Centra handlowe: rok spektakularnych otwarć
2017-04-19 13:09
Centrum handlowe © danr13 - Fotolia.com
Centra handlowe w Polsce rosną w siłę, a bieżący rok z pełną odpowiedzialnością nazwać można rokiem spektakularnych otwarć - uważają eksperci firmy JLL. W nadchodzących miesiącach do użytkowania zostanie oddane przeszło pół miliona mkw. powierzchni handlowej, w tym m.in. zajmująca 64 tys. mkw. Galeria Północna w Warszawie.
Przeczytaj także: Centra handlowe zdobywają małe miasta
„Pod koniec marca bieżącego roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęła 13,4 mln mkw., z czego 9,5 mln mkw. przypadło na centra handlowe, a pozostała część na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe oraz centra wyprzedażowe. W ciągu pierwszego kwartału rynek zdołał się powiększyć o zaledwie 36 800 mkw., ale jest to tylko i wyłącznie przedsmak tego, co czeka nas w nadchodzących miesiącach. Jeżeli tylko wszystko pójdzie zgodnie z planami deweloperów, to w tym roku rynek handlowy urośnie o nawet 511 000 mkw., z czego 388 000 mkw. to centra handlowe”, mówi Joanna Tomczyk, Analityk Rynku w JLL.
Do końca I kwartału br. deweloperzy uporali się z rozbudową Auchan Hetmańska w Białymstoku (+5 800 mkw.) oraz Galerii Wnętrz City Meble w Gdańsku (+ 6 000 mkw.). Końca realizacji doczekały się również dwa wielkopowierzchniowe magazyny handlowe - Leroy Merlin w Bełchatowie i Agata Meble w Rzeszowie.
„Kolejna centra handlowe są właśnie w budowie. Pod koniec marca trwały prace nad kolejnymi 591 000 mkw. powierzchni, z czego ponad 79% zlokalizowane jest w głównych aglomeracjach. Łącznie, w Polsce powstaje obecnie ponad 650 000 mkw. powierzchni w ramach różnych formatów handlowych”, dodaje Joanna Tomczyk.
„W warunkach coraz większej konkurencji deweloperzy skupiają się nie tylko na realizacji nowych projektów, ale również na utrzymaniu atrakcyjności obiektów już istniejących. Modernizacja, rozbudowa, rozwój oferty handlowej, rozrywkowej i gastronomicznej czy wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych to trend, który będzie utrzymywał się w nadchodzących latach”, informuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
Popyt
„Polski rynek handlowy pozostaje atrakcyjny dla zagranicznych sieci. Da się jednak zauważyć selektywność w wyborze nowych lokalizacji. Swój pierwszy sklep w Polsce w III kw. 2017 r. otworzy brytyjska sieć sklepów z zabawkami Hamleys, która wybrała Galerię Północną na warszawskiej Białołęce, gdzie zajmie powierzchnię 1 600 mkw. W tym samym czasie w Arkadii otworzony zostanie pierwszy pełnoasortymentowy sklep amerykańskiego giganta – Victoria’s Secret. W II kw. zadebiutuje rosyjska marka odzieżowa – befree, która na swoje pierwsze lokalizacje w Polsce wybrała centrum handlowe Posnania w Poznaniu oraz Riviera w Gdyni”, wymienia Anna Wysocka.
Czynsze
Czynsze “prime”, które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, nadal pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). W innych głównych aglomeracjach miesięczne stawki kształtują się w przedziale 45-60 euro za mkw.
Rynek inwestycyjny
„W I kw. 2017 r. całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła 135 mln euro i była o 5% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dwie największe sfinalizowane transakcje to sprzedaż przez CBRE Global Investors centrum handlowego Ogrody w Elblągu na rzecz CPI Property Group (w ramach transakcji portfelowej obejmującej 11 centrów handlowych w CEE) oraz sprzedaż przez Plaza Centers centrum handlowego Suwałki Plaza na rzecz kapitału węgierskiego”, komentuje Agnieszka Kołat, Dyrektor, Dział Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej, JLL.
fot. mat. prasowe
Największe obiekty planowane do oddania do użytku w 2017 r.
Ponadto, w marcu Pradera zakomunikowała nabycie 25 parków handlowych o łącznej powierzchni najmu 538 000 mkw., zlokalizowanych przy sklepach IKEA w ośmiu krajach europejskich. Cztery obiekty znajdują się na terenie Polski: w Warszawie i okolicach (Targówek i Janki), w Katowicach (Rawa) i w Poznaniu (Franowo). Już w kwietniu sfinalizowano transakcję kupna 17 obiektów – w Niemczech, Francji i Polsce. W sierpniu tego roku planowane jest zamknięcie transakcji obejmującej pozostałe osiem obiektów – w Szwecji, Finlandii, Danii, Szwajcarii i Czechach.
„Aktywność inwestorów w segmencie polskich nieruchomości handlowych pozostaje wysoka. Potwierdzeniem tego faktu jest duża liczba podpisanych umów przedwstępnych, których finalizacji możemy spodziewać się w nadchodzących miesiącach”, dodaje Agnieszka Kołat.
Stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych pozostają na poziomie 5,0%, a dla najlepszych parków handlowych na poziomie ok. 7,0%.
Przeczytaj także:
Parki handlowe dominują w I połowie 2024 roku
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)