eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysłFirmy motoryzacyjne. Dobra koniunktura, spore wyzwania

Firmy motoryzacyjne. Dobra koniunktura, spore wyzwania

2017-06-22 10:51

Firmy motoryzacyjne. Dobra koniunktura, spore wyzwania

Produkcja samochodów © auremar - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Firmy motoryzacyjne w dobrych humorach. Z najnowszego badania KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że wskaźnik nastrojów reprezentujących je menedżerów zdołał osiągnąć 83 na 100 możliwych punktów. Co więcej, lwia część ankietowanych jest zdania, że dobra koniunktura doczeka się kontynuacji także w następnym roku, a w najbliższych 6 miesiącach będziemy mieć do czynienia ze wzrostem sprzedaży i dochodów przedsiębiorstw motoryzacyjnych.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce I kw. 2017

Menedżerowie potwierdzają, że firmy motoryzacyjne mają się dobrze


Menedżerowie funkcjonujących w naszym kraju firm motoryzacyjnych uważają, że branża motoryzacyjna ma się całkiem dobrze, przy czym większy optymizm cechuje producentów pojazdów, zabudów i części samochodowych aniżeli dystrybutorów.

W przypadku menedżerów blisko 61% oceniło sytuację branży motoryzacyjnej jako raczej dobrą, a niemal 18% stwierdziło, że jest ona bardzo dobra. Wskaźnik nastrojów tej grupy ankietowanych osiągnął bardzo dobry wynik 89/100 punktów.

Dystrybutorzy również nie załamują rąk, ale w ich przypadku nastroje są nieco gorsze: ponad połowa ocenia sytuację jako raczej dobrą, a co trzeci jako neutralną. O bardzo dobrej koniunkturze mówi natomiast zaledwie co dziesiąty ankietowany. Wskaźnik nastrojów menedżerów firm dystrybucyjnych wyniósł 79 pkt.
Optymistyczne nastroje, które cechują firmy motoryzacyjne, nie powinny nikogo wbijać w osłupienie.O dynamicznym rozwoju branży mówi się nie od dziś. Tylko do końca maja br. zarejestrowano już o ponad 33,2 tys. samochodów osobowych i pojazdów użytkowych (dostawczych, ciężarowych i autobusów) więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niemal całość tej nadwyżki (99 proc.) uzyskano w grupie samochodów osobowych. W pozostałych grupach obserwujemy stabilizację na względnie wysokim poziomie, nie licząc autobusów, które zdecydowanie zwyżkują. Podobnie stabilna jest sytuacja przyczep i naczep pow. 3,5t. Jedynie motocykle, wśród jednośladów po pięciu miesiącach br. skurczyły swoje rezultaty o ponad 30 proc., ale jest to korekta tej części rynku po zmianach przepisów w latach 2015-2016. Pozwala to ze spokojem prognozować, że 2017 rok będzie kolejnym dobrym rokiem i ze znacznym wzrostem sprzedaży przynajmniej w grupie samochodów osobowych – komentuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

fot. mat. prasowe

Ocena obecnej sytuacji branży motoryzacyjnej

Zarówno producenci, jaki dystrybutorzy dobrze oceniają sytuację w branży.


Jak wynika z badania KPMG i PZPM, menedżerowie z firm dystrybucyjnych spodziewają się lepszej koniunktury na rynku motoryzacyjnym niż ich koledzy ze spółek produkcyjnych. Aż 34% z nich uznało, że w ciągu następnych 12 miesięcy sytuacja sektora się poprawi, podobnego zdania był co piąty badany menedżer firm produkujących pojazdy bądź części samochodowe. W obu grupach przeważa jednak opinia, że w najbliższej przyszłości sytuacja w branży będzie stabilna i nie ulegnie wyraźnym zmianom (68 proc. menedżerów z firm produkcyjnych i 54 proc. z firm dystrybucyjnych).

