Kobiety na rynku pracy. Portret własny
2017-05-16 10:56
Kobieta © contrastwerkstatt - Fotolia.com
Dane Eurostatu wskazują, że na 2,6 mln spośród 7,3 mln stanowisk menedżerskich na terenie całej Unii Europejskiej zasiadają kobiety. Statystycznie zarabiają o 77 centów na godzinę mniej (23%) niż ich koledzy. Na tym tle sytuacja polskich kobiet prezentuje się korzystniej. Okazuje się bowiem, że na stołkach kierowniczych zasiada 44 proc. pań. A to oznacza, że ex aequo z Bułgarią przypada nam drugie miejsce w Europie. Pomimo to niemal 6 na 10 Polek biorących udział w badaniu InfoPraca.pl uważa, że o awans jest im ciężej niż mężczyznom, a jeszcze większe grono mówi wprost o dyskryminacji.
Przeczytaj także: The Economist: równouprawnienie kobiet w Polsce ma się świetnie
– Polskie kobiety na rynku pracy prezentują się świetnie. Są dobrze wykształcone, przedsiębiorcze i zaradne. Często też ich kwalifikacje przewyższają umiejętności mężczyzn. Z tego też powodu zarządy firm coraz częściej biorą je pod uwagę przy awansach – mówi Marek Jurkiewicz, dyrektor portalu InfoPraca.pl.
To niewątpliwie dobry kierunek, zwłaszcza że - jak dowodzą badania serwisu InfoPraca.pl - 93 proc. respondentek deklaruje pełną gotowość na nowe wyzwania zawodowe, jedna trzecia właśnie podnosi kwalifikacje zawodowe, a przeszło 20 proc. poświęciło w minionym roku czas na dokształcanie się.
W badaniu zrealizowanym przez serwis InfoPraca.pl zapytano o opinię niemal 3 tys. użytkowniczek portalu. Kobiety miały ocenić swoją sytuację na rynku pracy. Niestety, aż 7 na 10 z nich stwierdziło, że musi zmagać się z dyskryminacją.
Zaledwie co trzecia z pań deklaruje, że obecny pracodawca dokłada starań, aby umożliwić jej rozwój zawodowy. Ponad 62 proc. twierdzi, że nie są doceniane, a 76 proc. wskazuje na przeciążenie obowiązkami zawodowymi, za których część nie są w ogóle opłacane. Co więcej, ciągle aktualny jest problem dyskryminacji płacowej - aż 61 proc. ankietowanych pań uważa, że zarabia mniej niż ich koledzy siedzący przy biurku obok.
– Na rynku pracy nadal nie brakuje stereotypów. Wciąż w wielu firmach uważa się, że głównym żywicielem rodziny jest mężczyzna i to jemu powinno płacić się tyle, by był w stanie ją utrzymać – tłumaczy Marek Jurkiewicz.
Widać jednak zmiany. Nie chodzi tu tylko o wynagrodzenia, ale także o stworzenie w firmie atmosfery przyjaznej kobietom. Jak pokazuje badanie InfoPraca.pl – dla 46 proc. biorących udział w badaniu, to właśnie dobra atmosfera jest najbardziej pożądana w wymarzonym miejscu pracy.
fot. contrastwerkstatt - Fotolia.com
Kobieta
W Polsce wciąż brakuje żłobków i przedszkoli dla dzieci oraz dziennych domów opiekuńczych dla seniorów. W rezultacie kwestie opiekuńcze w rodzinie spadają często na kobiety. To one muszą zrezygnować z pracy, by zająć się dziećmi lub starszymi rodzicami. Odzwierciedlają to wyniki badania InfoPraca.pl. Połowa pracujących mam uważa, że po urodzeniu dziecka ich kariera zawodowa wyhamowała.
– Dlatego tak ważne jest, by kobiety mogły łączyć pracę zawodową z obowiązkami rodzinnymi. Ci przedsiębiorcy, którzy to rozumieją, wygrywają dziś na rynku pracy – mówi Marek Jurkiewicz.Ekspert wskazuje na takie rozwiązania jak elastyczny czas pracy, praca zdalna czy w niepełnym wymiarze. Coraz częściej powstają też przyzakładowe żłobki i przedszkola.
– Jeśli firma wprowadzi u siebie takie rozwiązania, z pewnością zachęci do pracy kobiety. A biorąc pod uwagę fakt, że doceniane kobiety są lojalnymi pracownikami, z pewnością przełoży się to na lepszą sytuację w firmie – podsumowuje Jurkiewicz.
Informacje o badaniu
Badanie „Portret kobiety pracującej” zostało przeprowadzone w dniach 27.02 – 07.03.2017 wśród 2942 użytkowniczek portalu InfoPraca.pl.
Przeczytaj także:
Dzień Kobiet? Nie na rynku pracy
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)