User experience ma następcę
2017-05-02 09:49
Czym jest Digital Experience? © sebra - Fotolia.com
Przeczytaj także: User Experience przechodzi na emeryturę. Co teraz?
Tym, co w znacznej mierze kształtuje user experience współczesnego konsumenta jest ścieżka zakupowa. Im jest prostsza, tym jest ono lepsze. Jednocześnie kupujący oczekują, że komunikacja z e-sklepem będzie wychodzić poza standardy i przybierać coraz to nowsze formy. Jak sprostać wymaganiom klientów, integrując przy okazji wiele kanałów komunikacyjnych? Jak zadbać o jak najlepszy digital i user experience?Jasno i treściwie
Postępująca smartfonizacja sprawiła, ze w ostatnim czasie znacznie zwiększyło się znaczenie kanału mobilnego. Mówi się nawet, że właśnie weszliśmy w erę „mobile first”. Ciągle jednak najbardziej popularnym miejscem dokonywania zakupów internetowych są desktopowe wersje e-sklepów.
Aby user experience rozwinął się w digital experience, należy dołożyć wszelkich starań, aby cyfrowe doświadczenia konsumentów były jak najlepsze już na początku kontaktów z e-sklepem. Pierwszym krokiem jest umieszczenie na stronie wyczerpujących i jasnych informacji odnośnie oferowanych produktów i zasad, na jakich przeprowadzane są transakcje.
Czytaj także:
- Czego wciąż nie rozumiemy w Inbound Marketing?
- Jak zmienią się zakupy przez internet? Czeka nas rewolucja?
W ten sposób umożliwimy konsumentowi sprawne poruszanie się po e-sklepie. Jak bardzo jest to istotne, pokazuje zrealizowane przez Episerver badanie "Nowe spojrzenie na handel" („Reimagining Commerce”) – 42% respondentów, którzy znaleźli się na stronie internetowej z zamiarem dokonania zakupu, zrezygnowało z niego z powodu utrudnionej nawigacji po sklepie. Dla 34% osób natomiast, decydującym czynnikiem, dla którego zdecydowali się opuścić sklep, była trudność w finalizacji transakcji.
fot. sebra - Fotolia.com
Czym jest Digital Experience?
Redefinicja kreowania User Experience
Marki stoją przed wyzwaniem scalenia ze sobą nie tylko kanałów online i offline, ale także zarządzania cyfrową treścią, handlem i marketingiem internetowym. Z racji tego, że retailerzy coraz częściej rezygnują z aplikacji mobilnych na rzecz w pełni responsywnych stron internetowych, zwiększy się zapotrzebowanie użytkowników na całościowe, płynne doświadczenie cyfrowe w obrębie kilku urządzeń i platform na raz. Pomimo że 98 na 100 właścicieli witryn sklepów internetowych przeanalizowanych przez Episerver w ramach badania „Beyond Mobile: State of Digital Commerce” deklaruje, że inwestuje w mobile, 20% z nich – zamiast postawić na pełną responsywność strony – wciąż wykorzystuje przekierowania na odrębny adres URL swojej witryny mobilnej. Utrudnia to łatwą nawigację i może rodzić problemy techniczne, które w konsekwencji mogą zachęcić klienta do porzucenia koszyka.
– Możliwość korzystania z platformy zakupowej na każdym urządzeniu mobilnym jest jednym z głównych priorytetów współczesnych klientów. Ważne jednak, by sam fakt wykorzystania kanału mobile w komunikacji z klientami nie przysłonił nadrzędnego celu, czyli użyteczności. Brak responsywnej strony czy niefunkcjonalne aplikacje mobilne mogą zakłócać doświadczenie użytkownika i wywoływać niepotrzebną frustrację. Zadbanie o pozytywne wrażenia związane z kontaktem z marką we wszystkich kanałach komunikacji jest zatem kluczowe z punktu widzenia budowania relacji z klientem – zaznacza Marek Włodarczyk, Country Manager w Optivo, an Episerver Company.
Mobile 3.0
Kanał mobile oraz jego integracja z innymi kanałami, są istotnym elementem budowania spójnej strategii komunikacji wielokanałowej z odbiorcami. Warto mieć jednak na względzie, że konsumenci nie są już zainteresowani korzystaniem z kilkunastu osobnych aplikacji mobilnych, które służą wyłącznie do przeglądania ofert – użytkownicy mogą to zrobić równie dobrze na stronie internetowej sklepu. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Episerver „Beyond Mobile: State of Digital Commerce”, odbiorcy chętnie korzystają z dedykowanych aplikacji sklepów internetowych, ale pod warunkiem, że oferują one dodatkowe opcje, rozszerzające kontakt z marką o ciekawe cyfrowe doświadczenie. Blisko jedna trzecia respondentów, biorących udział w badaniu Episerver, deklaruje, że chciałoby korzystać z aplikacji, która umożliwiłaby finalizację transakcji za pomocą jednego kliknięcia. Co piąty kupujący z kolei, chciałby mieć możliwość przymierzania ubrań za pomocą technologii VR.
Należy pamiętać, że zbyt złożone i nieintuicyjne strony internetowe nie tylko wpływają na brak chęci użytkownika do poruszania się po nich, ale także na odbiór produktu lub usługi, którą oferuje sklep. Finalnie, opóźniają lub wręcz uniemożliwiają finalizację transakcji. Maksymalne uproszczenie poruszania się po stronie internetowej, ale też włączenie użytkowników w wielokanałowe doświadczenie cyfrowe, jest kluczowe dla zapewnienia angażującej interakcji z klientami.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)