Zarządzający firmami motoryzacyjnymi w Polsce nie przewidują również większych zmian sytuacji gospodarczej kraju. Prawie 50 proc. respondentów uważa, że sytuacja ekonomiczna Polski pozostanie bez zmian, co trzeci ankietowany twierdzi, że poprawi się, a 19 proc. badanych przewiduje pogorszenie sytuacji. Wskaźnik nastrojów gospodarczych wyniósł w ujęciu ogólnym 57/100 punktów.

Firmy motoryzacyjne prognozują większą sprzedaż i przychody


Zarówno producenci, jak i dystrybutorzy pojazdów i części motoryzacyjnych wskazali, że ich firmy w ciągu następnych 6 miesięcy zwiększą sprzedaż oraz przychody. Wzrosty w tych dwóch obszarach zadeklarowało odpowiednio 54 proc. i 50 proc. menedżerów firm produkcyjnych. Niemal co trzecia firma produkująca pojazdy, zabudowy bądź części samochodowe zamierza zwiększyć poziom eksportu (29 proc.) oraz poziom zatrudnienia (29 proc.), co czwarta zaś nakłady inwestycyjne. Jedynie 8 proc. ankietowanych zapowiedziało mniejsze nakłady inwestycyjne.

fot. mat. prasowe

Przyszła sytuacja firmy - producenci

Ponad 8% producentów spodziewa się znacznego wzrostu nakładów inwestycyjnych.


Aż 65 proc. menedżerów spółek dystrybuujących pojazdy i części samochodowe zadeklarowało, że ich firma w ciągu następnych 6 miesięcy zwiększy wolumen sprzedaży, a blisko połowa (49 proc.) uważa, że zwiększą się przychody sieci. Co trzeci badany odpowiedział, że jego sieć powiększy liczbę salonów, a 43 proc. menedżerów zamierza zwiększyć zatrudnienie. Pozytywną informacją jest, że jedynie 5 proc. respondentów zapowiedziało zmniejszenie liczby salonów, 8 proc. redukcję zatrudnienia, a 14 proc. przewiduje spadek przychodów sieci.
Żaden z producentów pojazdów, zabudów lub części motoryzacyjnych nie zadeklarował, że w ciągu następnych 6 miesięcy spodziewa się spadku poziomu sprzedaży, eksportu bądź dochodów. Firmy motoryzacyjne planują też utrzymanie lub wzrost obecnego poziomu zatrudnienia. Rekordowo niskie bezrobocie powoduje jednak, że będą mierzyć się z deficytem siły roboczej oraz rosnącymi kosztami pracy – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

fot. mat. prasowe

Wyzwania dla branży - producenci

63% respondentów wskazuje na sytuację polityczną w kraju.


Sytuacja polityczno-gospodarcza, koszty pracy i dostęp do pracowników wyzwaniem dla branży


Wśród największych wyzwań dla branży w ciągu następnych 12 miesięcy producenci pojazdów wymieniają najczęściej sytuację polityczno-gospodarczą (63 proc.), koszty pracy (58 proc.) oraz dostęp do pracowników produkcyjnych i wzrost konkurencji ze strony innych producentów (po 46 proc. wskazań). Na podobne trudności wskazują dystrybutorzy – największymi wyzwaniami będą dla nich: sytuacja polityczno-gospodarcza (68 proc.), dostęp do pracowników technicznych (51 proc.) oraz dostęp do pracowników sprzedaży i administracyjnych (41 proc.).

O RAPORCIE:
Barometr nastrojów menedżerów sektora motoryzacyjnego jest badaniem ankietowym przeprowadzanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG w Polsce na przełomie kwietnia i maja 2017 r. Jego celem było poznanie opinii kadry zarządzającej firm motoryzacyjnych na temat bieżącej i przyszłej sytuacji branży w Polsce. Ankieta skierowana była do menedżerów firm produkcyjnych i dystrybutorów pojazdów, przyczep i naczep, zabudów lub podzespołów, części i akcesoriów. W badaniu internetowym wzięło udział 69 respondentów.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: