E-handel w niedzielę: tak czy nie?
2017-03-31 12:06
E-zakupy w niedzielę? © francis bonami - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy
E-handel w niedzielę, czyli zakupy z najbliższymi
8 na 10 e-konsumentów przyznaje, że niedziela jest dniem, w którym zdarza im się robić internetowe zakupy. Głównym powodem jest brak czasu w ciągu tygodnia, a także możliwość podejmowania decyzji wspólnie z rodziną. Polacy uważają, że weekendowe kupowanie pozwala im przemyśleć zakup (35 proc. wskazań), a także wybrać produkty, których zakup trzeba skonsultować z najbliższymi (32 proc. wskazań). Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że niedzielne zakupy wręcz nas zbliżają - spędzamy czas z rodziną i wraz z nią decydujemy o istotnych sprawach.
72 proc. Polaków utrzymuje również, że dzięki niedzielnym e-zakupom mają więcej czasu dla bliskich. Twierdzi tak 72 proc. badanych. Jest to o tyle ważne, że dla 42 proc. internautów rodzina jest wartością najważniejszą (wśród rodziców, którzy kupują online w niedziele odsetek ten sięga 70 proc.). Możliwość dokonywania zakupów w niedziele popiera 62 proc. rodziców i 70 proc. osób, które wskazały, że rodzina jest dla nich najważniejszą wartością.
fot. mat. prasowe
Czy zdarza Ci się robić zakupy online w niedziele?
Cieszy nas, że opublikowane 21 marca stanowisko Rady Ministrów dotyczące projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele jest zbieżne ze stanowiskiem e-Izby, która aktywnie postuluje za całkowitym wyłączeniem e-handlu spod niniejszego zakazu, z uwagi na brak uzasadnienia dla objęcia takimi ograniczeniami e-sklepów. W ramach uruchomionej przez nas 21 marca kampanii “Jesteśmy za handlem internetowym w niedziele” przeprowadziliśmy badanie, którego celem było poznanie opinii polskich konsumentów oraz pracowników i właścicieli e-sklepów dotyczące niniejszego zakazu. Z badania wynika, że Polacy na zakupach cenią sobie wygodę i czas. Warto podkreślić, że większość konsumentów, jak i pracowników e-sklepów są za wyłączeniem handlu internetowego spod niniejszego zakazu i wskazują na liczne negatywne konsekwencje objęcia zakazem handlu w niedziele e-sklepów. Prawie połowa zatrudnionych w e-handlu typuje negatywny wpływ na obroty, a 69 proc. obawia się utraty pracy. To liczby, których nie powinniśmy lekceważyć i mamy nadzieję, że na kolejnym etapie prac nad projektem ustawy o zakazie handlu w niedziele Solidarność uwzględni oczekiwania zarówno branży, jak i Polaków - podkreśla Patrycja Sass - Staniszewska, Prezes Zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej.
Polacy chcą kupować w internecie w niedziele
Polacy nie chcą, żeby zakaz handlu w niedziele objął również e-handel. Internauci opowiadają się wyraźnie za wykluczeniem e-sklepów z zakazu handlu w niedziele. Za takim rozwiązaniem jest 57 proc. badanych, 33 proc. nie ma zdania, a przeciw jest tylko 10 proc. Wśród e-kupujących za wykluczeniem e-handlu z zakazu handlu w niedziele jest 70 proc. badanych.
Czytaj także:
- Węgry już wycofały zakaz handlu w niedzielę
- Zakaz handlu w niedzielę. Potencjalne skutki
Osoby, które wskazują, że e-handel powinien być wyłączony spoza zakazu, uzasadniają to na różny sposób, m.in. są zdania, że sklepy działają automatycznie, a więc nie wiąże się to bezpośrednio z pracą (33 proc. wskazań), konsumenci powinni móc kupować kiedy i gdzie jest im wygodnie (25 proc.). Dodatkowo, zdaniem Polaków, w niedziele można dokonać optymalnych zakupów, bo jest czas na porównanie ofert i przemyślany wybór (25 proc. wskazań). Zakupy w niedziele ułatwiają nam także życie i sprawiają, że mamy więcej czasu dla bliskich (24 proc.), a często w weekend kupujemy z rodziną i jest to forma wspólnie spędzanego czasu (20 proc. wskazań). 33 proc. badanych ocenia, że robienie e-zakupów w niedziele jest naturalne, bo domeną Internetu jest właśnie możliwość kupowania 24/7. 29 proc. badanych ocenia e-zakupy w niedziele jako wygodne, bo pozwalają na zakup i jednocześnie przebywanie z bliskimi, a 24 proc. jako praktyczne, bo pozwalają podejmować mądre decyzje zakupowe. Za niewłaściwe e-zakupy niedzielne uznaje tylko 20 proc. badanych, a wśród e-kupujących tylko 8 proc.
fot. mat. prasowe
Dlaczego robisz zakupy online w niedziele?
Skutki zakazu e-handlu oceniamy jako negatywne
Jako skutki wprowadzenia e-handlu w niedziele, Polacy typują zjawiska negatywne, jak niższe wpływy do budżetu Państwa (22%), niższe wpływy do budżetu domowego pracujących w e-handlu (20%), zwolnienia pracowników (19%), utratę przewag konkurencyjnych polskich e-sklepów (19%), przeniesienie działalności polskich e-sklepów za granicę (19%) i zwiększone zakupy polskich konsumentów w zagranicznych sklepach (18%). To, że konsumenci przyzwyczają się do nowych zasad typuje tylko 15%, a 12% uważa, że ruch polegający na wprowadzeniu zakazu nie wpłynąłby na e-handel. Negatywne skutki zakazu e-handlu w niedziele wg e-kupujących odczują przede wszystkim właściciele e-sklepów (23%) i konsumenci (23%). Żadnego negatywnego wpływu nie przewiduje 6%.
fot. mat. prasowe
Czy zakaz handlu w niedziele powinien wg Ciebie dotyczyć sklepów internetowych?
Pracownicy e-sklepów są za wyłączeniem e-handlu spod zakazu handlu w niedziele
Zatrudnieni w e-handlu także są za wykluczeniem e-commerce spod zakazu. Osoby pracujące lub będące właścicielami e-sklepów są zdania, że e-commerce powinien być wyłączony z zakazu handlu w niedzielę (45 proc. wskazań). Wśród osób pracujących w różnych podmiotach czynnych w niedzielę ten wskaźnik to 48 proc., a wśród sprzedawców 51 proc. O swoją pracę w związku z wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę obawia się co trzeci badany. Wśród osób będących właścicielami e-sklepów lub ich pracownikami ten wskaźnik sięga 69 proc., a wśród osób pracujących w podmiotach czynnych w niedzielę 67 proc. Właściciele i pracownicy e-sklepów typują, że zakaz dotknie ich osobiście, przede wszystkim negatywnie wpływając na ich obroty (45%) oraz poziom konkurencyjności wobec zagranicznych e-sklepów (25%).
O badaniu:
Raport powstał na podstawie badania dotyczącego opinii o zakazie e-handlu w niedzielę zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 16-22 marca 2017 roku metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) przy pomocyresponsywnych ankiet elektronicznych emitowanych na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Zebrane zostały opinie 1260 Polaków, w tym 599 kupujących w Internecie i 383 pracujących w sektorze e-handlu. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. W analizie wzięte zostały pod uwagę tylko kompletne ankiety.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)