Przeczytaj także: Czy rozwój automotive zablokują Czechy, Słowacja i Węgry?
Już nie tylko instytucje
Z danych KPMG i PZPM wynika, że w I kwartale br. z polskich salonów wyjechało 125,9 tys. osobówek, a więc o 21,2 tys więcej niż w odpowiednim kwartale poprzedniego roku i o przeszło 11% więcej niż w poprzednich trzech miesiącach. Wprawdzie znaczna część popytu generowana jest tradycyjnie przez instytucje, to widać równocześnie rosnącą aktywność klientów indywidualnych (osoby prywatne lub prowadzące działalność gospodarczą), którzy zakupili o 13,4% aut więcej niż rok temu. Dzięki temu ich udział w rynku zdołał podskoczyć do 36%.
Nasze obserwacje dowodzą nieustannego wręcz wzrostu liczby rejestracji samochodów klasy premium. W I kwartale br. ich sprzedaż podskoczyła o przeszło 30%, sięgając 15,7 tys. szt. Wzrost sprzedaży oscylujący wokół 30% odnotowały wszystkie cztery największe marki premium, tj. BMW, Mercedes-Benz, Audi oraz Volvo. Wprawdzie nadal kupującymi są głównie instytucje, które w badanym okresie zarejestrowały o 31,3% aut premium więcej niż rok wcześniej, to jednak dynamika wzrostu sprzedaży wśród klientów indywidualnych również zasługuje na uznanie – nabyli oni w I kwartale o 25,6% więcej aut premium niż przed rokiem. Rynek aut popularnych rośnie nieco wolniej, choć także w zadowalającym tempie. W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku zarejestrowano o 19% pojazdów tej kategorii więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.– mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Dynamiczny rozwój segmentu aut z napędem alternatywnym
W pierwszym kwartale 2017 roku najsilniej wzrósł popyt na minibusy (+112,4%), małe/średnie SUVy (+33,2% r/r), samochody segmentu E (+32% r/r) oraz motorowery (+25,6%).
Kolejny kwartał z rzędu obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój rynku aut z napędami alternatywnymi (nie licząc napędu na gaz ziemny czy lpg) – w pierwszym kwartale 2017 roku liczba rejestracji wzrosła o 95,7% i wyniosła 4,9 tys. Od stycznia do marca tego roku sprzedano zatem prawie tyle samo aut z napędem alternatywnym, co przez pierwsze dwa kwartały 2016 roku. Nadal zdecydowanie najpopularniejsze są hybrydy, które odpowiadają za 95,7% nowych rejestracji w tej grupie. Słabsza była dynamika sprzedaży samochodów elektrycznych (w tym hybryd plug-in), których zarejestrowano o 5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Podobnie jak w poprzednich latach, w I kwartale 2017 roku najpopularniejszymi samochodami osobowymi były auta klasy C, których zarejestrowano 37,1 tys., co oznacza wzrost o 19% w stosunku do I kwartału 2016 roku – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Rejestracje nowych samochodów osobowych - paliwa alternatywne
Od 2011 roku liczba rejestrowanych hybryd wzrosła o niemal 100%.
Spadki w segmentach samochodów ciężarowych, wzrosty na rynku naczep i przyczep
Przez pierwsze trzy miesiące br. zarejestrowano 14,6 tys. nowych samochodów dostawczych (o DMC do 3,5t), czyli o 4,7% więcej niż przed rokiem. Rejestracje samochodów ciężarowych zmniejszyły się o 0,9% r/r, do poziomu 6,2 tys. sztuk. Za spadek odpowiadają przede wszystkim pojazdy o DMC pow.16t. Rynek nowych przyczep i naczep o masie całkowitej powyżej 3,5t wzrósł z kolei o 8,1% – w pierwszym kwartale zarejestrowano 6,3 tys. sztuk. O 7,2% wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów (DMC pow.3,5t), których od stycznia do marca zarejestrowano 0,5 tys. sztuk.
Czytaj także:
- Branża automotive: bez stresu przez stress testy
- Czy rozwój automotive zablokują Czechy, Słowacja i Węgry?
