Handel zagraniczny Polski: Niemcy
2017-03-06 11:37
Niemcy już od lat pozostają naszym najważniejszym partnerem handlowym © luzitanija - Fotolia.com
Przeczytaj także: Handel światowy: wyniki rozczarowują
Nie jest więc niczym zaskakującym, że w rozważaniach o kondycji, w jakiej znajduje się nasz handel zagraniczny, a zwłaszcza eksport, koniunktura gospodarcza w Niemczech jest często dyskutowaną kwestią.Perspektywy niemieckiej gospodarki na lata 2017-2018 oceniane są z dużą dozą ostrożności. Szacuje się, że realne tempo jej wzrostu spadnie z 1,8% w minionym roku do 1,5% w roku 2017 i 1,6% w roku 2018. To asekuracyjne podejście to w sporej części rezultat uwzględniania w prognozach tego, co może wydarzyć się w gospodarce światowej.
Jeżeli bowiem przyjrzeć się przewidywaniom formułowanym przez poszczególne grupy analityków, to można zauważyć spore dysproporcje. Jest mowa zarówno o wzroście ledwo przekraczającym 1%, jak i przewyższającym 2%. Co jednak najważniejsze, w ostatnich miesiącach widać rosnące oczekiwania względem tempa wzrostu niemieckiej gospodarki.
Widoczny jest również coraz mniejszy pesymizm w założeniach dotyczących spożycia indywidualnego i procesów inwestycyjnych.
Czytaj także:
- Handel zagraniczny I-XII 2016
- Handel światowy: wyniki rozczarowują
Po spowolnieniu wzrostu z roku 2016, przyspieszać mają eksport i import. To dobra wiadomość dla naszych przedsiębiorców. Konsumenci niemieccy, po mniej intensywnych w roku 2016 zakupach, teraz powinni odrabiać zaległości w wymianie aut, mebli artykułów z grup AGD i RTV. Więcej będą wydawać też na dobra szybkozbywalne.
fot. mat. prasowe
Główni partnerzy Niemiec w eksporcie w 2015 r.
Przedsiębiorcy szykując się do wyższej dynamiki eksportu, zaczną mocniej odnawiać stany magazynowe komponentów, półproduktów i materiałów niezbędnych do dalszej produkcji. Na taki obrót spraw wskazują też badania koniunktury. Indeks Ifo w ostatnich miesiącach utrzymuje się na wysokim poziomie (nawet mimo niedawnej korekty). Obrazujący natomiast koniunkturę konsumencką indeks GfK szybko odbudowuje się po jesiennym osłabieniu.
fot. mat. prasowe
Główni partnerzy Niemiec w imporcie w 2015 r.
Okazji na dobry biznes raczej więc nie zabraknie. A dotychczasowe doświadczenia pokazują, że przedsiębiorcy z Polski świetnie sobie radzą w okresach nie najwyższej koniunktury, zastępując na rynku cześć dotychczasowych dostawców. W okresie takim bowiem klienci rozważnie dokonujący zakupów dają się skusić na spróbowanie dotychczas nieznanych sobie marek.
fot. mat. prasowe
Koniunktura gospodarcza w Niemczech
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)