Centra handlowe ciągle na pierwszym planie
2017-02-13 12:16
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie
Z opracowania Cushman & Wakefield wynika, że nowoczesna powierzchnia handlowa w naszym kraju sięgnęła niemal 14 mln mkw. Dominującym formatem pozostawały centra handlowe (73% w całkowitym zasobie), a za nimi uplasowały się magazyny handlowe (18%), parki handlowe (8%) oraz centra wyprzedażowe (1%).W 2016 roku oddano do użytkowania 460 600 mkw. nowoczesnej powierzchni, z czego przeszło trzy czwarte przypadło na centra handlowe. Otwarcia doczekały się 22 nowe realizacje, w tym
- 15 centrów handlowych, w tym Posnania w Poznaniu (99 tys. mkw.) oraz Galeria Metropolia w Gdańsku (34 tys. mkw.),
- 2 parki handlowe,
- 5 magazynów wolnostojących.
Rozbudowy i modernizacji doczekało się 13 obiektów handlowych (74 tys. mkw. powierzchni najmu, a więc 16% całej rocznej podaży).
Obecnie trwają prace nad kolejnymi 650 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 86% (560 tys. mkw.) zostanie otwarte najprawdopodobniej jeszcze w tym roku. Największe projekty w trakcie budowy to Galeria Północna w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu, Serenada w Krakowie oraz Gemini Park w Tychach.
Około 300 tys. mkw. powierzchni w ośmiu największych aglomeracjach zostanie oddane w formie nowych obiektów lub będzie efektem rozbudowy, m.in. Arkadia w Warszawie, Galaxy w Szczecinie, czy Franowo Park Handlowy w Poznaniu. Jeszcze w bieżącym roku planowane są otwarcia mniejszych parków handlowych i strip malli m.in. w Krakowie i Piasecznie k. Warszawy, jak i Oławie, Kętach czy Zakopanem. Natomiast do 18% powinien wzrosnąć udział małych miast, poniżej 100 tys. mieszkańców, w całkowitej podaży powierzchni handlowej.
– Jeżeli chodzi o centra handlowe, to bez wątpienia znaczącym wydarzeniem tego roku będzie otwarcie Galerii Północnej w Warszawie, pierwszego tak dużego obiektu w stolicy od dziesięciu lat. Podobnie jak w 2016 roku zasoby rynku powiększą się o kolejne 0,5 mln mkw., z czego większość zostanie wybudowana w głównych miastach. W związku z utrzymującą się konkurencją zarówno między deweloperami, jak i najemcami obserwujemy zmiany jakościowe. Dotyczą one modernizacji i rozbudowy istniejących powierzchni, a także prowadzenia działalności sieci handlowych, w tym rozwijającej się sprzedaży wielokanałowej – mówi Renata Kusznierska, Partner, Dyrektor działu powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield.
fot. mat. prasowe
Podaż powierzchni handlowej i jej wzrost (rdr) w latach 2005-2017
Mimo iż podaż powierzchni handlowej w 2016 roku była na stabilnym poziomie, wskaźnik dynamiki wzrostu podaży powierzchni handlowej osiągnął 3,5%, co jest najniższą odnotowaną wartością.
W roku 2016 popyt na nowoczesną powierzchnię handlową utrzymywał się na wysokim poziomie i był generowany przez rozwijające się sieci różnych branż z sektora średniej półki cenowej, m.in. sportowej, modowej, czy drogeryjnej. Jednym z powodów modernizacji i rozbudowy istniejących obiektów były rosnące wymagania klientów oczekujących nowej oferty rozrywkowej. Dlatego zaobserwowano m.in. ekspansję sieci klubów fitness oraz kin. Zmiany jakościowe przechodziły również sieci o ugruntowanej pozycji, których celem było wprowadzanie nowych standardów. Zmiany dotyczyły operatorów wszystkich branż.
fot. mat. prasowe
Największe obiekty handlowe otwarte w 2016 roku
Największym obiektem oddanym do użytkowania w minionym roku była Posnania.
