Rośnie sprzedaż, bogactwo i powierzchnie handlowe
2017-04-26 13:14
Centrum handlowe © pressmaster - Fotolia.com
Przeczytaj także: Obroty w centrach handlowych wróciły do poziomu z 2019 roku
O tym, że powierzchnie handlowe w naszym kraju ciągle rosną, w dużej mierze decyduje pnąca się w górę sprzedaż detaliczna. Wprawdzie ich podaż ostatnio nieco wyhamowała, ale ciągle udaje się jej osiągać stabilne tempo rozwoju na poziomie 3% rocznie. Dynamika, z jaką wzrastały w ostatnich dwóch latach wydatki konsumenckie, jest natomiast dwukrotnie wyższa (6-7%).Zmianie ulega nie tylko wielkość wydatków konsumentów, ale również ich struktura. Względem 2012 roku znacznie zwiększył się udział kategorii spoza sektora spożywczego, a więc m.in. odzieży, ubrań, zdrowia, rekreacji, rozrywki oraz kultury. Widać zatem wyraźnie, że zachowania polskich konsumentów w coraz większym stopniu przypominają te, które cechują bardziej zamożne społeczeństwa. Jest to bez wątpienia impuls dla inwestorów, którzy mogą nie tylko budować zupełnie nowe powierzchnie handlowe, ale również przebudowywać już istniejące. To także szansa dla debiutujących na polskim rynku operatorów, zwłaszcza w segmencie rozrywkowo-rekreacyjnym.
– Struktura wydatków konsumenckich w Polsce zmienia się, przypominając coraz bardziej strukturę charakterystyczną dla krajów o wyższym stopniu zamożności. Rynek wchodzi w nową fazę dojrzałości, co stwarza duże możliwości realizacji nowych projektów handlowych, formatów, konceptów i modeli funkcjonowania. Prognozowany na najbliższą dekadę wzrost wydatków konsumenckich w przeliczeniu na jednego mieszkańca o 40% umożliwi dalszy zrównoważony rozwój rynku handlowego w Polsce – mówi Kamila Wykrota, Partner, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych w Cushman & Wakefield.
fot. pressmaster - Fotolia.com
Centrum handlowe
W 2016 r. średnia wartość sprzedaży detalicznej w przeliczeniu na metr kwadratowy nowoczesnej powierzchni handlowej wyniosła 8150 euro rocznie. Biorąc pod uwagę wielkość sprzedaży przypadającej na jeden metr kwadratowy największy potencjał rozwoju mają powierzchnie handlowe na terenie takich województw jak mazowieckie (Warszawa), małopolskie (Kraków), a także świętokrzyskie (Kielce) i warmińsko-mazurskie (Olsztyn). W województwie wielkopolskim aglomeracja poznańska ma największy udział w zasobach powierzchni handlowej wynoszący 70%, ale zamieszkuje ją tylko 24% łącznej ludności tego regionu. Z tego względu nowe obiekty handlowe mogą zostać wchłonięte na rynkach mniejszych miast tego województwa.
W ostatnich pięciu latach najwyższy wzrost sprzedaży detalicznej odnotowano na największych rynkach regionalnych, tj. w województwie mazowieckim (Warszawa), śląskim (Katowice), dolnośląskim (Wrocław), wielkopolskim (Poznań) i pomorskim (Gdańsk).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)