Przedświąteczny zakupoholizm Polaków
2017-04-19 11:02
Kupowanie odzieży odchudza portfele © Yummy pic - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sprawdź, czy grozi ci zakupoholizm?
Nieprzemyślane i przemyślane zakupy Polaków
W szale zakupów zdarza się nam popełnić błędy. Dobitnym na to dowodem jest badanie przeprowadzone przez BIK oraz Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor, z którego wynika, że zarówno nieprzemyślanych, jak i przemyślanych wydatków dokonujemy najczęściej z myślą o zaspokojeniu podstawowych potrzeb naszej rodziny. 13% badanych przyznaje się do bezrefleksyjnego wydawania pieniędzy na używki, a 11 proc. - na odzież i obuwie, przy czym niemal co dziesiąty ankietowany wskazuje, że zakupy odzieżowe robi z rozmysłem. Pod wpływem impulsu rzadko działamy kupując sprzęt AGD/RTV, sprzęt mobilny i komputery. Racjonalnie podchodzimy również do wydatków na potrzeby dzieci oraz na wyjazdy turystyczne.
Zakupoholizm dotyka nas przed świętami
Co czwarty ankietowany przyznaje, że na skutek nieprzemyślanych wydatków zdarza mu się wpaść w finansowe tarapaty, przy czym aż 27 proc. tej grupy określa swoje zachowanie jako zakupoholizm. 1/3 osób, które zadeklarowały zakupoholizm, przyznaje, że zakupowej fali najczęściej dają się ponieść w miesiącach świątecznych, a więc w grudniu, marcu i kwietniu. Zakupoholizm najmniej groźny okazuje się w styczniu (9 proc. wskazań).
fot. mat. prasowe
Nieprzemyślane i przemyślane zakupy
Kupowanie odzieży odchudza portfele
Najczęściej wskazywanym produktem, którego kupowanie prowadzi do zachwiania domowego budżetu jest odzież, wskazana przez 33 proc. badanych. Do problemów finansowych prowadzi również nierozważne kupowanie elektroniki. Według 25 proc. respondentów deklarujących, że mają problem ze zbyt częstymi lub zbyt drogimi zakupami, źródłem ich finansowych kłopotów jest właśnie zakup elektroniki, przeważają w tej grupie mężczyźni (41 proc.).
fot. mat. prasowe
Problemy finansowe związane ze zbyt częstymi lub zbyt drogimi zakupami
17 proc. mężczyzn robi nieprzemyślane zakupy codziennie
Największej grupie badanych (29 proc.) trudno określić z jaką częstotliwością dokonują drogich i częstych zakupów. 26 proc. respondentów przyznała, że takie zakupy zdarzają im się raz na tydzień. Łącznie 22 proc. stwierdziło, że zdarza im się to częściej niż raz w tygodniu - codziennie lub 3 razy w tygodniu, a 12 proc., stwierdziło, że takich zakupów dokonują tylko w weekendy. Najczęściej, bo codziennie, spontanicznych zakupów dokonują mężczyźni – 17 proc.
fot. mat. prasowe
Problemy finansowe związane ze zbyt częstymi lub zbyt drogimi zakupami cd.
Zbyt drogich zakupów 65 proc. badanych dokonuje w sklepach stacjonarnych, natomiast 36 proc. w internetowych. Najczęściej deklarowaną przyczyną, która popycha respondentów do kupowania drogich rzeczy, jest potrzeba odczuwania przyjemności - (45 proc.).
fot. mat. prasowe
Co cię popycha do nieprzemyślanych zakupów?
Informacje o badaniu
Badanie ARC Rynek i Opinia wykonane metodą Computer Assisted Web Interview, na panelu internetowym, na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku od 18 do 65 roku życia, N= 1000, grudzień 2016 r.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)