Kablówki i telekomy. Wysoka jakość obsługi albo śmierć?
2017-07-05 10:45
Salon z telefonami © Viacheslav Iakobchuk - Fotolia.com
Przeczytaj także: 6 sposobów na usprawnienie customer experience
Przed współczesną branżą telekomunikacji i mediów co rusz pojawiają się nowe zadania. Dziś jest to np. silna konkurencja ze strony Netflixa czy Hulu, a więc usług strumieniowych typu over-the-top (OTT). Jak radzić sobie z wyzwaniami? Przede wszystkim postawić na jakość obsługi. To konieczność w warunkach, kiedy trudno jest rywalizować z konkurentami ceną czy ilością treści.Z treści opublikowanego niedawno Salesforce „Connected Subscriber Report: Insights into the Expectations of Today’s Mobile and Cable Subscribers 2017" współcześni dostawcy powinni postawić w głównej mierze na:
- uproszczenie rachunków i zniesienie ukrytych kosztów. Niemal połowa właścicieli telefonów komórkowych (45%) i abonentów kablowych (42%) chciałaby, aby ich dostawcy (CSP – Communication Service Providers) oferowali proste plany taryfowe bez ukrytych dodatkowych opłat;
- tę samą jakość obsługi klienta niezależnie od sposobu kontaktu;
- szkolenia pracowników w salonach i w telefonicznej obsłudze, ponieważ klienci nadal preferują bezpośredni kontakt ze sprzedawcą;
- oferowanie usług konkurencyjnych dla takich firm jak Netflix (oczekuje tego 15% abonentów, a w najmłodszej grupie wiekowej – 24%);
- zniżki za korzystanie z usług strumieniowych TV od OTT (Netflix, Hulu, Amazon etc.) i za strumieniowy przesył muzyki (Spotify, Pandora, Apple Music) oraz nawiązanie OTT szerszej współpracy (oczekuje tego 33% abonentów, w tym aż 44% z najmłodszej grupy wiekowej);
- zdobycie najważniejszej grupy klientów – tzw. millenialsów (w wieku 18-34 lat). O tym z kolei decydują doświadczenia, jakie klienci wynoszą z każdego kontaktu z firmą i jej usługami.
fot. Viacheslav Iakobchuk - Fotolia.com
Salon z telefonami
Postawić na jakość obsługi
Doskonalenie jakości obsługi klienta nie jest łatwe, ale absolutnie konieczne. Wg badań Salesforce praca nad pozytywnymi doświadczeniami klientów to dziś „Święty Graal" tradycyjnych dostawców. Już w ubiegłorocznym raporcie Salesforce („2016 Connected Subscriber Report for the Communications Industry") 61% tradycyjnych dostawców usług było przekonanych, iż nowi gracze, tacy jak Netflix czy Hulu zmienią sposób nabywania usług przez klientów. Po roku wyraźnie widać, że firmy te rzeczywiście zdobywają rynek i współpraca z nimi połączona z dobrą obsługą klienta może uratować klasycznych providerów.
Klienci lubią sklepy stacjonarne i nie znoszą ukrytych opłat
Wśród klientów usług cyfrowych tradycyjne sposoby kontaktu i zakupów są wciąż bardzo popularne. Więcej niż jedna trzecia (37%) właścicieli telefonów komórkowych w Stanach Zjednoczonych zaczęła zakup usług mobilnych od sklepu stacjonarnego, a ponad połowa (59%) zakończyła realizację zamówienia także w fizycznej lokalizacji. Sklepy są lubiane z kilku powodów: pozwalają otrzymać produkt natychmiast (59%), można skonsultować się z asystentem w celu uzyskania szczegółowych informacji (56%) oraz wypróbować produkt na miejscu (44%). Ponieważ sklepy, mimo rozwoju technologii pozostają nadal ważnym kanałem kontaktu, operatorzy komórkowi powinni położyć duży nacisk na szkolenia pracowników w salonach stacjonarnych, bo to od ich wiedzy i kompetencji w dużej mierze zależą pozytywne doświadczenia klientów.
Wśród klientów usług kablowych proporcje są nieco inne. Najczęściej rozpoczynają zakup i również go finalizują poprzez rozmowę telefoniczną z contact center – odpowiednio 34 i 46%. Tu także niezwykle ważna jest kompetencja pracowników na pierwszej linii kontaktu.
W zakresie doświadczeń zakupowych związanych z płatnościami i składaniem zamówień widać dużą różnicę pokoleniową wśród posiadaczy telefonów komórkowych. Badani przez Salesforce najmłodsi klienci – millenialsi w wieku od 18 do 34 lat – trzykrotnie częściej (21%) od innych jako istotny problem wskazują dodatkowe lub ukryte opłaty pojawiające się podczas procesu rejestracyjnego. Grupa ta dwukrotnie częściej od najstarszych klientów twierdzi, że kompletowanie dokumentów i proces ich podpisywania przy zamawianiu telefonu trwa zbyt długo.
Złożoność rachunków za usługi zniechęca klientów
Powszechnym wyzwaniem wśród dostawców usług cyfrowych jest zapewnienie lojalności i zaufania klientów. Chociaż operatorzy walczą o klientów, tylko 42% abonentów usług kablowych (i 54% abonentów usług mobilnych) uważa, że ich dostawcy kierują się najwyższą dbałością o interesy klienta. Jeśli chodzi o ocenę jakości usług dostarczanych przez swojego providera, wyżej oceniają je abonenci kablowi w stosunku do mobilnych (56% wobec 40%). Powodem do niezadowolenia klientów jest zbyt duża złożoność, i co za tym idzie – mała przejrzystość rachunków. Tu najbardziej narzekają najmłodsi klienci. 4 na 10 millenialsów twierdzi, że ich rachunki są zdecydowanie zbyt skomplikowane.
