Moda na ebooki: tylko chwilowy trend?
2017-04-10 11:48
Czytanie ebooków stało się modne © radachynskyi - Fotolia.com.jpg
Przeczytaj także: Za co lubimy audiobooki i ebooki?
Ebooki i audiobooki bez wątpienia zrewolucjonizowały polski rynek czytelniczy i przyzwyczajenia samych konsumentów. Ich popularność rośnie, ale nie oznacza to jednocześnie, że Polacy rezygnują z książek tradycyjnych. Tak się nie dzieje, jednak są sytuacje, w których chętniej wyciągamy rękę po czytnik niż po papier. Taką okolicznością są m.in. podróże - te małe i te duże. Badanie Virtualo dowodzi, że ebooki dominują w środkach komunikacji (59% czytających pasażerów sięga wyłącznie po e-książki) i podczas dłuższych podróży wakacyjnych i służbowych (40%). Ponadto 35% respondentów przyznaje, że elektroniczne wersje książek zawsze towarzyszą im na uczelni i w kawiarni.Powodów, dla których coraz częściej i chętniej sięgamy po ebooki jest co najmniej kilka. Na pierwszym miejscu plasuje się wygoda - dla 43% respondentów ważne jest, że wersja elektroniczna pozwala zrezygnować z noszenia książek tradycyjnych, których ciężar nierzadko jest pokaźny. Kolejną z wymienianych przez respondentów zaletą jest dostęp do całego zbioru posiadanych tytułów, ponieważ pamięć urządzeń, z których korzystamy pozwala najczęściej na przechowywanie wielu tytułów.
Ebooki doceniane są również za możliwość szybkiego przeszukiwania ich treści. Tej wygody nie daje książka tradycyjna, którą niejednokrotnie trzeba przewertować, aby znaleźć poszukiwany fragment tekstu. W przypadku e-książki wystarczy wpisać szukane słowo, które po chwili zostanie znalezione i zaznaczone.
Czytaj także:
- Książki na wakacje? A może czytnik e-booków?
- Czytelnictwo ma się dobrze? Tak twierdzą social media
Początki przygody z ebookami i czytaniem w nowoczesnej formie wiążą się zazwyczaj z zachętą znajomych - 36% respondentów badania “Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków” wskazuje ją jako pierwszy impuls, który sprowokował ich do zetknięcia się z książką elektroniczną. Dla 30% Polaków motywacją do wypróbowania ebooków są ich atrakcyjne ceny, a dla 29% dobrym momentem na rozpoczęcie korzystania z e-książek jest wyjazd w dłuższą podróż. Rozpoczęcie czytania książek elektronicznych jest także powiązane z zainteresowaniem nowinkami technologicznymi - 28% Polaków uważa to za impuls do sięgnięcia po ebooki.
Popularnymi urządzeniami umożliwiającymi odczytywanie ebooków są czytniki, które dzięki swojej niewielkiej wadze oraz wymiarom, są idealnym towarzyszem podróży. Najbardziej popularnym czytnikiem jest Kindle - wybiera go ⅔ osób lubiących książki w wersji elektronicznej. Na drugim miejscu znajduje się PocketBook - czyta na nim 11% ankietowanych, a z inkBooka korzysta 7% z nich. Wybór danej marki czytnika najczęściej nie jest zależny od osoby, która z niego korzysta - 39% czytelników ebooków otrzymała go w prezencie. Wśród osób, które same nabywają czytnik, co trzeci Polak argumentuje wybór czytnika dobrą marką, a 27% przy zakupie korzysta z polecenia znajomych.
fot. mat. prasowe
Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków
Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł – deklaracja 2/3 zapytanych respondentów. Według badania, 55% użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40% korzysta z plików pozyskanych przez znajomego. Co trzeci respondent (37% czytelników ebooków i 31% słuchających audiobooki) przyznaje się do korzystania z plików pozyskanych z nieoficjalnych źródeł.
Mimo iż czytelnikom brakuje w obcowaniu z ebookami dotyku papieru i zapachu książki drukowanej, to boom na książki elektroniczne w Polsce trwa. Do korzystania z ebooków skłania czytelników przede wszystkim wygoda w korzystaniu i mobilność lektury, ale również trend na czytanie w nowoczesnej formie. Czytanie ebooków stało się bardzo modne, co potwierdzają respondenci badania Virtualo, ale również coraz większa liczba e-czytelników, których spotykamy każdego dnia w tramwaju, metrze czy autobusie.
Informacje o badaniu
Badanie „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)