Jak opinie o firmie wpływają na jej wizerunek i sprzedaż?
2017-06-20 10:08
Siła rekomendacji © fot. mat. prasowe
Z raportu PwC wynika, że zakupy online robi już 55% Polaków, ale okazuje się, że internet odgrywa istotną rolę również w decyzjach zakupowych tych, którzy zakupów dokonują w tradycyjny sposób. Aż 43% konsumentów dokonujących transakcji offline sprawdza w sieci, co o danym produkcie lub usłudze mają do powiedzenia inni.
Przeczytaj także: Negatywne opinie klientów można przekuć w sukces
Tym samym odpowiedź na pytanie o wagę internetowych opinii staje się zupełnie jasna. Opinie klientów są skutecznym narzędziem służącym do mierzenia satysfakcji klienta.Te pozytywne działają lepiej niż reklama, negatywne potrafią skutecznie zrujnować biznes.
Jak opinie o firmie wpływają na jej wizerunek?
Zupełnie jasne jest także i to, że im opinie o firmie są bardziej pozytywne, tym większa jest szansa, iż w przyszłości z jej oferty zdecydują się skorzystać kolejni klienci. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku firm usługowych, które na podstawie opinii oraz rekomendacji wystawianych im przez klientów budują swój wizerunek i pozyskują nową klientelę.
Na istotną rolę doświadczeń konsumenckich wskazują również badania Gemius dla E-commerce Polska. Dowodzą one, że aż połowa respondentów wskazuje na opinie o firmie jako czynnik budujący jej wiarygodność. Z kolei według badania Search Engine Land aż 88% respondentów jest skłonna zaufać autentycznie wyglądającej opinii obcej osoby tak samo jak recenzji znajomego.
Firmy, które mogą się pochwalić licznymi referencjami, są odbierane jako godne zaufania, rzetelne i fachowe.
– Z naszego doświadczenia wynika, że po zapoznaniu się z opiniami na nasz temat klient dochodzi do wniosku, że ma do czynienia z solidną i rzetelną firmą, z której usług warto skorzystać – mówi Andrzej Charemsa z firmy Kosbud.
Dobre opinie o firmie zwiększają także konkurencyjność na tle innych usługodawców z tej samej branży. Klient mający do wyboru przedsiębiorstwo z dużą liczbą pozytywnych komentarzy oraz firmę, na temat której nie ma żadnych opinii, zdecyduje się raczej na współpracę z tą pierwszą.
– Zbieranie opinii pozwala na uwiarygodnienie firmy w oczach klientów, pomaga w pokazaniu swojej pozycji na rynku – opowiada Paweł Kloskowski, właściciel firmy Topcoat. – Uważam, że w dzisiejszych czasach posiadanie takich opinii to wręcz wymóg. Poza tym dzięki temu nie muszę każdemu klientowi okazywać papierowych referencji, wystarczy wysłanie linka.
Należy mieć przy tym na uwadze, że opinie – aby były naprawdę wartościowe i wiarygodne – muszą być wystawiane przez rzeczywistych klientów firmy.
– Opinie uwiarygadniają firmę w oczach klientów, ale tylko te, które są potwierdzone, jak np. w Oferteo.pl, gdzie klienci zostali pozyskani – mówi Marek Kurzawa, właściciel firmy AD-MAR Kurzawa.
Pozytywne opinie o firmie przyciągają klientów
Pozytywne opinie mają dla firm nie tylko wartość PR-ową. Dzięki nim można bowiem pozyskiwać kolejnych klientów, którzy bardzo często zwracają uwagę na wystawione wcześniej referencje.
– Konsumenci cenią sobie opinie, bo na rynku można natknąć się na nierzetelną firmę. Połowa naszych klientów trafiła do nas dzięki pozytywnym recenzjom na stronie. W dużej mierze działamy dzięki poleceniom wcześniejszych klientów – zauważa Tomasz Bartoszek, właściciel LPC Group.
Ten tzw. social proof w dużej mierze wpływa na konwersję zamówień, co potwierdzają również badania: 50 i więcej opinii o produkcie może zwiększyć konwersję nawet o 4,6% , natomiast według statystyk opracowanych przez zespół iPerception 63% klientów jest bardziej skłonnych wydać pieniądze u tej firmy, która została oceniona przez użytkowników. Z kolei według badania Reevo.com pozytywne opinie zwiększają sprzedaż przeciętnie o 18%.
fot. mat. prasowe
Siła rekomendacji
Dwukierunkowa komunikacja
Opinie o usługodawcy bądź dostawcy produktu są bogatym źródłem wiedzy nie tylko dla kolejnych potencjalnych klientów, ale też dla samych przedsiębiorców, którzy dzięki nim otrzymują informacje z pierwszej ręki o jakości świadczonych przez nich usług.
– Opinie o mojej firmie dają mi rzetelną informację dotyczącą moich usług. Są dla mnie motywacją do dalszego rozwoju firmy i podnoszenia kwalifikacji, a przy tym stanowią jeszcze przystępne i proste źródło reklamy – uważa Paweł Matner z Matner Running Team.
– Nic dziwnego, że przedsiębiorcom zależy na pozytywnych opiniach. W obecnej sytuacji rynkowej, w dobie ogromnej konkurencji, trzeba szukać sposobu, aby się wyróżnić na tle innych firm z tej samej branży – mówi Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.pl. – Tym bardziej więc warto zadbać o to, aby po zakończonej transakcji poprosić klienta o wystawienie oceny. Jego zaangażowanie może sprawić, że nie dość, że sam jeszcze do nas wróci, to jeszcze przyprowadzi ze sobą kolejnych kontrahentów. Opinie o firmie i recenzje jej działalności są więc ni tylko elementem kreującym wizerunek i wpływającym na sprzedaż, ale też pozwalającym przedsiębiorcom na lepsze zrozumienie potrzeb klientów. Korzyści płynące z ich zamieszczania są obustronne i – patrząc globalnie – pomagają w rozwoju sektora e-commerce.
Przeczytaj także:
Prezenty świąteczne: w tym roku więcej za mniej
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)