Zachowania konsumentów w sieci. Kto, jak i kiedy kupuje?
2017-04-13 12:30
Zakupy online © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Aplikacje zakupowe z Chin zorganizują nam prezenty świąteczne?
Zrealizowane przez home.pl badanie „Polski konsument w sieci” przeprowadzono przy okazji 20-lecia istnienia firmy. Analiza, którą objęto 1 tys. przedsiębiorców reprezentujących mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, udowodniła, że aż 42 proc. respondentów zdecydowała się już na sprzedaż w internecie. Prowadzą własny sklep internetowy, bądź też sprzedają za pośrednictwem serwisów aukcyjnych lub mediów społecznościowych. Najszerzej reprezentowaną branżą okazują się usługi IT (18 proc.), marketingowe i PR-owe (16 proc.). Po 12 proc. badanych zajmuje się sprzedażą sprzętu elektronicznego i komputerowego, odzieży oraz dodatków. 8 proc. sprzedaje materiały budowlane i wykończeniowe, po 6,5 proc. artykuły sportowe i turystyczne i sprzęt RTV/AGD, a co dwudziesty oferuje książki, filmy i płyty.- Nasze badanie potwierdza, że polscy przedsiębiorcy coraz śmielej poczynają sobie w wirtualnym świecie, zdając sobie najwidoczniej sprawę, że jest to jeden ze sposobów na zwiększenie zysków i popularności swojej marki – mówi Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w home.pl. - Internet daje im możliwość konkurowania z dużymi korporacjami poprzez m.in. budowanie bliskich relacji na linii konsument - sprzedawca.
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Zakupy online
Profesjonalni przedsiębiorcy troszczą się o swoich klientów
Jednak w najnowszym badaniu home.pl obiektem dociekań nie był przedsiębiorca, tylko zachowania konsumentów kupujących jego usługi i produkty. Kim są polscy e-kupujący, jak się zachowują i jakie mają przyzwyczajenia – oto pytania, na które odpowiedzi można znaleźć analizując wyniki ankiety. Skąd właściciele firm to wiedzą?
- Przedsiębiorcy badają zachowania konsumentów – mówi Puczyńska. - Korzystają z ogólnodostępnych bezpłatnych narzędzi analitycznych, posiłkują się także sprawdzonymi usługami, np. do wysyłania korespondencji seryjnej. Przywiązują dużą wagę do swojego profesjonalnego wizerunku jako sprzedawcy. Dbają, żeby ścieżka zakupowa była przyjazna dla użytkowników i kończyła się finalizacją wirtualnego koszyka. Nie zapominają o klientach również wtedy, gdy towar jest już w drodze. O wrażenia pytają ich nawet po wysłaniu produktu lub usługi.
W weekendy ruch jest mniejszy
Z wykonanych przez home.pl badań zachowania konsumentów wynika, że najczęściej zakupy w sieci robią mężczyźni od 33 do 49 roku życia (42 proc. wskazań), oraz w przedziale 36-49 lat (37 proc.). Trochę rzadziej kobiety, ale zazwyczaj w tym samym wieku co wymienieni wcześniej mężczyźni (odpowiednio 35 i 33 proc. wskazań). A jaka grupowa wiekowa kupuje najrzadziej? Kobiety (11 proc. wskazań) i mężczyźni (16 proc.) po 50 roku życia.
Czytaj także:
- Prawie połowa Polaków robi zakupy przez internet
- 10 najważniejszych trendów w e-commerce. Co przyniesie rok 2017?
Co ciekawe, okazuje się, że polski konsument robi zakupy w sieci zazwyczaj w dni robocze, w godzinach, gdy przeważająca część Polaków przebywa w pracy (8-17). Tak wskazało aż 57 proc. przedsiębiorców. Rzadziej zdarza się to po godz. 18 (37 proc. wskazań). A w weekendy? Ruch jest zdecydowanie mniejszy, szczególnie po godz. 18 (23 proc. wskazań).
W grudniu, przelewem elektronicznym
Najbardziej gorącą porą dla przedsiębiorców sprzedających w sieci jest okres od października do grudnia. Z czego największe zainteresowanie ich produktami jest obserwowane w ostatnim miesiącu roku (wskazało tak 57 proc. respondentów), trochę mniejsze w październiku (45 proc.), kwietniu (44 proc.) i listopadzie (42 proc.) Najgorszy pod tym względem jest okres wakacyjny, czyli lipiec i sierpień (wskazało na nie odpowiednio 22 i 23 proc. ankietowanych).
Z kolei najbardziej preferowaną przez klientów formą płatności za usługi i produkty kupowane w sieci jest przelew elektroniczny. Odpowiedziało tak aż 63 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Zdecydowanie mniej popularna jest płatność przy odbiorze (35 proc. wskazań), tradycyjny przelew (31 proc.) lub płatność kartą kredytową (24 proc.).
Zdecydowana większość internetowych klientów korzysta podczas zakupów w sieci z komputera lub laptopa (63 proc. wskazań). Mniej popularne są telefony komórkowe (25 proc.) oraz tablety (18 proc.).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)