych się skurczy, klienci odejdą
Choć wielu ludzi instynktownie powierza swoje dane bankom i ubezpieczycielom, kiedy to zaufanie zostanie zachwiane, są gotowi działać – aż trzy czwarte konsumentów (74%) zmieni dostawcę w przypadku wycieku danych. Spośród tych, którzy chcieliby pozostać w tym samym banku lub instytucji ubezpieczającej mimo przypadku naruszenia danych, ponad jedna czwarta twierdzi, że będzie podchodziła ostrożnie do dalszych inwestycji.
Metodologia
Digital Transformation Institute Capgemini przeprowadził badania wśród 7600 konsumentów we Francji, Niemczech, Indiach, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, którzy dzielili się swoimi poglądami na temat prywatności i bezpieczeństwa danych w branży usług finansowych. Ponadto Instytut Capgemini rozmawiał z 183 starszymi specjalistami do spraw prywatności i bezpieczeństwa danych z Francji, Niemiec, Indii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, reprezentujących banki i firmy ubezpieczeniowe z łącznymi globalnymi przychodami większymi niż 500 milionów USD, aby zrozumieć ich podejście do cyberbezpieczeństwa i wykorzystywania danych.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)