Firmy motoryzacyjne. Dobra koniunktura, spore wyzwania
2017-06-22 10:51
Produkcja samochodów © auremar - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce I kw. 2017
Menedżerowie potwierdzają, że firmy motoryzacyjne mają się dobrze
Menedżerowie funkcjonujących w naszym kraju firm motoryzacyjnych uważają, że branża motoryzacyjna ma się całkiem dobrze, przy czym większy optymizm cechuje producentów pojazdów, zabudów i części samochodowych aniżeli dystrybutorów.
W przypadku menedżerów blisko 61% oceniło sytuację branży motoryzacyjnej jako raczej dobrą, a niemal 18% stwierdziło, że jest ona bardzo dobra. Wskaźnik nastrojów tej grupy ankietowanych osiągnął bardzo dobry wynik 89/100 punktów.
Dystrybutorzy również nie załamują rąk, ale w ich przypadku nastroje są nieco gorsze: ponad połowa ocenia sytuację jako raczej dobrą, a co trzeci jako neutralną. O bardzo dobrej koniunkturze mówi natomiast zaledwie co dziesiąty ankietowany. Wskaźnik nastrojów menedżerów firm dystrybucyjnych wyniósł 79 pkt.
Optymistyczne nastroje, które cechują firmy motoryzacyjne, nie powinny nikogo wbijać w osłupienie.O dynamicznym rozwoju branży mówi się nie od dziś. Tylko do końca maja br. zarejestrowano już o ponad 33,2 tys. samochodów osobowych i pojazdów użytkowych (dostawczych, ciężarowych i autobusów) więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niemal całość tej nadwyżki (99 proc.) uzyskano w grupie samochodów osobowych. W pozostałych grupach obserwujemy stabilizację na względnie wysokim poziomie, nie licząc autobusów, które zdecydowanie zwyżkują. Podobnie stabilna jest sytuacja przyczep i naczep pow. 3,5t. Jedynie motocykle, wśród jednośladów po pięciu miesiącach br. skurczyły swoje rezultaty o ponad 30 proc., ale jest to korekta tej części rynku po zmianach przepisów w latach 2015-2016. Pozwala to ze spokojem prognozować, że 2017 rok będzie kolejnym dobrym rokiem i ze znacznym wzrostem sprzedaży przynajmniej w grupie samochodów osobowych – komentuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
fot. mat. prasowe
Ocena obecnej sytuacji branży motoryzacyjnej
Jak wynika z badania KPMG i PZPM, menedżerowie z firm dystrybucyjnych spodziewają się lepszej koniunktury na rynku motoryzacyjnym niż ich koledzy ze spółek produkcyjnych. Aż 34% z nich uznało, że w ciągu następnych 12 miesięcy sytuacja sektora się poprawi, podobnego zdania był co piąty badany menedżer firm produkujących pojazdy bądź części samochodowe. W obu grupach przeważa jednak opinia, że w najbliższej przyszłości sytuacja w branży będzie stabilna i nie ulegnie wyraźnym zmianom (68 proc. menedżerów z firm produkcyjnych i 54 proc. z firm dystrybucyjnych).
Zarządzający firmami motoryzacyjnymi w Polsce nie przewidują również większych zmian sytuacji gospodarczej kraju. Prawie 50 proc. respondentów uważa, że sytuacja ekonomiczna Polski pozostanie bez zmian, co trzeci ankietowany twierdzi, że poprawi się, a 19 proc. badanych przewiduje pogorszenie sytuacji. Wskaźnik nastrojów gospodarczych wyniósł w ujęciu ogólnym 57/100 punktów.
Firmy motoryzacyjne prognozują większą sprzedaż i przychody
Zarówno producenci, jak i dystrybutorzy pojazdów i części motoryzacyjnych wskazali, że ich firmy w ciągu następnych 6 miesięcy zwiększą sprzedaż oraz przychody. Wzrosty w tych dwóch obszarach zadeklarowało odpowiednio 54 proc. i 50 proc. menedżerów firm produkcyjnych. Niemal co trzecia firma produkująca pojazdy, zabudowy bądź części samochodowe zamierza zwiększyć poziom eksportu (29 proc.) oraz poziom zatrudnienia (29 proc.), co czwarta zaś nakłady inwestycyjne. Jedynie 8 proc. ankietowanych zapowiedziało mniejsze nakłady inwestycyjne.
fot. mat. prasowe
Przyszła sytuacja firmy - producenci
Aż 65 proc. menedżerów spółek dystrybuujących pojazdy i części samochodowe zadeklarowało, że ich firma w ciągu następnych 6 miesięcy zwiększy wolumen sprzedaży, a blisko połowa (49 proc.) uważa, że zwiększą się przychody sieci. Co trzeci badany odpowiedział, że jego sieć powiększy liczbę salonów, a 43 proc. menedżerów zamierza zwiększyć zatrudnienie. Pozytywną informacją jest, że jedynie 5 proc. respondentów zapowiedziało zmniejszenie liczby salonów, 8 proc. redukcję zatrudnienia, a 14 proc. przewiduje spadek przychodów sieci.
Żaden z producentów pojazdów, zabudów lub części motoryzacyjnych nie zadeklarował, że w ciągu następnych 6 miesięcy spodziewa się spadku poziomu sprzedaży, eksportu bądź dochodów. Firmy motoryzacyjne planują też utrzymanie lub wzrost obecnego poziomu zatrudnienia. Rekordowo niskie bezrobocie powoduje jednak, że będą mierzyć się z deficytem siły roboczej oraz rosnącymi kosztami pracy – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Wyzwania dla branży - producenci
Sytuacja polityczno-gospodarcza, koszty pracy i dostęp do pracowników wyzwaniem dla branży
Wśród największych wyzwań dla branży w ciągu następnych 12 miesięcy producenci pojazdów wymieniają najczęściej sytuację polityczno-gospodarczą (63 proc.), koszty pracy (58 proc.) oraz dostęp do pracowników produkcyjnych i wzrost konkurencji ze strony innych producentów (po 46 proc. wskazań). Na podobne trudności wskazują dystrybutorzy – największymi wyzwaniami będą dla nich: sytuacja polityczno-gospodarcza (68 proc.), dostęp do pracowników technicznych (51 proc.) oraz dostęp do pracowników sprzedaży i administracyjnych (41 proc.).
O RAPORCIE:
Barometr nastrojów menedżerów sektora motoryzacyjnego jest badaniem ankietowym przeprowadzanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG w Polsce na przełomie kwietnia i maja 2017 r. Jego celem było poznanie opinii kadry zarządzającej firm motoryzacyjnych na temat bieżącej i przyszłej sytuacji branży w Polsce. Ankieta skierowana była do menedżerów firm produkcyjnych i dystrybutorów pojazdów, przyczep i naczep, zabudów lub podzespołów, części i akcesoriów. W badaniu internetowym wzięło udział 69 respondentów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)