Microsoft chce rywalizować z Google i Yahoo!
2006-03-26 00:04
Przeczytaj także: eBay chce pokrzyżować plany Google
Ostatniej jesieni firma wprowadziła platformę Windows Live, która składa się z narzędzi takich jak wyszukiwarka, Web mail, skrót najważniejszych wiadomości na jednej stronie internetowej Live.com. Odtąd rozwija na tej platformie nowe narzędzia, które maja na celu konkurowanie z ofertami Google i Yahoo! A ostatnio Microsoft ogłosił trzydniową konferencje dla programistów poświęconą rozwojowi technologii internetowych.Microsoft zaskoczył i pokonał rywali już wcześniej, kiedy wszedł na rynek usług online. Jeden oczywisty przykład: Dawno temu, pozostał daleko w tyle za Netscape na rynku przeglądarek, ale ostatecznie pogrążył Netscape swoją, teraz niemal wszechobecną, przeglądarką Internet Explorer.
Biorąc pod uwagę ogromne rezerwy finansowe firmy i niechęć do zajmowania drugiego miejsca, jest oczywiste, że Microsoft zamierza podjąć agresywne kroki, żeby dogonić swoich konkurentów. Ale jeśli chodzi o wyszukiwanie, czy jest możliwe, że firma jest już zbyt daleko w tyle za rywalami?
Według Nielsen/NetRatings, w styczniu Google obsługiwało 48,2 proc. rynku wyszukiwań, a Yahoo! miało 22,2 proc. udziałów w rynku. MSN Search miało 11 proc. udział i było to o 1,8 proc. mniej niż rok wcześniej.
„Ich perspektywy w najbliższym czasie są bardzo trudne, ponieważ nie są w stanie przyciągnąć utalentowanych ludzi jakich mają Google i Yahoo!” – powiedział Richard Doherty, z badającej rynek firmy Envisioneering Group. „Nie oznacza to, że nie próbują, przez przejęcia czy nowe programy bonusowe, ale weszli zbyt późno z Live i ich rywale wynajęli wielu najlepszych ludzi”.
Ale niektórzy analitycy, wśród nich również Doherty, mówią, że chociaż Microsoft nie osiągnie dużego wzrostu z dnia na dzień, jego rywale nie powinni czuć się zbyt komfortowo. „Microsoft wszedł jako pełnoprawny konkurent” – powiedział Rob Enderle, który założył skoncentrowaną na technologii firmę badawczą Enderle Group. „Produkt Windows Live wygląda na bardziej zaawansowany o generację, będziemy mieli zawody, w których dwie firmy będą chciały się wzajemnie przebić” powiedział o Microsoft i Google.
Na dodatek, nowe oparte na Internecie inicjatywy Microsoftu są na czasie i zbiegają się z wprowadzeniem na rynek niektórych nowych kluczowych produktów, takich jak nowy komputerowy system operacyjny Windows Vista i nowy zestaw produktów oprogramowania Office 12 – twierdzą analitycy.
Zarówno Vista, jak i Office 12 są zaplanowane na drugą część tego roku i Microsoft chce je powiązać ze swoimi nowymi produktami opartymi na sieci. Microsoft ogłosił także Office Live, który ma pomóc małym firmom prowadzić biznes w sieci.
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl