eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeInfluencer i jego siła w afiliacji

Influencer i jego siła w afiliacji

2017-06-28 10:16

Influencer i jego siła w afiliacji

Kim jest influencer? © farland9 - Fotolia.com

Influencer, czyli innymi słowy lider opinii, to postać o stosunkowo krótkiej historii, ale już na tyle silnej pozycji, że nie sposób koło niego przejść obojętnie. Grono osób posiadający realny wpływ na decyzje innych niemal nieustannie ewoluuje, a wraz z nim rośnie również rzesza jego obserwatorów - fanów bacznie śledzących każdy jego krok w sieci i poza nią. Nie jest zatem niczym zaskakującym, że influencer coraz częściej stoi za promocją marki. Jak wygląda ta współpraca?

Przeczytaj także: Czy influencer marketing zastąpi tradycyjny?

Influencer, czyli właściwie kto?


Najprościej rzecz ujmując influencer to osoba wpływowa, często bloger lub vloger, który w aktywny sposób przedstawia swoje opinie użytkownikom social mediów, takich jak Twitter, Facebook, LinkedIn czy YouTube, budując sobie przy okazji grono wiernych fanów.

W zależności od tematyki, jaką się zajmuje, influencer stara się zyskać pozycję lidera opinii, dzięki czemu jest w stanie wpływać na sposób myślenia i zachowania szerokiej rzeszy osób,którzy codziennie śledzą jego kanały. Popularność tych ostatnich wzrasta, o ile influencer dba o interesujący i angażujący content. Na jego blogu często znajdziemy rekomendacje. Z punktu widzenia odbiorców są one niezwykle cenne. Nie są to bowiem opinie anonimowego użytkownika forum, ale odczucia kogoś znanego i lubianego, kogoś z czyim zdaniem po prostu się liczymy.

Nic zatem dziwnego, że potencjał ten intensywnie wykorzystują reklamodawcy. Influencer marketing to niemal stały punkt ich kampanii promocyjnych. Na przestrzeni ostatnich lat zyskał on silnie na znaczeniu także w ramach afiliacji. Wymagało to jednak przekonania jednej i drugiej strony do takiego kanału promocji.
Jeszcze 3 lata temu liczba blogerów w naszej sieci była znikoma. Głównie wynikało to z faktu, że nie byli oni świadomi istnienia takiej opcji, jak programy afiliacyjne i nie znali efektywnościowego modelu rozliczeń. Z kolei reklamodawcy przychylniej patrzyli na tradycyjne formy reklamy, nie doceniając jeszcze roli contentu – komentuje Patrycja Ścisłowska, Head of Business Development w Awin. Od tego czasu nastąpił jednak niesamowity postęp, a obie strony coraz częściej nawiązują współpracę. Blogerzy chętnie wchodzą w rolę wydawców. Obecnie w Awin działa ponad 200 blogerów. Bardzo dobrze radzą sobie z tego typu działaniami, przede wszystkim umiejętnie selekcjonują programy i wybierają te, do których warto dołączyć. Trzeba bowiem pamiętać, że bloger w swoich rekomendacjach musi być wiarygodny, a więc powinien promować tylko to, co rzeczywiście pasuje do jego osoby i bieżącej działalności – dodaje.

fot. farland9 - Fotolia.com

Kim jest influencer?

Influencer to osoba wpływowa, często bloger lub vloger, który w aktywny sposób przedstawia swoje opinie użytkownikom social mediów, takich jak Twitter, Facebook, LinkedIn czy YouTube.


Content zyskuje na znaczeniu


Obecnie odbiorcy, coraz bardziej zmęczeni natłokiem reklam, szukają atrakcyjnych i angażujących treści, czyli contentu, który zapewni im wiedzę, rozrywkę i idealnie wpisze się w ich oczekiwania i preferencje. Właśnie influencerzy są przykładem, jak wiele różnorodnych treści może być tworzonych, a co za tym idzie, jak łatwo z punktu widzenia odbiorcy odnaleźć w sieci interesujące materiały. Nie jest ważne, czy interesuje nas moda, gry komputerowe czy zdrowe odżywianie - bez problemu znajdziemy wiele blogów odpowiadających na nasze potrzeby.

