Patriotyczni konsumenci
2006-03-31 11:15
Niemal dwie trzecie Polaków zwraca uwagę na polskie pochodzenie towarów - wynika z badań zleconych przez "Rzeczpospolitą". Na krajowe pochodzenie towarów najczęściej zwraca uwagę niezbyt zamożna kobieta, po pięćdziesiątce, ze średniej wielkości miasta.
Przeczytaj także: Jakość obsługi: cena i oferta najważniejsze
Prawie dwie trzecie (64 procent) ankietowanych Polaków zadeklarowało, że zwraca uwagę na rodzime pochodzenie kupowanych wyrobów. Najczęściej sięgamy po polską żywność, choć chętnie wybieramy też polskie leki i kosmetyki. Pod względem "patriotyzmu zakupowego" przewyższamy Niemców, Czechów i Węgrów, ale nawet nie zbliżamy się do Francuzów, którzy ocierają się niemal o konsumpcyjny szowinizm.Zdaniem dziennika, wzrost patriotyzmu zakupowego (określanego jako etnocentryzm konsumencki) jest efektem wzrostu zamożności polskiego społeczeństwa, ponieważ w decyzjach zakupowych coraz mniejszą rolę odgrywa niska cena (kierowanie się wyłącznie niską ceną jest bowiem charakterystyczne dla ubogich konsumentów).
Wśród konsumentów rośnie ponadto świadomość, że wybierając polskie produkty, przyczyniają się do zmniejszania bezrobocia - firmy mogą się rozwijać, produkować więcej i w konsekwencji zatrudniać więcej pracowników.
Przeczytaj także:
Polski konsument a zakupy: cena ważna dla 95% Polaków
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl
Więcej na ten temat:
konsumenci, produkty polskie, badania konsumentów, polskie produkty, preferencje zakupowe