Daimler, Volkswagen i Toyota zatrudniają Polaków
2017-03-09 12:15
Silnik © gargantiopa - Fotolia
Ubiegłoroczne nakłady inwestycyjne w projektach wspieranych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu osiągnęły poziom 1,7 miliarda euro. Za ten wynik w dużej mierze odpowiedzialna jest branża motoryzacyjna. W polskich fabrykach firm Daimler, Volkswagen i Toyota zatrudnienie znajdzie kilka tysięcy polskich pracowników.
Przeczytaj także: Automotive na gwałt szuka pracowników
Zeszłoroczne wyniki Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu mogą imponować. Rok zakończył się 64 pozytywnymi decyzjami i rekordową, opiewająca na 1,74 mld euro, wartością inwestycji. Zapoczątkowane w 2016 roku projekty dadzą zatrudnienie przeszło 16 tys. pracowników.– Ubiegłe 12 miesięcy bardzo dobrze zapisze się w historii inwestycji na terenie naszego kraju. Dopisali zarówno inwestorzy krajowi, jak i zagraniczni. Nakłady inwestycyjne sięgnęły 1,7 mld euro, a więc zanotowały przeszło dwukrotny wzrost. Dzięki nowym inwestycjom powstanie inwestycjom powstanie ponad 16 tys. miejsc pracy. Najbardziej doniosłe decyzje inwestycyjne podjęły w ubiegłym roku międzynarodowe firmy takie jak Daimler, co dowodzi, że Polska pozostaje stabilną i atrakcyjną destynacją dla inwestorów zagranicznych – mówi Krzysztof Senger, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Polska potentatem w sektorze motoryzacyjnym
Statystyki Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu pokazują, że aż 12 z rozpoczętych projektów należało to branży motoryzacyjnej. Kluczowymi inwestorami, którzy zawitali bądź też reinwestowali na naszym rynku były duże, globalne koncerny. Wśród nich np. Daimler, który w Jaworze buduje fabrykę silników samochodowych nowej generacji oraz Toyota, która inwestuje w wałbrzyską fabrykę automatycznych skrzyń biegów. Ponadto japoński koncern planuje rozbudowę zakładu silników w Jelczu-Laskowicach. Koszt obu inwestycji wyniesie 650 mln euro. Kolejny motoryzacyjny gigant – Volkswagen w październiku ubiegłego roku w Białężycach koło Wrześni oddał do użytku zakład produkujący auta dostawcze, który powstał kosztem 800 mln euro.
– Polska jest potentatem w sektorze motoryzacyjnym, zarówno pasażerskim, jak i komercyjnym. Także w sektorze zaawansowanych usług dla biznesu i branżach produkcyjnych związanych z zaawansowanymi technologiami. Jesteśmy hubem automotive, który przyciąga dużo technologicznych i innowacyjnych rozwiązań. Potwierdza to inwestycja LG Chem i inne projekty z tego sektora – dodaje Krzysztof Senger.
Inwestycja koreańskiego LG Chem była jedną z największych w ubiegłym roku. W podwrocławskich Biskupicach Podgórnych firma rozpoczęła budowę fabryki, w której produkowane będą baterie litowe do samochodów elektrycznych. LG Chem zainwestuje w zakład 1,3 mld zł, tworząc tysiąc nowych miejsc pracy.
fot. gargantiopa - Fotolia
Silnik
Potencjał kadrowy Polski przyciąga zagranicznych inwestorów
Jak twierdzą eksperci, Polska to doskonałe miejsce do inwestowania i rozwijania biznesu. W czasach światowego kryzysu ekonomicznego nasz kraj umocnił swoją pozycję nie tylko w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, ale całego kontynentu. Międzynarodowe raporty podkreślają stabilność gospodarczą i polityczną Polski, duży rynek wewnętrzny, korzystne regulacje podatkowe, a także coraz bardziej atrakcyjną infrastrukturę. Mocno rozwinięty i stabilny rynek części oraz komponentów do budowy aut, składający się z ponad 600 fabryk, który zapewnia sprawniejszą logistykę, niższe koszty transportu i pewniejszy łańcuch dostaw to bez wątpienia jedna z najważniejszych przewag konkurencyjnych naszej branży motoryzacyjnej. Zagraniczni inwestorzy podkreślają również dostępność dobrze wykształconych i kompetentnych kadr.
– Zagraniczne koncerny, chcąc wykorzystać potencjał polskich kadr do rozwoju własnych biznesów, coraz chętniej otwierają w Polsce nowe inwestycje. Nasi pracownicy postrzegani są jako wysoko wykwalifikowani i konkurencyjni pod względem finansowym. Atutem polskiej branży motoryzacyjnej jest bardzo dobra kadra inżynieryjna, mocno przedsiębiorcza i myśląca poza schematami. Dzięki temu większość najlepszych pod względem procesowym i jakościowym zakładów należących do korporacji to polskie oddziały. Warto zwrócić uwagę również na to, że coraz więcej młodych Polaków podejmuje studia techniczne, co jest odpowiedzią na potrzeby inwestorów. Należy bowiem pamiętać, że zakłady produkcyjne, nie zatrudniają tylko pracowników szeregowych, ale również wysoko wykwalifikowane kadry menedżerskie, które powinny posiadać kompetencje techniczne – mówi Konrad Królikowski, Associate Manager w Relyon Recruitment & IT Services, firmie specjalizującej się m.in. w rekrutacjach kadry kierowniczej i specjalistycznej dla branży motoryzacyjnej.
Jak wynika z deklaracji inwestorów, w zakładach Toyoty, Daimlera, Volkswagena i LG Chem zatrudnienie znajdzie ponad 4 tys. pracowników.
Przeczytaj także:
Są nowe miejsca pracy w branży automotive. Jakie wynagrodzenia?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
oferty pracy, rynek pracy, miejsca pracy, branża motoryzacyjna, nowe inwestycje
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)