Czy pączki w Tłusty Czwartek to już przeżytek?
2017-02-23 12:38
W Tłusty Czwartek pączki jedzą wszyscy © Anna Bobrowska - Fotolia.com
Przeczytaj także: Tłusty czwartek 2023. Ceny pączków w górę
Wprawdzie Polacy deklarują, że ciastka nie towarzyszą im każdego dnia, ale okazuje się, że Tłusty Czwartek to świetna okazja, aby odejść od tej zasady.W Tłusty Czwartek pączki jedzą wszyscy
Badanie zrealizowane przez GfK dowodzi, że na ciastka 2-3 razy w tygodniu pozwala sobie zaledwie 15% z nas. Pozostali jedzą je jedynie raz w miesiącu, ale w przypadające dziś święto łasuch wychodzi niemal z każdego.
Co piąty ankietowany twierdzi, że Tłusty Czwartek kończy tylko na jednym pączku. 38 proc. badanych okazuje się mniej powściągliwych, deklarując zjadanie dwóch pączków, a 37 proc. konsumuje ich jeszcze więcej. Zaledwie co dwudziesty Polak stanowczo sprzeciwia się tradycji i nie zjada ani jednego drożdżowego przysmaku.
Miejscem, do którego udajemy się po pączki najczęściej jest cukiernia lub sklep spożywczy (po 37% wskazań). Co 15% ankietowany wspina się na cukiernicze wyżyny i robi je własnoręcznie.
fot. mat. prasowe
Ilość pączków jedzonych w Tłusty Czwartek?
Okazuje się również, że Tłusty Czwartek to tradycja, którą kultywujemy raczej w zaciszu domowych. Niegdyś popularne wręczanie pączków pracownikom, funkcjonuje dziś tylko w co piątej firmie. Dla 66 proc. przedsiębiorstw Tłusty Czwartek to dzień jak co dzień.
Czytaj także:
- Zwyczaje wielkanocne w różnych krajach świata
- Poznaj najciekawsze tradycje bożonarodzeniowe
Cukiernicza Polska
Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż obecnie rynek ciast i wyrobów cukierniczych w Polsce jest wart 3,6 mld zł. W tej kategorii mieszczą się: produkty pakowane i na wagę, czyli ciasta (strucle, ciasta drożdżowe, rolady, babki itp.); produkty cukiernicze słodkie, czyli pączki, faworki, bułeczki mleczne, bułeczki maślane, drożdżówki, jagodzianki, bajaderki, ciastka francuskie, figurki z ciasta (baranki, mikołaje), rożki francuskie, korpusy babeczek, rogale maślane i mleczne, chałki, kruche babeczki, croissanty; spody do tortów, gofry; ciasta i ciastka chłodzone, czyli ciasta francuskie do wypieku, torty, ciasta, kremówki, ptysie z kremem, tarty, napoleonki, rolady z kremem, eklerki, itp. Analizowana kategoria nie zawiera bajgli, babeczek typu muffinki, magdalenki oraz mrożonych ciast lub ciastek.
fot. mat. prasowe
Gdzie zaopatrujemy się w pączki?
W 2016 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 203 tys. ton produktów z tej kategorii. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w tym czasie około 15 kg produktów z tej kategorii, wydając na ten cel średnio 274 zł i dokonując średnio 43 aktów zakupowych. W całej kategorii 86 proc. sprzedaży ilościowej stanowiły produkty sprzedawane luzem, a 14 proc. produkty pakowane. W ujęciu wolumenowym produkty pakowane odnotowały wzrost o 7,4 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
W 2016 roku około 10 proc. całego wolumenu kategorii zostało zakupione w promocji. Średnia cena za kg produktów objętych promocją była o 16 proc. niższa niż cena produktów w pełnej cenie.
fot. mat. prasowe
Czy w pracy Tłusty Czwartek świętowany jest pączkami?
Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kategoria ciast i wyrobów cukierniczych kupowana była głównie w handlu tradycyjnym, czyli w sklepach spożywczych, wielobranżowych, w których gospodarstwa domowe zakupiły aż 64 proc. całego wolumenu kategorii. W przypadku produktów pakowanych najważniejszym kanałem zakupu były dyskonty.
Słodycze, w tym ciastka są najczęściej spożywanymi produktami, po które konsumenci sięgają będąc poza domem. Z danych pochodzących z raportu „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016” wynika, iż produktami najczęściej spożywanymi „w drodze” są: kawa (9 proc.), produkty instant (12 proc.), słone przekąski, produkty mleczne (po 22 proc.), owoce i warzywa (40 proc.), pieczywo (45 proc.). A na szczycie rankingu popularności są właśnie słodycze, po które sięga aż 58 proc. respondentów, w tym po batony (34 proc.), ciastka (23 proc.), wafle w czekoladzie (21 proc.), batony muesli (8 proc.). Niestety, z punktu widzenia zdrowego odżywiania, ta kategoria produktów jest najbardziej popularna wśród gospodarstw domowych posiadających dzieci.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)