Rynek M&A nie przejmuje się polityką
2017-05-13 00:44
M&A © sean824 - Fotolia.com
Wydarzenia na światowych scenach politycznych, jak chociażby Brexit czy klęska referendum konstytucyjnego we Włoszech, decydują o dość wysokim poziomie niepewności gospodarczej. Okazuje się jednak, że wcale nie muszą przeszkadzać. Świetnym na to dowodem są fuzje i przejęcia w sektorze dóbr konsumpcyjnych. Jak wynika z opracowanego przez Deloitte raportu "Measuring the pulse. Consumer Products M&A Insights", wartość 43 dużych transakcji w tym sektorze osiągnęła aż 200 mld euro i wiele wskazuje na to, że rynek M&A na takim wyniku nie zamierza poprzestać.
Przeczytaj także: Fuzje i przejęcia w Polsce w I kw. 2017 r.
Autorzy raportu postanowili przyjrzeć się transakcjom M&A, do których doszło w pięciu obszarach sektora dóbr konsumpcyjnych. Pod lupę wzięto: żywność i napoje, artykuły użytku osobistego i gospodarstwa domowego, wyroby tytoniowe oraz rolno-hodowlane.„Wprawdzie miniony rok przyniósł dość pokaźny wzrost niepewności gospodarczej na świecie, ale nie wpłynęło to w istotny sposób na fuzje i przejęcia w branży dóbr konsumpcyjnych. Zawarto 43 duże transakcje o wartości przekraczającej 200 mln euro. Ich łączna wartość osiągnęła aż 200 mld euro. Dla porównania, w roku 2015 było to 36 transakcji o wartości 143 mld euro. Wartość trzynastu transakcji przekroczyła miliard euro” – mówi Katarzyna Sermanowicz-Giza, Dyrektor w Dziale Doradztwa Finansowego.
Europejscy inwestorzy szczególnie upodobali sobie Stany Zjednoczone - niemal 1/4 największym transakcji (11 z 43) dotyczyła właśnie tego rynku. Jeżeli chodzi natomiast o najpopularniejszy segment, to europejskie fuzje i przejęcia w ponad połowie przypadków dotyczyły produktów spożywczych i napojów.
Wartość dziesięciu największych transakcji zawartych w segmencie producentów żywności wyniosła w omawianym okresie prawie 4,4 mld euro.
„Najważniejszym czynnikiem wpływającym na fuzje i przejęcia w tym segmencie były możliwości strategiczne na nowych i starych rynkach, a także rosnące zainteresowanie konsumentów aspektami zdrowotnymi i utrzymaniem dobrej kondycji, czego najlepszym przykładem było przejęcie przez Danone za 10,9 mld euro firmy WhiteWave Foods, specjalizującej się w zdrowej żywności” – tłumaczy Katarzyna Sermanowicz-Giza.
W nadchodzących miesiącach główne trendy w tym segmencie będą obejmować dalszą konsolidację i zrównoważony rozwój, połączone z zaspokajaniem zmieniających się upodobań konsumentów.
fot. sean824 - Fotolia.com
M&A
W segmencie napojów o kształcie transakcji M&A zdecydowała właściwie jedna umowa, czyli połączenie branżowych gigantów: firm ABInBev i SABMiller. Wartość tej transakcji to 92 mld euro i jest to najwyższy wynik od czasu publikacji pierwszego raportu, czyli kwietnia 2013 roku. Stała się ona punktem wyjścia do dalszych tego rodzaju transakcji w segmencie piwowarskim, miała również wpływ na to, co się działo na polskim rynku browarniczym. W grudniu 2016 roku ABInBev zawarł umowę na sprzedaż aktywów należących do SABMiller w Europie Środkowej i Wschodniej japońskiemu koncernowi Asahi Group Holdings Ltd. za ponad 7 miliardów euro. Jak przewiduje raport Deloitte spodziewane są dalsze przejęcia wiodących marek alkoholowych (w tym wymiana aktywów między głównymi uczestnikami rynku), poszukiwanie alternatywnych ofert produktów prozdrowotnych i dalsze zainteresowanie działalnością charakteryzującą się wysokim wzrostem. Wartość dziesięciu największych transakcji w 2016 roku w segmencie napojów wyniosła 107,9 mld euro.
Jeżeli chodzi o producentów artykułów użytku osobistego, odzieży i gospodarstwa domowego, to liczba fuzji i przejęć nadal rośnie, w szczególności w odniesieniu do artykułów użytku osobistego, gdzie obserwuje się największe ich nasilenie zarówno pod względem wartości, jak i liczby transakcji.
„W roku 2017 działalności tej będzie towarzyszyć szeroko zakrojona reorganizacja modeli biznesowych, ukierunkowana na osiągnięcie pozycji lidera rynkowego i zaspokojenie oczekiwań klientów, dla których doświadczenie związane z użytkowaniem produktu oraz opinia o nim zaczyna znaczyć dużo więcej niż jedynie proces zakupu” - mówi Kamil Kucharczyk, Menedżer w Dziale Doradztwa Finansowego.Wartość dziesięciu największych transakcji w tym segmencie wyniosła w 2016 roku 8,4 mld euro.
Według danych Deloitte w Polsce 53 proc. badanych dyrektorów finansowych prognozuje wzrost poziomu liczby fuzji i przejęć. Charakter tej prognozy pozostaje stabilny od dłuższego czasu. Dotyczy to również rynku dóbr konsumpcyjnych, który cieszy się rosnącym zainteresowaniem inwestorów.
W ubiegłym roku 18 spośród blisko 280 transakcji M&A, do których doszło w Polsce, dotyczyło rynku żywności i napojów.
„Od kilku lat widać ożywienie na rynku M&A w segmencie dóbr konsumpcyjnych w Polsce, w szczególności w sektorze tzw. zdrowej żywności, np. produkcji wafli ryżowych, kasz, ciastek, napojów, czy też suplementów diety, zarówno dedykowanych dla profesjonalnych sportowców, jak i osób utrzymujących aktywność fizyczną na amatorskim poziomie” – dodaje Kamil Kucharczyk.
Z przewidywań Deloitte wynika, że z punktu widzenia inwestorów w Europie, w tym również w Polsce, w ciągu najbliższych kilku lat najbardziej atrakcyjne staną się firmy działające w branżach: e-commerce w segmencie dóbr konsumpcyjnych, higieny i pielęgnacji osobistej oraz produktów żywności alternatywnej (żywność „bio” i organiczna, posiłki typu „ready-made”), która biorąc pod uwagę zmieniające się oczekiwania konsumentów, w tym tzw. milenialsów, może liczyć na duży wzrost.
„Gospodarczą niepewność i niestabilność możemy już uznać za normę. Mimo tego rosnąca presja na zwiększanie wartości przedsiębiorstw, a także zmieniające się potrzeby konsumentów powinny pozytywnie wpłynąć na aktywność firm na rynku fuzji i przejęć w sektorze dóbr konsumpcyjnych” – podsumowuje Katarzyna Sermanowicz-Giza.
Przeczytaj także:
Fuzje i przejęcia: polski rynek IT ma duży potencjał
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
dobra konsumpcyjne, fuzje i przejęcia, przejęcia, wartość fuzji i przejęć, rynek fuzji i przejęć, liczba fuzji i przejęć
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)