Europa: wydarzenia tygodnia 28/2017
2017-07-16 20:58
Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 27/2017
- Wspólne posiedzenie rządów Niemiec i Francji. Odbyło się ono w przeddzień wizyty D. Trumpa w Paryżu. Wyniki są niewielkie, niemiecka kanclerz Angela Merkel unikała poważnych zobowiązań przed wyborami do Parlamentu. Oświadczyła, że "nie ma nic przeciwko budżetowi strefy euro" i że "można rozmawiać o europejskim ministrze finansów". Francja i Niemcy uzgodniły, że wspólnie zaprojektowanie nowego europejskiego samolotu myśliwskiego.
- Umowa polityczno-handlowa Unii z Japonią. Negocjacje trwały cztery lata. Umowę podpisano w przeddzień szczytu przywódców G20.
- Pomoc dla Grecji. Grecja otrzymała kolejną transzę pożyczki w wysokości 7,7 mld euro. Wypłatę zatwierdziła 7 lipca Rada dyrektorów Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS). Warto jednak dodać, że tylko 800 mln euro zostanie w Grecji. Większość pieniędzy będzie przeznaczona na spłatę zobowiązań wobec wierzycieli.
- Niemiecka gospodarka na plus mimo presji. Majowa nadwyżka w handlu zagranicznym Niemiec wyniosła 20,3 mld euro w maju 2017 r. (w ujęciu wyrównanym sezonowo), podał niemiecki urząd statystyczny Destatis. Jak na razie nic się nie zmienia mimo presji Stanów Zjednoczonych i krajów unijnych.
- Co po Breksicie? W wywiadzie po zakończeniu szczytu G20 premier May poinformowała, że w Hamburgu, wielu członków tej grupy sygnalizowało "silną wolę zawarcia z Wielką Brytanią ambitnych porozumień handlowych po opuszczeniu przez Brytyjczyków Unii Europejskiej".
- Ekologia. Parlament Europejski zmierza w kierunku ograniczenia metali ciężkich w nawozach (chodzi tu głównie o kadm). Wg polskich europosłów może to doprowadzić do upadku przemysłu nawozów fosforowych w naszym kraju.
- Brexit-negocjacje z UE. Wg Głównego negocjatora KE ds. Brexitu Michela Barniera poważnym problemem są wzajemne rozliczenia finansowe. Skrytykował brytyjskie propozycje dot. praw obywateli unijnych w Wielkiej Brytanii.
- UE a prawo autorskie. Jest pełna zgoda co do tego, że niezbędna jest reforma prawa autorskiego w Europie. W Parlamencie Europejskim w tej sprawie toczone są dyskusje. Jest pełna świadomość, że trudno będzie pogodzić interesy twórców, przedstawicieli branży cyfrowej i konsumentów.
- Niemcy są bogaci. Szacuje się, że gotówka, lokaty bankowe, akcje i polisy mają wartość ponad 5,5 bln euro.
- Węgry-brak siły roboczej. Węgry zniosły obowiązek uzyskania pozwolenia na pracę przez Ukraińców i Serbów w zawodach, w których brakuje siły roboczej.
- Google ma kłopoty podatkowe. Paryski sąd odrzucił wniosek francuskiego fiskusa o nałożenie na koncern Google 1,1 mld euro podatku za lata 2005-10. Podstawą był fakt, że główna europejska siedziba internetowego giganta mieści się w Irlandii.
- Francuska energetyka jądrowa. Już kilka lat temu Francja ogłosiła zamiar zmniejszenia udziału atomu w produkcji energii. Teraz mówi się, że możliwe jest zamknięcie nawet 17 spośród 58 reaktorów jądrowych.
- Afery spalinowej ciąg dalszy. W Holandii rozpoczyna się śledztwo w związku z podejrzeniem, że firmy Suzuki i Fiat Chrysler mogły stosować niedopuszczalne oprogramowanie kontrolujące emisję spalin...
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
CZERWIEC MIESIĄCEM KILKU SPORYCH WIZERUNKOWYCH WPADEK W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH. MARKI NIE ZAWSZE ODPOWIEDNIO REAGOWAŁY NA KRYZYSY
Dobrze przygotowana komunikacja na wypadek kryzysu i odpowiednia strategia w social mediach to dla firm niezbędnik w kreowaniu wizerunku. Na przestrzeni ostatniego miesiąca przekonały się o tym między innymi Audi i kosmetyczna marka Avon. Czerwiec, obok kolejnych zmian i nowości w mediach społecznościowych, przyniósł też kilka wizerunkowych kryzysów.
– Czerwiec rozpoczął się kryzysem wizerunkowym Audi. Na swoim facebookowym profilu marka zamieściła zdjęcia jednego z modeli samochodów w różnych charakterystycznych miejscach Warszawy, między innymi przy Pałacu Kultury czy Hali Koszyki. Jedno ze zdjęć przedstawiało samochód na tle pomnika Powstania Warszawskiego. To wywołało oburzenie internautów, którzy w komentarzach wypominali marce, że jest to wyraz braku szacunku dla polskiej historii i powstańców – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Baran, redaktor serwisu PRoto.pl.
