Obraz zamożnego konsumenta. Jaka jest polska klasa wyższa?
2017-06-01 10:26
Przeczytaj także: Polski rynek dóbr luksusowych z rekordem, sztuka zyskuje na znaczeniu
Autorzy przedstawionego podczas konferencji Polish Luxury Market Summit 2017 badania Obraz Zamożnego Konsumenta w Polsce obrali sobie za cel poznanie i zrozumienie zachowań polskiego "affluenta". Pod lupę wzięto sposób, w jaki polska klasa wyższa spędza wolny czas i korzysta z mediów. Przeanalizowano również jej podejście do luksusu i jego wyznaczników oraz stosunek do marek luksusowych i czynniki, jakie decydują o wyborze dóbr z segmentu premium.Kluczowe wnioski z badania
Polska klasa wyższa - w zachowaniu i życiowych postawach - w coraz większym stopniu przypomina swój zachodni odpowiednik. Większe znaczenie niż klasycznie ostentacyjne symbole statusu mają dla niej wartości postmaterialne, rodzina, czas oraz zdobywane doświadczenia, stawiane w wyraźnej kontrze do posiadania. Aż 45% badanych przyznało, że wyznacznikiem luksusu jest przede wszystkim możliwość swobodnego dysponowania czasem oraz czerpanie radości z życia.
4 na 10 badanych przedstawicieli klasy wyższej jest zdania, że marki luksusowe to przede wszystkim gwarancja wysokiej jakości. Informacje n ich temat czerpią przeważnie od znajomych (90%), z czasopism i gazet (60%), a także z wystaw sklepowych. Topowe marki utożsamiane z luksusem to Luis Vouiton, Ferrari, BMW czy Mercedes.
fot. mat. prasowe
5 najważniejszych touchpointów
Ważność poszczególnych kanałów komunikacji zmienia się w zależności od etapu ścieżki zakupowej
Jeśli chodzi o konsumpcję mediów, to polska klasa wyższa korzysta z nichw dosyć tradycyjny sposób. Od ogółu populacji odróżnia ją bardzo regularne czytanie prasy codziennej. W przypadku kolorowych magazynów wśród badanych wyjątkowo popularne okazały się być Wysokie Obcasy (zwłaszcza wśród kobiet), a także Newsweek, Polityka, Przekrój oraz Forbes i Harvard Business Review.
fot. mat. prasowe
Konsumpcja prasy
Tytułami prasowymi, po które sięgają zamożni Polacy są m.on. Gazeta Wyborcza, Przekrój i Zwierciadło
Treści prasowe, które są szczególnie interesujące w tej grupie to: artykuły/reportaże o tematyce społecznej, artykuły o tematyce gospodarczej/ekonomicznej, artykuły o tematyce związanej z wykonywanym zawodem, podróże oraz wywiady.
Czytaj także:
- Rozwój społeczny w Polsce. Mazowsze poza podium
- Zobacz, gdzie żyje się najlepiej. Polska poza ścisłą czołówką
Połowa badanych codziennie ogląda TV, a najchętniej oglądane stacje oraz platformy to TVN, TVN24 oraz YouTube. Nieregularnie, średnio raz w tygodniu polska klasa wyższa ogląda również kanały tematyczne, w tym Discovery, Planete, Canal +, Canal + sport, Netflix, Kuchnia + czy Domo. Tradycyjne radio jest nadal bardzo ważne i słuchane najczęściej w samochodzie, podczas przemieszczania się po mieście oraz drogi z lub do pracy. Wymienione w badaniu stacje radiowe to TOK FM, RMF, ZET, Chili ZET oraz RMF Classic.
fot. mat. prasowe
Konsumpcja treści prasowych
Interesującymi tematami są m.in. reportaże o tematyce społecznej
Warto zwrócić uwagę na rosnącą rolę kanałów społecznościowych w procesie zakupowym marek z segmentu premium. 57% badanych poszukuje porady u znajomych z FB przed zakupem, a 33% dzieli się opiniami o produkcie w social media. Ważny jest również internet, gdzie witryny www zaczynają przypominać witryny sklepowe. Wg badania oficjalna strona marki zajmuje trzecie miejsce pod względem istotności w ścieżce decyzyjnej konsumenta. 55% badanych wskazało ją jako najważniejszy element procesu zakupowego.
fot. mat. prasowe
Witryny www
Oficjalna strona www zajmuje trzecie miejsce pod względem ważności w ścieżce zakupowej konsumenta
Musimy pamiętać, że ważność poszczególnych kanałów komunikacji zmienia się w zależności od etapu ścieżki zakupowej. Na przykład, w budowaniu świadomości kluczowe są media Paid, zaś im bliżej samego zakupu, tym ważniejsze okazują się być Owned i Earned.
fot. mat. prasowe
Na co zamożny konsument wolałby przeznaczyć 10 000$
Celem, na którego sfinansowanie posłużyłoby 10 000 dolarów, są podróże.
Metodologia:
Badanie Obraz Zamożnego Konsumenta 2017 składało się z dwóch części, ilościowej CAWI n=300 oraz jakościowej w formie IDI.
![Rynek dóbr luksusowych w Polsce wart ponad 42 mld zł na koniec 2023 roku [© robert102 z Pixabay] Rynek dóbr luksusowych w Polsce wart ponad 42 mld zł na koniec 2023 roku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-dobr-luksusowych/Rynek-dobr-luksusowych-w-Polsce-wart-ponad-42-mld-zl-na-koniec-2023-roku-259869-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)