Czego oczekują klienci mobilni i kablowi
Poza uproszeniem rachunków i form opłat oraz redukcją ukrytych kosztów dostawcy usług telekomunikacyjnych mogą starać się poprawić satysfakcję klienta poprzez szereg różnorodnych działań.
Operatorzy kablowi powinni:
- personalizować plany usług bazując na wzorcach oglądania TV przez danego abonenta (42%);
- na tej samej podstawie proaktywnie oferować mu proponowane treści;
- udzielać rabatów na usługi Over-The-Top (33%), takie jak streaming TV (Hulu, Netflix, Amazin) oraz muzyki (Spotify, Pandora, Apple-Music);
- oferować możliwość uruchomienia usług nie później niż w dwie godziny od wystąpienia awarii (18%);
- umożliwić płacenie rachunków miesięcznych poprzez aplikację mobilną o prostym interfejsie (12%).
W trosce o lepsze doświadczenie klienta operatorzy komórkowi powinni natomiast:
- proponować usługi, które kosztują jak najmniej (37%);
- oferować rabaty na usługi OTT, takie jak streaming TV i muzyki (29%),
- tworzyć spersonalizowaną ofertę dla konkretnego abonenta w oparciu o jego wcześniejsze doświadczenia (21%);
- zapewniać spójną komunikację we wszystkich formach kontaktu (salon, Internet, infolinia) (21%);
- regularnie wysyłać powiadomienia o rabatach i promocjach (19%);
- umożliwiać klientom łatwe przemieszczanie się pomiędzy kanałami kontaktu np. od smartfona do desktopu w przypadku większości transakcji bez rozpoczynania jej na nowo (15%);
- wprowadzić nowe usługi cyfrowe we współpracy z innymi podmiotami, takimi jak Netflix, Amazon czy Hulu (15%);
- tak jak w przypadku usług kablowych również umożliwić płacenie rachunków poprzez aplikacje o łatwym w obsłudze interfejsie (12%).
Uwaga: cord-cutting i OTT ruszają pełną parą
Dostawcy usług działający w tradycyjnych modelach mają się czego obawiać. Usługi Over-The-Top są coraz częściej wybierane przez klientów. Aż 83% millenialsów subskrybuje jedną lub więcej płatnych usług transmisji strumieniowej. Powodem rosnącego zainteresowania takimi usługami jest ich niższa cena (73%) oraz lepsza i ciekawsza oferta (23%). Klienci preferują treści dostępne w ofercie Netflix, Hulu czy Amazon (17%), a poza tym uważają, że nie potrzebują dużej liczby kanałów (17%). Co najgorsze - nie ufają operatorom usług kablowych, twierdząc, że troska o klienta i jego zadowolenie nie jest priorytetem operatorów (tak twierdzi 13% badanych). Ponad połowa wszystkich abonentów kablowych (56%) oraz 40% abonentów mobilnych uważa, że uzyskują najlepszą obsługę klienta, dopiero wówczas, gdy zagrożą zmianą dostawcy.
Proces „odcinania kabla" (cord cuttter) trwa i pogłębia się. Wśród tych, którzy zdecydowali się całkowicie zrezygnować z usług kablowych lub nigdy z nich nie korzystali dominuje przekonanie, że usługi te są zbyt drogie (63%) lub że są za bardzo powiązane z innymi, dodatkowymi usługami (23%). Sytuacja taka wymaga od tradycyjnych dostawców poszukiwania sposobów na rozwiązania problemu zarówno poprzez konkurencyjne oferty, jak i integrację z usługami dostawców działających w modelu OTT.
Polski klient nie wraca do dostawcy, jeśli zebrał złe doświadczenia
Polscy klienci także oczekują od operatorów telekomunikacyjnych, że jakość obsługi będzie coraz lepsza. Jak wynika z badania przeprowadzonego w Polsce w 2016 roku przez firmę Ericsson, czynnikami decydującymi o lojalności polskiego klienta wobec operatora komórkowego jest właśnie obsługa klienta (23% wskazań) na równi z pierwszym wrażeniem wyniesionym z kontaktu z operatorem (23%). Istotne jest także personalizowanie usług (13%).
Podobnie jak abonenci amerykańscy, Polacy wykorzystują różne sposobu kontaktu z operatorami, dlatego dla dostawców ważne jest utrzymywane spójnej komunikacji i wysokiej jakości obsługi. 79% abonentów korzysta z salonów firmowych, z call center – 76%, z czatów internetowych – 77%, a z poczty e-mail – 73%.
Zadowolenie ze świadczonej przez firmę obsługi klienta może przełożyć się bezpośrednio na sprzedaż. Polscy abonenci telekomunikacyjni, którzy mieli złe doświadczenia w kontakcie z firmą, nigdy więcej nic u niego nie kupili (62%). O złych doświadczeniach opowiedzieli znajomym (60%) i umieścili negatywna opinię w Internecie (29%). Natomiast ci, których doświadczenia były dobre, podzielili się swoją opinią z innymi (64%) i ponownie zamówili produkt czy usługę (47%).
Informacja o raporcie
Badanie przeprowadzono w lutym 2017 r. w Stanach Zjednoczonych na grupie ponad 2,2 tys. respondentów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)