Influencer jest też przykładem, jak szeroki content może być wykorzystywany w afiliacji.
Dla wielu produktów korzystanie ze wsparcia wydawców contentowych, a takimi są blogerzy, jest najlepszym rozwiązaniem. Trzeba jednak umiejętnie nawiązywać tę współpracę, pamiętając, że bloger powinien być dobrym reprezentantem grupy docelowej. Jeśli zależy nam na dotarciu do młodych rodziców, powinniśmy skierować się do blogerów parentingowych, a jeśli naszym produktem jest nowy gamingowy sprzęt, najlepiej, aby mówił o nim youtuber na stałe zajmujący się grami – wyjaśnia Patrycja Ścisłowska. Tworzenie contentu w ramach afiliacji w zasadzie nie powinno różnić się od bieżącej działalności blogera. Powinien on wybierać produkty, które może polecić w ramach bieżących wpisów, które planuje, a nie na odwrót. Wtedy jego działania będą nienachalne i przyniosą lepsze efekty – dodaje.

Liczy się wiarygodność


W ramach współpracy z influencerami najważniejszy jest odpowiedni ich dobór do kampanii. To ważne dla obu stron. Promując dany produkt lub usługę, stają się ich ambasadorami. Z drugiej strony współpraca z blogerami pozwala precyzyjnie dotrzeć do grupy docelowej. Wystarczy tylko, aby odbiorcy produktu byli tożsami z osobami śledzącymi danego bloga.

Dopasowanie promowanego produktu do grupy docelowej istotne jest także z punktu widzenia influencera, ponieważ tylko takie działanie pozwala im na zachowanie wiarygodności. Po prostu jeśli na co dzień na blogu pojawiają się jedynie wpisy dotyczące mody, a nagle autor zacznie aktywnie promować żywność, nie będzie to odebrane jako autentyczne.

Jakość, a nie ilość


Oceniając siłę i popularność, jaką cieszy się influencer, często patrzy się na jego zasięgi – ile odsłon i unikalnych użytkowników odnotowuje jego blog, ilu ma fanów na Facebooku i ile osób obserwuje go na Instagramie. To bardzo ważne, ale okazuje się, że nie najważniejsze.
Oceniając blogera trzeba patrzeć całościowo na jego fanów. Przede wszystkim ważne jest, czy dany blog ma wierną publiczność. Może się bowiem okazać, że za imponującymi liczbami kryją się osoby, które tak naprawdę nie śledzą aktywnie działań influencera. Tymczasem dla reklamodawcy najważniejsze jest, aby ta publiczność aktywnie poszukiwała produktów dla siebie, chętnie poznawała rekomendacje blogera, a co ważniejsze ufała im i w efekcie samodzielnie testowała, a więc kupowała produkt, który jest jej polecany. Takiego efektu na pewno nie osiągnie bloger, który nie potrafił zbudować zaangażowanej publiczności, która powraca na jego kanały – wyjaśnia Patrycja Ścisłowska.

Ważna jest konwersja


W przypadku działań reklamowych w ramach sieci afiliacyjnej, wciąż najważniejsza pozostaje konwersja. Firmom zależy na tym, aby poniesione koszty przełożyły się na określone działania klientów, czyli najczęściej po prostu na zakup danego produktu lub skorzystanie z usługi. Właśnie skupienie się wyłącznie na wskaźnikach ROI jest częstą przyczyną rezygnacji ze współpracy z blogerami. Sprzedaż, jaką generują, pozostaje na niskim poziomie w porównaniu do wyników osiąganych np. przez incentive sites, czyli tych wydawców, którzy oferują bezpośrednie korzyści dla konsumentów za sfinalizowanie transakcji za pośrednictwem ich strony.
Influencer to przykład wydawcy, odgrywającego ważną rolę na ścieżce zakupowej klienta, ale zwykle nie generującego sprzedaży bezpośrednio. Wydawcy contentowi, a takimi są blogerzy, wnoszą wiele korzyści dla promocji marki. Budują świadomość brandu, dostarczają wiedzy na temat produktu, a przede wszystkim, przyciągają określony rodzaj klientów – lojalnych i dokonujących transakcji kilkukrotnie. Krótko mówiąc, blogi kreują sklepom klientów, którzy mają potencjał, dlatego reklamodawcy powinni zrozumieć, że każdy kontakt klienta z ich produktem jest ważny, nie tylko ten, który kończy się zakupem – komentuje Patrycja Ścisłowska.

TOP5 według Awin


Sieć Awin współpracuje także z wydawcami contentowymi, w tym influencerami. Zdecydowanie w czołówce są blogi modowe, co po części wynika z faktu, iż prowadzimy wiele programów związanych z modą. W sieci działają także autorzy blogów o urodzie, poradnikowych, lifestyle’owych, a także parentingowych i o typowo „męskiej” tematyce – mówi Patrycja Ścisłowska.

Na podstawie własnych doświadczeń Awin wskazuje TOP5 blogerów modowych:
  1. MakeLifeEasier
  2. Mr Vintage
  3. Jestem Kasia
  4. Fashionelka
  5. Fashionmugging

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: