eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolskaPolska: wydarzenia tygodnia 16/2017

Polska: wydarzenia tygodnia 16/2017

2017-04-23 10:34

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 15/2017

  • Międzynarodowy Fundusz Walutowy przedstawił prognozę wzrostu dla Polski, Europy i Świata. Fundusz przedstawił w kwietniowej edycji World Economic Outlook prognozę wzrostu PKB Polski w 2017 r. na 3,4 proc., a w 2018 r. w wysokości 3,2 proc. Warto tu dodać, że MFW obniżył prognozę dynamiki wzrostu dla krajów Europy rozwijającej się i podwyższył szacunki dynamiki PKB na świecie w 2017 r. do 3,5 proc.
  • Eksperci MFW przedstawili prognozę deficytu sektora finansów publicznych w 2017 r. dla Polski na poziomie 2,9 proc. PKB i na 2018 r. w wysokości 2,6 proc. (wcześniejsza prognoza 2,9 proc. PKB).
  • Rating agencji S&P dla Polski. Obecnie agencja określiła go na poziomie "BBB+" - ze stabilną perspektywą dla tego ratingu. Agencja potwierdziła długoterminowy i krótkoterminowy rating Polski w walucie zagranicznej na poziomie "BBB+/A-2" oraz długoterminowy i krótkoterminowy rating w walucie krajowej na poziomie "A-/A-2".
  • Polski Sejm przyjął ustawę mającą zwiększyć skuteczność w ściągalności alimentów. Ta nowelizacja Kodeksu karnego ma tak pomóc w efektywniejszym egzekwowaniu alimentów jak i zapobiegać uchylaniu się od ich płacenia.
  • Sejm znowelizował Prawo farmaceutyczne. Istotną zmianą jest zapis, że nowe apteki będą mogli otwierać tylko farmaceuci. Dodatkowo wprowadzono też ograniczenia demograficzne i geograficzne dla nowo tworzonych aptek.
  • Zmiany w ustawie hazardowej. Pozwalają one firmom działającym w branży na legalne reklamowanie się i przywracają konkurencyjność rynku. Szara strefa w branży hazardowej szacowana jest na 5-8 mld zł.
  • Perspektywy wydatków na obronność. Rząd planuje stopniowe zwiększanie do 2030 r. wydatków obronnych do 2,5 proc. PKB. Projekt ustawy przewiduje też zwiększenie liczebności armii. Projekt ustawy w tych sprawach został opublikowany na stronie RCL.
  • Koszty programu Rodzina 500 plus. Według rządowych ocen koszt programu Rodzina 500 plus w 2018 r. wzrośnie do ok. 24 mld zł. Rząd informuje, że waloryzacja założeń programu może nastąpić dopiero od 2019 r. i nie będzie dotyczyć wypłacanej kwoty, a dotyczyć będzie wysokości progu dochodowego.
  • Polski faktoring. Według Polskiego Związku Faktorów obroty firm faktoringowych w I kwartale wzrosły do 41,4 mld zł (wobec 34,3 mld zł w I kwartale 2016 roku). Oznacza to wzrost o 21 proc. r/r.
  • Fuzje i przejęcia w 2016 roku. Według DNB w roku ubiegłym na rynku mieliśmy 279 transakcji fuzji i przejęć, które miały wartość ponad 11,2 mld euro i jest to rekord. Wśród nich warto zwrócić uwagę na transakcje związane z firmami Grupa Allegro i Kompania Piwowarska a także na przejęcie przez PZU i PFR znaczącego pakietu udziałów Pekao
  • Co wynika z badań firmy doradczej Deloitte a dotyczących aktualnych tendencji w polskim biznesie. Okazuje się, że w ciągu najbliższych 24 miesięcy "71% polskich menedżerów planuje zarządzić redukcję kosztów we wszystkich działach w swojej firmie, a 57% planuje intensyfikację istniejących programów poprawy wydajności"
  • Spada wydobycie węgla. Produkcja węgla (głównie koksującego) w JSW w I kwartale 2017 r. wyniosła 3,98 mln ton (rok temu w tym samym okresie było to 4,32 mln ton).

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

W SIECI SPĘDZAJĄ OK. 4 GODZINY. JACY SĄ MŁODZI?

Miłość i przyjaźń oraz udane życie rodzinne – to jest najważniejsze dla młodych osób. W dalszej kolejności młodzież stawia na wymiar zawodowy. Od kilku lat nieznacznie, ale w miarę systematycznie słabnie znaczenie rodziny wśród najważniejszych celów życiowych młodzieży. W sieci spędzają przeciętnie cztery godziny na dobę – o godzinę więcej niż trzy lata temu – pokazało badanie CBOS.

