Zakupy za granicą: brytyjskie firmy najmniej uczciwe?
2017-03-17 00:22
Przeczytaj także: Zakupy online za granicą: jak rozwiązać spór?
W ubiegłym roku do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) trafiło niemal dwukrotnie więcej skarg niż w 2015 r.Rosnąca ilość problemów zgłaszanych przez konsumentów nie ma jednego źródła. To m.in. efekt dynamicznego rozwoju e-commerce, coraz większej popularności, jaką cieszą się zakupy za granicą, ale także rosnącej mobilności polskich konsumentów. Nie bez znaczenia jest również większa świadomość odnośnie przysługujących im praw – komentuje wyniki Piotr Stańczak, Dyrektor ECK. Wyzwaniem rysującym się przed nami w najbliższej przyszłości będzie na pewno rozkwit takich modeli biznesowych jak sharing economy czy dropshipping, które z punktu widzenie interesów klienta są z pewnością atrakcyjne, ale bywają też ryzykowne.
Ubiegłoroczne skargi polskich konsumentów w znacznym stopniu dotyczyły działalności prowadzonej przez brytyjskie firmy. Duża ich część tyczyła się obuwia.
fot. mat. prasowe
Kogo skarżył polski konsument w 2016 r.?
60 procent skarg dotyczyło firm brytyjskich i niemieckich.
Z kolei wśród konsumentów, którzy utyskiwali na polskich przedsiębiorców, widoczna jest dominacja Finów oraz Brytyjczyków. Skargi napływające z Finlandii dotyczyły przede wszystkim zakupów suplementów diety. Na polską firmę ani razu nie poskarżył się żaden Islandczyk, Portugalczyk ani Maltańczyk.
Czytaj także:
- Jak sprawdzić wiarygodność e-sklepu w 6 krokach
- Rękojmia a gwarancja. Gdzie tkwi różnica?
3/4 zażaleń na zakupy za granicą, które w minionym roku otrzymała sieć ECC-Net, dotyczyło problemów z umowami zawieranymi przez internet (sprzedaż towarów i usług). Zdecydowanie najwięcej skarg, wpłynęło na usługi z sektora transportowego.
fot. mat. prasowe
Kto najczęściej skarżył polskiego przedsiębiorcę w 2016 r.?
Wśród skarżących polskich przedsiębiorców zdecydowanie przodowały Finlandia oraz Wielka Brytania.
fot. mat. prasowe
Jakie sprawy najczęściej trafiały do sieci ECC-Net w 2016 r.?
Zdecydowanie najwięcej skarg, wpłynęło na usługi z sektora transportowego.
„Jego szczęście twój pech”, czyli najczęstsze triki nieuczciwych przedsiębiorców w 2016 r.:
- Do ECK Polska zgłosił się konsument, który podpisał umowę z holenderską firmą energetyczną. Umowa sporządzona w języku niderlandzkim zawierała sformułowanie, które wskazywało, że klient jest przedsiębiorcą. A co za tym idzie zrzeka się swoich uprawnień jako konsument. Dlatego ECK przestrzega przed podpisywaniem umów w języku, którym się sprawnie nie posługujemy.
- W 2016 r. z ECK Polska skontaktowało się wielu konsumentów, którzy bezskutecznie składali reklamacje na hiszpańską wypożyczalnię aut. Umowa zawarta z firmą zakładała, że opłacona przez konsumenta kaucja zostanie zatrzymana na poczet bezzwrotnego ubezpieczenia samochodu.
- Do ECK Polska zwróciło się też wielu seniorów, którzy zakupili suplementy diety oraz produkty do pielęgnacji ciała od przedsiębiorcy zarejestrowanego na Gibraltarze. Strona firmy jest prowadzona w języku polskim, dopiero w regulaminie znajduje się informacja o tym, gdzie właściwie zamawiamy towar. Przedsiębiorca po otrzymaniu należności nie wysyła zakupionych produktów.
- ECK otrzymuje wiele skarg od konsumentów, którzy oglądając telezakupy zakupili pozłacaną biżuterię. Po jej otrzymaniu okazuje się, że jest wykonana z tombaku. Konsumenci są dodatkowo błędnie informowani odnośnie kraju siedziby przedsiębiorcy, nie jest nim Polska a Węgry. ECK przygotowało zgłoszenie działalności przedsiębiorcy do UOKiK w ramach CPC-Net (sieć współpracy organów ochrony konsumentów państw członkowskich UE) jako zbiorowe transgraniczne naruszenie interesów konsumentów.
![Polscy konsumenci skarżą się na niemieckie firmy [© vegefox.com - Fotolia.com] Polscy konsumenci skarżą się na niemieckie firmy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-przez-internet/Polscy-konsumenci-skarza-sie-na-niemieckie-firmy-216024-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)