W I kwartale 2017 r. o 8,1% wzrósł rynek nowych naczep i przyczep o masie całkowitej 3,5t. Zarejestrowano łącznie 6,3 tys. sztuk pojazdów. Jeszcze większe wzrosty odnotowaliśmy w segmencie naczep – 9,1%rdr. Te dobre wyniki uzyskane przez polską branżę to przede wszystkim zasługa stabilnej, bardzo dobrej kondycji całego sektora transportowego w naszym kraju. Rynek od wielu miesięcy utrzymuje bardzo wysoki wolumen sprzedaży. W segmencie naczep wszyscy liderzy rynku odnotowali poprawę wyników w porównaniu do ubiegłego roku.
Rośnie rynek motorowerów
W pierwszym kwartale 2017 roku zarejestrowano 2,9 tys. nowych motocykli, czyli o 21,3 % mniej niż w analogicznym okresie 2016 roku.
Pierwsze trzy miesiące tego roku przyniosły odbicie w kategorii motorowerów, których sprzedaż zwiększyła się o 25,6% w stosunku do I kwartału 2016 roku. Był to zarazem pierwszy kwartał, w którym odnotowano wzrost od 2014 roku, kiedy nastąpiła zmiana w przepisach, pozwalająca kierować motocyklem do 125 centymetrów sześciennych posiadaczom prawa jazdy kat. B, a także zmiana przepisów homologacyjnych. Jest to wynik jednak bardzo skromny wobec osiągniętego w tym samym czasie w 2014, a nawet w 2015 roku. W minionym kwartale spadła za to liczba rejestracji motocykli, o 21,3% do poziomu 2,9 tys. sztuk. Wynik ten jednak jest wciąż dobrym rezultatem szczególnie w odniesieniu do okresu sprzed 2014 roku – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
fot. mat. prasowe
Rejestracje nowych pojazdów w Polsce
Rejestracje motocykli spadły o ponad 1/5.
Dynamicznie rośnie produkcja w fabrykach ulokowanych w Polsce
W pierwszym kwartale 2017 roku odnotowano wzrost produkcji we wszystkich kategoriach – ogółem wyprodukowano w Polsce 202,5 tys. pojazdów samochodowych, aż o 7,3% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Najbardziej dynamicznie rosła produkcja autobusów – od stycznia do marca zjechało z taśm montażowych 1,4 tys. sztuk, o 36,1% więcej niż przed rokiem. Podobną dynamiką charakteryzowała się produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych, która wyniosła 43,1 tys. sztuk i była o 30% większa r/r. Nieco wolniej rosła produkcja aut osobowych – w tej kategorii zanotowano wzrost o 7,3% do 158,1 tys. sztuk.
Dane za pierwszy kwartał 2017 roku są bardzo optymistyczne i wskazują, że w całym roku możemy mieć najlepszy wynik w produkcji od kilku lat. Sytuacji tej sprzyja rosnący popyt na auta w Europie – od stycznia do marca zarejestrowano w Unii Europejskiej 4,1 mln aut, co oznacza wzrost o 8% w stosunku do poprzedniego roku. Warto podkreślić, że pierwszy kwartał tego roku był najlepszym pierwszym kwartałem od 2011 roku – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Wzrost eksportu produktów motoryzacyjnych
Aktualne dane Eurostatu pozwalają także podsumować eksport motoryzacyjny z Polski w całym 2016 roku. Przez 12 miesięcy wyeksportowano produkty motoryzacyjne o wartości 30,4 mld euro. Wartość eksportu pojazdów, przyczep i naczep wyniosła 10,9 mld euro (+11,4% r/r). Największy udział mają jednak wciąż podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne – w ich przypadku wartość eksportu wzrosła do 19,5 mld euro (+7,5% r/r).
O RAPORCIE:
Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna”, Edycja Q2/2017 należy do serii raportów kwartalnych, których celem jest przedstawienie bieżących trendów w branży motoryzacyjnej w Polsce, rozumianej zarówno jako rynek motoryzacyjny, jak i produkcja przemysłowa oraz motoryzacyjne usługi finansowe. Analiza oparta jest o najnowsze dostępne dane rejestracyjne, statystyczne i rynkowe. Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce.
![Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive? [© usertrmk na Freepik] Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Nie-ma-szans-na-zatrzymanie-redukcji-etatow-w-branzy-automotive-263199-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)