Jakie wydatki reklamowe w e-commerce? Analizujemy 2016 rok
2017-04-04 10:32
Przeczytaj także: Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2017 r.
Kategorie
Największe wydatki reklamowe w branży e-commerce to domena sklepów internetowych. W minionym roku odpowiadały one za 71% całego budżetu reklamowego całego sektora. Na drugim miejscu uplasowały się serwisy ogłoszeniowe (11%), a na trzecim aukcje i narzędzia aukcyjne (10%). Kolejne pozycje przypadły w udziale porównywarkom cen (5%) oraz pasażom handlowym (2%).
W przypadku sklepów internetowych zeszłoroczne wydatki reklamowe okazały się o 9% niższe niż rok wcześniej - na promocję wydano przeszło 15 mln złotych mniej.
- Częstotliwość, z jaką robimy zakupy przez internet wzrasta z roku na roku - mówi Anna Lipińska, Group Account Director z domu mediowego Codemedia. - Z przygotowanego przez Ceneo.pl i TNS Polska raportu „E-zakupy 2016” wynika, że już połowa z nas decyduje się na e-zakupy kilka razy w miesiącu. Jeszcze trzy lata temu taką deklarację składał co trzeci Polak. Bez wątpienia odsetek kupujących w sieci będzie wzrastał, a sprzedawcy będą intensyfikować walkę o klienta. Część z nich z pewnością zwiększy swoje nakłady na reklamę - dodaje.
Niższe (o 22%) wydatki reklamowe ponieśli także reklamodawcy z kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne. Z kolei serwisy ogłoszeniowe. O tyle samo wzrosły inwestycje w promocję serwisów ogłoszeniowych.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe branży e-commerce w podziale na kategorie
W porównaniu do poprzedniego roku inwestycje w promocję sklepów internetowych spadły o 9%
Reklamodawcy
Zestawienie najbardziej hojnych reklamodawców z branży e-commerce otwiera Grupa Allegro, która w minionym roku wydała na działania promocyjne 26,4 mln zł. Za nią znalazło się Zalando oraz Naspers Classifieds z inwestycjami na poziomie odpowiednio 23,4 mln zł i 12,3 mln zł. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Bon Prix, Tchibo, Eobuwie.pl, Grupa Wirtualna Polska, Heligo Polska (właściciel Enbutique.com), Polska Press Grupa i Ucando - internetowy sklep motoryzacyjny. Inwestycje w promocję TOP 10 reklamodawców stanowiły w 2016 roku ponad połowę (52%) wydatków mediowych całego sektora. W porównaniu do 2015 roku jest to spadek o 11 punktów procentowych.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe branży e-commerce w podziale na media
Największe wydatki pochłonęła w minionym roku reklama w Internecie.
Wśród TOP 10 brandów e-commerce zalazło się osiem sklepów internetowych: Zalando.pl, Bob Prix, Tchibo, Eobuwie.pl, Domodi.pl, Enbutique.com, Ucando.pl i Denley.pl, odpowiednio na: 1,3,4,5,7,8,9 i 10 pozycji. Na drugim miejscu uplasowała się platforma zakupowa Allegro zaliczana do kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne, a na szóstym Ceneo - lider kategorii porównywarki cen. Oba brandy należą do Grupy Allegro.
Reklamodawcy z branży e-commerce przeznaczyli w 2016 roku największe nakłady na promocję odzieży i obuwia - ponad 86,8 mln zł, o prawie 16 mln zł mniej niż w poprzednim roku.
Media
Sektor e-commerce w 2016 roku najwięcej wydał na reklamę w Internecie - 63% nakładów. W porównaniu rok do roku jest to spadek o 4 punkty procentowe, a wartościowo prawie 19,8 mln zł. W dalszej kolejności wybierane były: telewizja - 18%, magazyny - 10%, outdoor - 3%, radio - 3%, gazety - 2% i kina - 2%. Wśród nich nieznaczny wzrostu udziałów odnotowały: telewizja i magazyny - po 2 punkty procentowe oraz outdoor o 1 punkt procentowy.
- Lider sektora - Grupa Allegro – zdecydowanie więcej niż reszta e-commerców przeznaczyła w 2016 roku na promocję w telewizji, która stanowiła ponad połowę (53%) jej nakładów na media. Wydatki reklamowe w Internecie stanowiły zaledwie jedną trzecią. W poprzednim roku sytuacja wyglądała odwrotnie - udział telewizji wynosił 33%, a Internetu 47%. Przyczyny tak dużej zmiany należy upatrywać w nowej strategii reklamowej właściciela popularnej wśród Polaków platformy zakupowej – mówi Anna Lipińska, Group Account Director z domu mediowego Codemedia.
W TOP 10 najchętniej wybieranych mediów przez reklamodawców z branży e-commerce w 2016 roku znalazły się: WP.pl, Onet.pl, Polsat, TVN, Gazeta.pl, Plotek.pl, OLX.pl, Sport.pl, Plejada.pl, Fakt.pl.
Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.
![Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2016 r. [© thodonal - Fotolia.com] Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2016 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama/Jakie-wydatki-na-reklame-w-e-commerce-Analizujemy-I-pol-2016-r-184265-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)