Na majonezy i ketchupy wydaliśmy 1,3 mld zł
2017-03-23 08:55
Przeczytaj także: SAS przedstawia 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku
Autorzy badania przyjrzeli się rynkowi sosów i dressingów. Kategoria ta obejmuje majonezy, ketchupy, musztardy oraz gotowe sosy zimne, którymi Polacy poprawiają smak sałatek, kanapek, hamburgerów czy potraw z grilla. Chodzi tu m.in. o sos tatarski, chrzanowy, hamburgerowy, kanapkowy, tysiąca wysp, ale również pesto, hummus i im podobne.Na zdecydowane prowadzenie wśród znajdujących się w polskich koszykach sosów i dressingów wysuwają się - i tu bez zaskoczenia - majonezy i ketchupy. Należy jednak podkreślić, że względem minionego roku odnotowały one niewielkie spadki, rzędu odpowiednio 1,2 i 0,7 proc. Odwrotna tendencja zauważalna była w przypadku gotowych sosów zimnych oraz musztard, które zanotowały wzrost na poziomie 12 i 3 proc.
Jednocześnie dostrzegalne są dość spore różnice względem zakupów produktów z danego segmentu, przypadających w ciągu roku na jedno gospodarstwo domowe.
Jeżeli przyjrzeć się liczbie kupujących, to najniższy udział w zakupach całej kategorii odnotował segment gotowych sosów zimnych (63 proc.), ale widać jednocześnie większą częstotliwość kupowania produktów z tego segmentu (o 5 proc.).
fot. mat. prasowe
Wartość zakupów poszczególnych segmentów
Większość wydatków Polaków pochłonęły majonezy i ketchupy.
Spośród wszystkich grup produktów zaliczanych do segmentu gotowych sosów zimnych, najbardziej dynamicznie rozwija się hummus, którego udział w zakupach całego segmentu wyniósł w ubiegłym roku 11 proc. (w porównaniu z 4 proc. w roku 2015). Najbardziej popularne niezmiennie pozostają tzw. sosy uniwersalne.
fot. mat. prasowe
Udziały marek własnych w kategorii
Największy udział marek własnych widoczny był w kategorii sosy zimne.
Jeżeli chodzi o zwyczaje zakupowe nabywców produktów z segmentu gotowych sosów zimnych, można zaobserwować związek pomiędzy częstotliwością dokonywania zakupów a zamożnością gospodarstw domowych. Im wyższe dochody danego gospodarstwa domowego, tym częściej kupowano w nim gotowe sosy zimne. Nabywcami tego segmentu były przede wszystkim gospodarstwa domowe z największych miast liczących powyżej 200 tys. mieszkańców.
Czytaj także:
- Jakie będą sklepy stacjonarne w 2025 roku?
- Woda butelkowana leje się strumieniami?
Produkty marek własnych sieci odnotowały największy udział w segmencie gotowych sosów zimnych. Wynika to z faktu, że około 85 proc. zakupów tego segmentu w ujęciu wartościowym było skoncentrowanych w handlu nowoczesnym (hipermarkety, supermarkety i sklepy dyskontowe). W przypadku pozostałych segmentów wskaźnik ten nie przekroczył 79 proc.
fot. mat. prasowe
Udział poszczególnych grup w zakupach sosów zimnych
Spośród wszystkich grup produktów zaliczanych do segmentu gotowych sosów zimnych, najbardziej dynamicznie rozwija się humus.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)