Reklama Audi A5 pod pomnikiem poświęconym bohaterom Powstania Warszawskiego (na dodatek w miejscu, w którym nie wolno parkować) szerokim echem odbiła się w mediach zarówno tradycyjnych, jak i społecznościowych. Internauci wytknęli niemieckiemu koncernowi nawiązania do II wojny światowej i przypomnieli, że w przeszłości wykorzystywał robotników przymusowych do produkcji uzbrojenia dla III Rzeszy.
Marka po kilku godzinach przeprosiła za „oczywisty błąd” i „zranienie uczuć wielu osób”, a zdjęcie zniknęło z jej profilu. Koncern tłumaczył też, że niefortunne zdjęcie nie było elementem kampanii marketingowej – zostało wykonane przez niezależnego fotografa i opublikowane w social mediach bez odpowiedniej weryfikacji ze strony Audi. Brand zapowiedział też wyciągnięcie konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za wpadkę i zmiany w zarządzaniu swoimi profilami społecznościowymi.
Niewiele ponad tydzień później z większym kryzysem musiała się zmierzyć marka kosmetyczna Avon, w której przypadku sprawdziło się słynne powiedzenie, że „kryzysy w social media wybuchają w weekendy”.
– Na Facebooku pojawił się post kobiety, która opisała historię swojego zwolnienia po tym, jak wykryto u niej raka piersi. Napisała, że nie otrzymała od Avon Polska żadnego wsparcia i została zwolniona pod innym pretekstem. Avon stwierdził, że jest to sytuacja niezgodna z prawdą, jednak post tej kobiety rozszedł się szeroko po sieci, był udostępniany tysiące razy. Internauci na profilu firmy zamieszczali negatywne opinie, domagali się wyjaśnień, pojawiły się też wpisy kobiet, które spotkała podobna sytuacja – mówi Małgorzata Baran.
Avon od lat prowadzi słynną kampanię społeczną „Różowa Wstążka” na rzecz walki z rakiem piersi, w ramach której popularyzuje diagnostykę i finansuje badania. Wizerunkowy kryzys marki skomplikował fakt, że post zwolnionej współpracowniczki na Facebooku pojawił się dokładnie tego samego dnia, w którym Avon organizował na bulwarach wiślanych imprezę z celebrytami pod hasłem „Dzień Różowej Wstążki. Razem Przeciwko Rakowi Piersi".
Avon nie zdążył szybko zareagować. Na negatywne komentarze w social media i nawołania do bojkotu konsumenckiego marka odpowiadała formułką: „Nie jesteśmy w stanie odnieść się do takich zarzutów bez wyjaśnienia sprawy. Zapewniamy, że nie zostanie to bez naszego oficjalnego komentarza”. Dopiero później firma wydała oświadczenie i podjęła próbę naprawienia wizerunku.
– Marka skontaktowała się ostatecznie z tą kobietą i zaproponowała jej pracę. Utworzyła dla niej specjalne stanowisko pełnomocnika ds. pomocy pracownikom przewlekle chorym – mówi Małgorzata Baran.
Redaktorka serwisu PRoto.pl zwraca też uwagę na ostatnie kłopoty wizerunkowe sieci Media Expert, która przygotowała niezrozumiałą dla klientów promocję, za co spadła na nią fala krytyki.
– Z okazji zakończenia roku szkolnego sieć Media Expert przygotowała dla klientów promocję, przyznając rabaty za dobre stopnie na świadectwie szkolnym dziecka. Okazało się, że regulamin tej promocji nie był do końca jasno przedstawiony i klienci poczuli się wprowadzeni w błąd – mówi Małgorzata Baran.
Z bardzo pozytywnym odbiorem w mediach społecznościowych spotkał się za to gest Mazdy. Motoryzacyjna marka zdecydowała się pomóc lekarzowi, który na Facebooku napisał o tym, że skradziono mu samochód, dzięki któremu mógł codziennie dojeżdżać do pacjentów. Mazda w komentarzu do tego wpisu zaproponowała pomoc w postaci udostępnienia samochodu od jednego ze swoich dilerów.
– Internauci bardzo pozytywnie zareagowali również na działanie marki Bosch, która zdecydowała się wesprzeć schronisko dla kotów. Na fanpage’u schroniska Koci Azyl pojawił się wpis o tym, że fundacja potrzebuje pomocy, ponieważ zepsuła im się pralka. Pomoc oferowali zwykli użytkownicy, ale w komentarzach pojawił się również wpis firmy Bosch, która zaproponowała, że przekaże fundacji pralkę i odkurzacz, a przy okazji zaoferowała pomoc swoich pracowników w ramach wolontariatu. Ta reakcja marki wywołała bardzo pozytywne komentarze internautów, którzy chwalili ją za dobre działanie. Cieszyli się, że korzystają z jej sprzętu albo deklarowali, że w przyszłości kupią sprzęt Bosch – mówi Małgorzata Baran.
Małgorzata Baran redaktor PRoto.pl
Przeczytaj także:
Europa: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)