Jaką rolę dla firm mają praktyki i staże?
2017-04-23 00:16
Stażyści © goodluz - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak miewają się studenci na rynku pracy?
O tym, że staże i praktyki mogą przynieść firmie liczne korzyści, przekonana jest coraz większa rzesza pracodawców, a wielu z nich ma już doświadczenia w zakresie ich organizacji.Programy stażowe i ich filozofia ulegały na przestrzeni lat przemianom - od koncentracji na wyszukiwaniu talentów, po zdefiniowanie, w jakim konkretnie celu są organizowane. Dziś obserwujemy, że staże i praktyki nastawione są na realizację konkretnych potrzeb i to zarówno pracowników, jak i zatrudniających. Są niemal szyte na miarę, zróżnicowane, dedykowane różnym grupom pracowników przy czym uwzględniają jednocześnie potrzeby przedsiębiorstwa.
STAŻYŚCI W FIRMIE
Aż 87% firm objętych badaniem posiada doświadczenia w rekrutacji stażystów. Większość organizacji zatrudnia jednocześnie kilku stażystów, choć w dużych firmach jest to nawet 20-30 osób. Odsetek firm zatrudniających stażystów rośnie wraz z wielkością organizacji.
Firmy najczęściej zatrudniają stażystów w odpowiedzi na bieżące potrzeby. Tylko co czwarta firma deklaruje posiadanie programu stażowego, spójnego dla całej organizacji. Z jednej strony pozwala to na szybką reakcję na konkretne potrzeby poszczególnych zespołów i pozostawia swobodę działania. Z drugiej jednak, zwiększa ryzyko braku spójności w ramach standardów firmy, jakości prowadzonych działań employer brandingowych i ścieżek kariery. Zwłaszcza w dużych organizacjach zachowanie określonych praktyk w obszarze kształtowania przyszłych pracowników jest kluczowe dla efektywności programów stażowych i ich wpływu na wizerunek firmy na rynku pracy.
fot. mat. prasowe
Ilu stażystów obecnie zatrudnia Państwa firma? (wg wielkości firmy)
W większości firm opiekunem programu stażowego jest wewnętrzny dział HR lub menedżer działu, w którym stażysta wykonuje swoje obowiązki. Tylko 19% firm wyznacza opiekuna projektu, który jest w pełni zaangażowany w organizację i monitorowanie postępów w ramach programu.
Czytaj także:
- Studenci chcą pieniędzy, a nie praktyk i staży
- Praca na zastępstwo - w sam raz dla studenta
CEL, DO KTÓREGO DĄŻYMY
Firmy coraz bardziej zdają sobie sprawę, że inwestycja w młodego człowieka, który jeszcze się uczy lub niedawno zakończył edukację, to jedna z najlepszych inwestycji w przyszłość organizacji. To właśnie w trakcie praktyki lub stażu pracodawca może wyłowić prawdziwe talenty. Przygotowanie atrakcyjnego, kompleksowego programu stażowego to jednak duże wyzwanie. Nie chodzi tylko o napisanie interesującego ogłoszenia i zaproponowanie wynagrodzenia, ale zadbanie o szereg elementów, które składają się na ciekawą propozycję dla młodych osób.
fot. mat. prasowe
Jak długo trwa średni staż w Państwa organizacji?
Pracodawca powinien zwrócić uwagę na takie elementy stażu jak wprowadzenie stażysty na stanowisko, przygotowanie do pełnienia określonej roli, wspieranie oraz informowanie o postępach oraz zapewnienie możliwości rozwoju po zakończeniu stażu.
– Przy obecnej sytuacji na rynku, gdzie trudno jest znaleźć wykwalifikowanych pracowników, programy stażowe stwarzają ogromne możliwości. Im więcej uwagi organizacja poświęci stażyście, tym bardziej będzie on zaangażowany w wykonywane zadania. W konsekwencji pozwoli to na zatrudnienie zmotywowanego pracownika identyfikującego się z firmą, który chce zarówno rozwijać organizację, jak i podejmować nowe wyzwania w celu rozwoju indywidualnego – podkreśla Beata Preis-Hryniewicz, HR Manager w Hays Poland.
fot. mat. prasowe
Z jakiej formy stażu korzysta Państwa organizacja?
Określenie celu i zaplanowanie programu to nie jedyne wyzwania stojące przez pracodawcami otwartymi na podjęcie współpracy z młodymi ludźmi. Trudności może przysporzyć sama rekrutacja na staż czy praktykę, a dokładnie poszczególne elementy procesu: od przygotowania atrakcyjnego ogłoszenia, przez jego publikację w odpowiednich kanałach dotarcia, aż po selekcję dokumentów aplikacyjnych. Firmy mogą odczuć również pewne niedogodności, jak choćby konieczność angażowania pracowników w realizację założeń programowych oraz inwestycji w wyposażenie dodatkowych miejsc pracy. Tymczasem młodzi ludzie podkreślają, jak ważne jest dla nich, aby program miał profesjonalną i uporządkowaną strukturę, posiadał jasny cel oraz gwarantował opiekę mentora, który na bieżąco będzie udzielał informacji i opinii na temat poczynionych postępów.
fot. mat. prasowe
Elementy stażu w organizacji
DŁUGO I SZCZĘŚLIWIE?
Z badania Hays wynika, że jedynie 46% organizacji określa jasną ścieżkę rozwoju dla uczestników programu stażowego. Może to wskazywać na fakt, iż przy planowaniu programu nie zawsze uwzględnia się długoterminowe, strategiczne plany rekrutacyjne. Aż 69% organizacji przyznaje, iż głównym powodem zakończenia współpracy ze stażystami jest brak wystarczającej ilości wakatów. Oczywiście na ograniczenie wakatów w firmie mogą mieć wpływ zmiany strukturalne, biznesowe i rynkowe.
fot. mat. prasowe
Ile procent stażystów pozostało w organizacji po zakończeniu stażu?
Jednocześnie trudno nie zauważyć, jak wielka to strata dla organizacji, kiedy nie decyduje się na kontynuację współpracy z efektywnymi pracownikami, w których tak wiele zainwestowała. W tym wypadku rodzi się pytanie o sens programu stażowego, a także o realne sposoby poradzenia sobie z tego typu trudnościami operacyjnymi.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)