Masło czy margaryna? Co wybierają Polacy?
2017-05-05 10:26
Masło czy margaryna? © lisa870 - Fotolia.com
Masło czy margaryna? Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, że Polacy szczególnie gustują w pierwszej z opcji. W 2016 roku sprzedaż masła urosła zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym, co w efekcie dało całemu rynkowi tłuszczów żółtych ponad 2-procentowy wzrost.
Przeczytaj także: Czy pączki w Tłusty Czwartek to już przeżytek?
Masło czy margaryna? Oto jest pytanie. Spora rzesza ekspertów od żywienia jest przekonanych, że odpowiedź jest jedna - zdecydowanie masło. I najwyraźniej to właśnie ich zdanie przekonuje wielu Polaków.Z Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, że wzrost spożycia masła przyczynia się do wzrostu całej kategorii tłuszczów żółtych. To także efekt zmian w nawykach konsumenckich. Polacy przywiązują coraz większą wagę do tego, co jedzą. Oczekują, że produkty spożywcze będą nie tylko wysokiej jakości, ale również naturalne i pozbawione konserwantów - te odpowiedzi wskazuje odpowiednio 22, 22 i 26 proc. badanych. W te oczekiwania trafia masło, które w powszechnej opinii uchodzi za produkt tradycyjny, a przez to bardziej naturalny i nienaszpikowany chemią. W efekcie rośnie jego spożycie. Wolumen sprzedaży masła wzrósł w minionym roku o 1 proc., a jej wartość podskoczyła o 11 proc.
Jednocześnie widać, że na popularności masła wyraźnie tracą inne subkategorie tłuszczów żółtych. Polacy kupują coraz mniej margaryn i miksów, czego konsekwencją jest spadek wolumenu i wartości sprzedaży o odpowiednio 9 i 12 proc. Segmenty te, w przeciwieństwie do masła, zanotowały także spadki częstotliwości zakupu, co więcej, mniej nabywców również powtórzyło ich zakup.
Czytaj także:
- Sieci handlowe promują zdrowe produkty
- Jak wybierać zdrową żywność?
Trudna sytuacja margaryn i miksów nie wpłynęła jednak negatywnie na cały rynek tłuszczów żółtych w ujęciu wartościowym. Silny wzrost subkategorii masła spowodował, że cały rynek wzrósł w 2016 roku o ponad 2 procent.
fot. lisa870 - Fotolia.com
Masło czy margaryna?
Dyskonty w natarciu
Różnice w sytuacji poszczególnych subkategorii produktowych to niejedyny trend związany z rynkiem tłuszczy żółtych warty podkreślenia. Analiza zmian na tym rynku przez pryzmat kanałów sprzedaży wyraźnie pokazuje dynamiczne zmiany w sile poszczególnych kanałów. Kanał dyskontowy jest największym beneficjentem tej kategorii. To właśnie w tym kanale obserwujemy wzrost zarówno wolumenu, jak i wartości sprzedaży tłuszczy żółtych (odpowiednio o 2 i 14 proc.). Oczywiście dzieje się to kosztem innych kanałów, w tym hipermarketów. Spośród przeanalizowanych sieci hipermarketowych najlepiej poradził sobie Carrefour, który przyciągnął nowych nabywców do kategorii, a także więcej z nich powtórzyło tam jej zakup.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z: 1. Prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG. 2. Raportu „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016” przeprowadzonego metodą badania typu omnibus (wywiady face-to-face CAPI), zrealizowanego w połowie listopada 2016 roku na reprezentatywnej ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia.
Przeczytaj także:
Czy Polacy są już gotowi na mięso hodowane komórkowo?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)