Oprócz już działających operatorów na polskim rynku pojawiły się 22 nowe marki handlowe, m.in. Skechers, NYX Cosmetics, Kanz, Steve Madden, Forever 21, &Other Stories, czy Maxi Bazar. W 2016 roku swój pierwszy stacjonarny sklep w całej Europie otworzyła firma Westwing Home & Living, która wcześniej działała tylko w kanale on-line.
fot. mat. prasowe
Powierzchnia handlowa w Polsce na koniec 2016 w podziale na formaty handlowe
Wolnostojące magazyny handlowe, których obecnie mamy 255 i których rozwój w ostatnim czasie znajduje się w fazie stagnacji, stanowią prawie 18% powierzchni handlowej kraju.
– W następnych latach spodziewamy się debiutu około 10-20 nowych marek rocznie. Głównymi barierami wejścia popularnych zachodnich marek do Polski są niska siła nabywcza Polaków, która obecnie jest o połowę niższa od średniej siły nabywczej per capita w Europie oraz brak wspólnej waluty, utrudniającej rozliczenia finansowo-księgowe – mówi Kamila Wykrota, Partner, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych w Cushman & Wakefield.
fot. mat. prasowe
Powierzchnia handlowa dostarczona w 2016 roku w podziale na formaty i typ inwestycji
Powierzchnia handlowa oddana do użytku w 2016 roku to 460 600 mkw. Ponad trzy czwarte tej wartości stanowi powierzchnia formatu centrów handlowych.
W ubiegłym roku zakończono także proces rebrandingu przejętych w 2014 roku przez Auchan hipermarketów Real, a także dalszą konsolidację na rynku DIY, głównie przez sieci Leroy Merlin i Bricomarche. W ubiegłym roku z polskiego rynku handlowego wycofały się m.in. Mothercare, Brice, Kari oraz sieci spożywcze Marcpol i Alma (obecnie w trakcie likwidacji sieci). Wyjście z rynku zapowiedziały również Marks & Spencer i Dorothy Perkins.
Jeżeli chodzi o najlepsze centra handlowe, to czynsze pozostają stabilne. Najwyższe stawki utrzymują się w najpopularniejszych centrach handlowych Warszawy i osiągają 120-140 EUR za mkw. miesięcznie, w pozostałych obiektach w stolicy stawki czynszu „prime” sięgają 100 EUR za mkw. miesięcznie. Natomiast w innych aglomeracjach stawkami najmu są na poziomie 40-50 EUR za mkw. miesięcznie.
fot. mat. prasowe
Największe obiekty handlowe planowane na 2017 rok
W 2017 roku planowany jest wzrost podaży zarówno na atrakcyjnych, słabo nasyconych rynkach handlowych, jak i tych z dużą ilością powierzchni handlowej.
– Pomimo niższej niż w poprzednich latach podaży nowej powierzchni, rynek handlowy rozwijał się stabilnie w 2016 roku. Otwarto 22 nowe obiekty handlowe i zakończono 13 rozbudów istniejących centrów. Rok 2016 zapamiętamy m.in. jako datę otwarcia jednego z największych centrów handlowych w kraju, prawie 100-tysięcznej Posnanii. Na polski rynek handlowy weszły 22 nowe marki, podczas gdy kilka zakończyło działalność. Miniony rok to czas dynamicznej ekspansji marek modowych i sportowych oraz rozwoju stref gastronomiczno-rozrywkowych w polskich centrach handlowych, które znajdują się w fazie modernizacji i dostosowania oferty do rosnących oczekiwań klientów – mówi Magdalena Sadal, Starszy konsultant w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych Cushman & Wakefield, autorka raportu.
![Centra handlowe w Europie nie hamują [© carol_anne - Fotolia.com] Centra handlowe w Europie nie hamują](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/centra-handlowe/Centra-handlowe-w-Europie-nie-hamuja-199226-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)