Seniorzy w Internecie
2006-03-23 01:09
Przeczytaj także: Korzystanie z internetu 60+. Jak seniorzy surfują w sieci?
Seniorzy wykorzystują podstawową właściwość tego medium - jego dużą dostępność i rozległość. W celu uczestniczenia w życiu publicznym nie muszą bowiem nawet wychodzić z domów, co bywa bardzo dużym ułatwieniem, gdyż często seniorzy mają ograniczoną sprawność ruchową.USA: internet łączy pokolenie Baby Boomers
W Stanach Zjednoczonych w wiek emerytalny wkracza pokolenie powojennego (po II Wojnie Światowej) wyżu demograficznego, tzw "Baby Boomers", czyli ludzi urodzonych w latach 1946-64. To także grupa która tworzyła 20-30 lat temu zręby internetu, to ludzie którzy uczestniczyli też w zmianie oblicza Ameryki - ich młodość przypadała na burzliwe lata 60-te i 70-te, czas hippisów, protestów przeciwko segregacji rasowej, przeciwko wojnie wietnamskiej. To grupa o bardzo silnej tożsamości.
Szczyt aktywności zawodowej tej grupy przypadał na maksimum gospodarczej prosperity w latach '70 i '80 XX wieku, co oznacza, że "Baby Boomers" są majętną grupą, postrzeganą przez sektor komercyjny gospodarki jako silna, aktywna i wymagająca. Pokolenie 50+ staje się w Stanach Zjednoczonych bardzo istotnym elementem gospodarki, przy czym amerykańskim Seniorom w zaakcentowaniu swej obecności i pozycji w gospodarce i społeczeństwie skutecznie pomaga internet.
Otwarci na wyzwania
Obecne amerykańskie pokolenie 50+ to ludzie którzy w XX wieku zmienili oblicze Stanów Zjednoczonych. Uczestniczyli często aktywnie w burzliwych przemianach, które odcisnęły się nie tylko na USA ale także na całym świecie. To pokolenie hippisów, Dzieci Kwiatów, wojny Wietnamskiej. Byli świadkami zabójstwa J.F. Kennedy'ego, afery Watergate, załogowych lotów na Księżyc. To także współtwórcy amerykańskiego boomu gospodarczego - nie bojący się technologii i współczesnych wyzwań. Tak, jak od wczesnej młodości korzystali z nowoczesnej techniki, tak w wieku dojrzałym dojrzeli możliwości drzemiące w Internecie i zaczęli je wykorzystywać. Amerykańscy Seniorzy weszli śmiało do internetu, będącego dotychczas ostoją młodych. Weszli ze swoimi problemami, potrzebami oraz ze swoimi umiejętnościami i doświadczeniem. Oraz zarabianymi przez wiele lat pieniędzmi, przed wydawaniem których nie czują większych oporów.
Seniorzy wydają pieniądze
W USA osoby powyżej 50 roku życia stanowią około 80 milionową populację. Stanowią rynek konsumentów dysponujących rocznie sumą około 1,6 biliona dolarów. Kupują 74 procent leków na recepty, 25 procent zabawek, 80 procent luksusowych wycieczek. Wśród nabywców nowych samochodów 41 procent to Seniorzy. Co ciekawe - amerykańscy Seniorzy są bardzo aktywni w Internecie, w sieci spędzają więcej czasu niż nastolatki, wydając jednocześnie on-line ponad 8 miliardów dolarów rocznie.
Od wzajemnej pomocy po komercję
Aktywność amerykańskich Seniorów w Internecie odbywa się na wielu poziomach. Aż 66 procent Amerykanów powyżej 65 roku życia twierdzi, że internet uczynił ich życie ciekawszym, zaś dla 46 procent Sieć okazała się znakomitym narzędziem do nawiązania nowych znajomości. Spośród obywateli USA powyżej 55 roku życia, ponad 40 procent jest właścicielami domowego komputera. 70 procent z nich surfuje po Sieci - głównie po serwisach poświeconych pogodzie, zdrowiu i medycynie, inwestowaniu oraz żywności i gotowaniu. Co ciekawe - wśród amerykańskich internautów po 50-tce bardzo aktywne są kobiety - to właśnie one tworzą liczne serwisy społecznościowe, wymieniają się doświadczeniami, prowadzą internetowe grupy wsparcia.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl