Jak młode Polki nakręcają sprzedaż kosmetyków
2017-05-19 11:00
Zakupy w drogerii © JackF - Fotolia
Przeczytaj także: Rynek kosmetyków dla mężczyzn rośnie
Sprzedaż kosmetyków kwitnie przede wszystkim w drogeriach, wśród których na zdecydowane prowadzenie wybija się sieć Rossmann. Wśród kobiet cieszy się ona trzykrotnie większą popularnością niż inne drogerie (91 do 31 proc.), a w przypadku panów ta dysproporcja jest jeszcze większa (19 do 15 proc.). Nie będzie zatem żadną przesadą stwierdzenie, że w Rossmannie kupuje większość polskiej populacji, bez istotnych różnic socjodemograficznych. Wyraźnie jednak widać, że w pozostałych kanałów dominującą grupą są młode Polki. Dostrzegalne jest to min. w Hebe, gdzie zakupy robi niemal co trzecia Polka, w tym 41% kobiet pomiędzy 18 a 29 rokiem życia. Podobnie jest w sieci Natura/Aster (odpowiednio 28 proc. i 28 proc.).Analogiczne zjawisko obejmuje sprzedaż kosmetyków w innych kanałach dystrybucji. Zakupy kosmetyczne w hipermarketach lub supermarketach (w tym Auchan, Carrefour, Leclerc, Real, Tesco) 41 proc. kobiet, przy czym odsetek młodych kobiet stanowi 48 proc. W sieci aptek Superpharm kupuje 29 proc. ogółu kobiet, w tym 39 proc. młodych pań. Młode Polski to także grupa, która najczęściej odwiedza stoiska i sklepy z kosmetykami (np. Body Shop czy Inglot).
fot. mat. prasowe
Wydatki młodych Polek nakręcają koniunkturę na rynku kosmetyków
Internet to także domena młodych konsumentek. Stanowią dominującą grupę kupujących zarówno w przypadku wirtualnych drogerii, jak i wirtualnych sklepów producentów czy dystrybutorów. W pierwszym przypadku dysproporcja wynosi 27 do 40 proc., w drugim 16 do 22 proc.
Jedynie w przypadku perfumerii (np. Sephora, Douglas) i handlu tradycyjnego nie występuje analogiczne zróżnicowanie wiekowe konsumentek, z obserwowanym wyższym odsetkiem deklaracji zakupowych młodych kobiet w stosunku do całej populacji.
fot. mat. prasowe
Gdzie Polski kupują kosmetyki?
Łukasz Bielewicz, Strategic Insight Manager w dziale Consumer Goods & Retail w GfK, komentuje:
„Uwagę zwraca różnica w motywacjach dbania o siebie między kobietami i mężczyznami. Kobiety robią to z pobudek „wewnętrznych” – by wyrazić siebie i czuć się dobrze swojej skórze, podczas gdy mężczyźni częściej dbają o siebie, by zaspokoić oczekiwania innych. W efekcie widać zarówno zupełnie inny model używania i kupowania kosmetyków. Kobiety dużo częściej i chętniej zmieniają kupowane produkty i marki ich producentów, podczas gdy mężczyźni – gdy już znajdą produkt, który spełnia ich oczekiwania – są wobec niego lojalni.”
fot. JackF - Fotolia
Zakupy w drogerii
O badaniu
Raport GfK Beauty 2016 bazuje na informacjach pozyskanych z trzech komplementarnych źródeł danych: wywiadów online z kobietami (N=500) i mężczyznami (N=200) pochodzącymi z Online Access panelu GfK, reprezentatywnej próby (N=8000) polskich gospodarstw domowych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz raportów własnych GfK – Consumer Trends Report, Polska na Widelcu, Zwyczaje Żywieniowe Polaków.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)