Polski handel online bez granic?
2017-03-13 11:17
Start-up © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Dotacje dla start-upów na ekspansję. Jaki kierunek wybrać?
Polscy eksporterzy bez kompleksów
Dane PayPal potwierdzają, że tylko niewielkie grono polskich eksporterów to firmy, o których przeczytamy na pierwszych stronach gazet. Na handel online przeważnie decydują się niewielkie przedsiębiorstwa, które specjalizują się w przyszłościowych dziedzinach jak np. dobra cyfrowe, spersonalizowana odzież czy też specjalistyczne i naturalne kosmetyki.
„W realnym świecie istotna dla konsumentów jest m.in. odległość od sklepu. W wirtualnym nie ma ona właściwie żadnego znaczenia, ale liczyć zaczyna się zupełnie coś innego” - mówi Matt Komorowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Północnej i Środkowej. „Jeżeli decydujesz się na handel online, musisz zdawać sobie sprawę, że już od pierwszego dnia konkurujesz z najlepszymi markami. Nie unikniesz porównań, a twoi klienci będą oczekiwać, że zaoferujesz zbliżony poziom usług. Wszystko, co dzieli ich od wyboru twojego sklepu, to zaledwie kilka kliknięć. To, że polscy sprzedawcy tak dobrze radzą sobie w międzynarodowym świecie biznesu, to bez wątpienia świetna wiadomość”.
Handel online, czyli nisze warte miliony
Z jednej strony Polacy wyrastają na potęgę w dziedzinie dóbr cyfrowych z wielomilionowymi obrotami takich firm jak G2A, GOG, czy CDP. Z drugiej strony, za handel online biorą się setki małych i średnich przedsiębiorstw, które odkryły swoją niszę na międzynarodowych rynkach i wspólnie stanowią bardzo dużą gałąź eksportu online. To często młode biznesy, jak chociażby firma Taff.one, oferująca spersonalizowaną odzież sportową, Spox Sox, sprzedająca oryginalne i kolorowe skarpetki, czy Noble Lashes, zajmująca się akcesoriami do sztucznych rzęs.
Większość zagranicznych klientów polskich sklepów online pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji oraz Szwecji.
Recepta na międzynarodowy sukces
Co pomaga osiągnąć sukces firmie, która chce sprzedawać swoje produkty za granicą? Według przebadanych przez PayPal firm jest to kwestia oryginalności produktów, znalezienia odpowiedniej niszy i… pasji.
„Stabilnej i dochodowej firmy nie da się stworzyć w ciągu jednej nocy” – podsumowują Paweł i Karol Wojciechowscy, dwaj byli bokserzy, którzy odnaleźli swoją niszę w branży kosmetycznej. Ich firma, Noble Lashes, sprzedaje produkty dla stylistek rzęs i prowadzi szkolenia dla ekspertów z całego świata. „Znaleźliśmy idealną okazję biznesową w bardzo nieoczekiwanym miejscu i musieliśmy nauczyć się wszystkiego od samego początku” – dodają.
fot. mat. prasowe
Co sprawia ci największą trudność przy współpracy z zagranicznymi klientami?
Tymczasem najważniejszymi barierami w szybkim międzynarodowym rozwoju pozostają kwestie logistyczne (26%), zaraz po tym brak zaufania do sprzedawcy (19% badanych), oraz obsługa zwrotów (13%). Bariera językowa uplasowała się na samym końcu, tylko co dziesiąty badany uważa ją za wyzwanie .
fot. mat. prasowe
Czego potrzebuje twoja firma, by dalej się rozwijać?
Bartek Balcerek, współzałożyciel firmy Spox Sox, polskiej marki sprzedającej kolorowe skarpetki klientom w Europie i Australii, podkreśla:
„Sprzedaż kolorowych skarpetek jest może nieco mniej skomplikowana logistycznie niż np. sprzedaż maszyn rolniczych, ale obie branże wymagają otwartości na potrzeby konsumentów. Wygodna opcja zwrotu produktów to jeden z filarów zaufania zagranicznych konsumentów do naszej firmy.”
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)