Obecność młodzieży w Internecie jest czymś powszechnym: niemal wszyscy badani (99%) mają do niego dostęp w domu, prawie wszyscy (97%) korzystają z sieci za pośrednictwem urządzeń mobilnych. W sieci spędzają przeciętnie cztery godziny na dobę – o godzinę więcej niż trzy lata temu. Aktywność online jest w znacznym stopniu zdeterminowana przez płeć: chłopcy częściej grają w gry sieciowe i hazardowe bądź śledzą witryny związane z własnymi zainteresowaniami, dziewczęta natomiast w większym stopniu koncentrują się na kontaktach towarzyskich, nauce, odwiedzaniu sklepów internetowych oraz śledzeniu blogów.

Trzy czwarte uczniów to przeciętni internauci, w przypadku jednej piątej korzystanie z sieci generuje problemy związane z jej nadużywaniem, natomiast czterech młodych ludzi na stu przejawia symptomy uzależnienia. Problem ten dotyczy przede wszystkim tych, którzy spędzają w Internecie więcej niż sześć godzin dziennie; symptomy uzależnienia od Internetu częściej niż przeciętnie przejawiają respondenci, dla których główną aktywnością w sieci jest udział w grach hazardowych.

Hazard

W stosunku do 2013 r. wzrosło zainteresowanie młodych ludzi hazardem. Najwyższy wzrost odsetka graczy notujemy w odniesieniu do gier liczbowych innych niż Lotto, w których bierze obecnie udział blisko co piąty młody człowiek. Najistotniejszym czynnikiem różnicującym udział młodzieży w grach na pieniądze jest płeć: uczestniczy w nich więcej chłopców niż dziewcząt.

Przeciętny deklarowany koszt gry w ciągu 2016 roku kształtuje się na poziomie 187 zł a średnia wartość „zysku” (wygranej) to 403 zł. Większość młodych graczy ma subiektywne poczucie finansowej „opłacalności” hazardu: spośród ogółu grających blisko 2/3 deklaruje wyższe wygrane niż nakłady na grę w skali roku. Odsetek graczy przekonanych o dodatnim bilansie finansowym gry wzrósł w stosunku do 2013 r. o 8 punktów procentowych.

Zaobserwowanemu wzrostowi zainteresowania młodzieży grami na pieniądze towarzyszy wzrost zagrożenia uzależnieniem od hazardu. W stosunku do 2013 r. zwiększył się zarówno odsetek młodych ludzi zdradzających symptomy ryzykownej gry (o 6,5 punktu procentowego), jak i tych, którzy są w grupie wysokiego ryzyka uzależnienia (z 4,5% do 6,0%). Zagrożenie realnym problemem z hazardem dotyczy w zdecydowanie większym stopniu chłopców niż dziewcząt. Istnieje związek problematycznego hazardu z uzależnieniem od Internetu: co piąty młody człowiek wykazujący symptomy zagrożenia uzależnieniem od gier na pieniądze jest jednocześnie w grupie podwyższonego ryzyka uzależnienia od Internetu.

Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży

Lista podstawowych dążeń młodych ludzi kształtuje się od wielu lat bardzo podobnie. Najważniejsze są: miłość i przyjaźń oraz udane życie rodzinne. W dalszej kolejności młodzież stawia na zawodowy wymiar swojej egzystencji. Można natomiast zauważyć, że od kilku lat nieznacznie, ale w miarę systematycznie słabnie znaczenie rodziny wśród najważniejszych celów życiowych młodzieży. W ostatnich trzech latach zmieniły się też postawy młodzieży dotyczące rynku pracy i oceny własnych na nim szans, co ewidentnie związane jest z systematycznie notowanym od kilku lat spadkiem bezrobocia w Polsce. Od 2013 r. znacząco zmalał lęk młodych ludzi przed bezrobociem. Ponad dwukrotnie ubyło tych, którzy bardzo obawiają się tego, że nie znajdą pracy, podwoiła się natomiast liczba niemających żadnych wątpliwości co do tego, że zostaną zatrudnieni. Jednocześnie wyraźnie wzrosła wiara młodych, że znalezienie pracy zależy od indywidualnych zdolności i kwalifikacji, osłabło z kolei przekonanie, że decydują o nim posiadane układy i znajomości. Młodzi ludzie coraz częściej biorą także pod uwagę ewentualność założenia własnej firmy w przyszłości.

dr Rafał Boguszewski, badacz i analityk z CBOS

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: