Rosja i Ukraina celują w polskie centra handlowe
2017-07-21 10:54
![Rosja i Ukraina celują w polskie centra handlowe [© zhu difeng - Fotolia.com] Rosja i Ukraina celują w polskie centra handlowe](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/centra-handlowe/Rosja-i-Ukraina-celuja-w-polskie-centra-handlowe-195081-200x133crop.jpg)
Centrum handlowe © zhu difeng - Fotolia.com
Przeczytaj także: Centra handlowe: rok spektakularnych otwarć
W I połowie bieżącego roku na rynek trafiło 63 100 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 16 600 mkw. stanowiły centra handlowe, 21 500 mkw. - parki handlowe, a 25 000 mkw. - wolnostojące obiekty wielkopowierzchniowe. Do użytkowania oddano kilka pokaźnych obiektów, w tym m.in. wolnostojący sklep Agata Meble w Rzeszowie (18 000 mkw.), kaliski park handlowy Kalinka (9 700 mkw.) czy wrocławskie Tarasy Grabiszyńskie (8 500 mkw.).„O ile I połowa bieżącego roku nie przysporzyła nam ogromnych emocji, jeżeli chodzi o nowe otwarcia, to nadchodzące miesiące będą zgoła odmienne. Pod koniec czerwca w budowie znajdowało się bowiem 700 000 mkw. powierzchni handlowej, z czego przeszło 90% przypadało na centra handlowe. Zakładamy, że w II półroczu br. rynek powiększy się o ok. 372 000 mkw. nowej przestrzeni handlowej. Najbardziej pokaźne z nich to Galeria Północna w Warszawie oraz Wroclavia we Wrocławiu”, informuje Agnieszka Tarajko-Bąk, Starszy Analityk Rynku, JLL.
fot. zhu difeng - Fotolia.com
Centrum handlowe
Rosyjskie i ukraińskie marki, m.in. Goldi, Love Republic, Zarina czy Outhorn, zamierzają podbić polski rynek.
Rynek w czasie zmian
Obecnie całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce to 13,4 mln mkw., z czego centra handlowe stanowią 9,5 mln mkw. (w ponad 400 obiektach).
„W warunkach coraz większej konkurencji i w wyniku starzenia się obiektów handlowych - często usytuowanych w atrakcyjnych i sprawdzonych lokalizacjach, deweloperzy skupiają się nie tylko na realizacji nowych obiektów. Coraz więcej projektów przechodzi modernizacje, rozbudowy czy zmiany formatów. Takie działania mają na celu utrzymanie atrakcyjności już istniejących obiektów i przyciągnięcie nowych klientów”, tłumaczy Mariusz Czerwiak, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
Rynek handlowy dynamicznie się zmienia nie tylko fizycznie - w wyniku naturalnego starzenia się obiektów handlowych, ale przede wszystkim w kontekście społecznym.
„Zmieniające się upodobania klientów w znaczącym stopniu wpływają na zmianę roli, jaką odgrywają centra handlowe. Kreowanie miejsc spotkań, rosnąca popularność rozrywki i gastronomii, innowacje i nowe technologie, sprzedaż wielokanałowa, e- commerce itp. wywierają ogromny wpływ na zachowania konsumentów. Zarówno właściciele obiektów handlowych, jak i najemcy muszą poszukiwać coraz to nowszych sposobów, aby sprostać tym potrzebom, które niewątpliwie zmienią centra handlowe w przyszłości”, dodaje Mariusz Czerwiak.
Kolejnym wyzwaniem dla polskiego rynku są kwestie zmieniającej sie legislacji, w tym m.in. kwestie podatkowe czy planowany zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę.
Popyt
Polski rynek handlowy jest największy w regionie, rozwija się dynamicznie, co czyni go atrakcyjnym dla zagranicznych sieci i marek. Te najbardziej liczące się wybierają na nowe lokalizacje największe polskie aglomeracje. Przykładowo, w ostatnim czasie centrum handlowym Posnania w Poznaniu swój pierwszy w Polsce sklep otworzył rosyjski producent ubrań befree, a w warszawskim Domu Mody Klif butik uruchomiła Elisabetta Franchi.
„Ciekawym zjawiskiem jest wzrost aktywności wschodnioeuropejskich marek. Rosyjskie i ukraińskie marki, m.in. Goldi, Love Republic, Zarina czy Outhorn, zamierzają podbić polski rynek. Dwie z nich - Love Republic i Zarina zadebiutują w Galerii Północnej, która otwiera się już w sierpniu”, wymienia Mariusz Czerwiak.
Czynsze
Czynsze ”prime”, które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). Poza nią, w głównych aglomeracjach, stawki kształtują się w przedziale 45 - 60 euro za mkw.
Rynek inwestycyjny
„W pierwszym półroczu 2017 r. całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła 955 mln euro. Ponad 800 mln euro przypadło na sam II kwartał. Przewidujemy, że wysoka aktywność inwestorów utrzyma się również w drugiej połowie roku, a świadczy o tym znacząca ilość transakcji w toku, na różnych etapach zaawansowania, z finalizacją zaplanowaną na najbliższe tygodnie i miesiące”, informuje Adam Kiernicki, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL.
Największe transakcje sfinalizowane od stycznia do czerwca tego roku to sprzedaż czterech parków handlowych - dwóch w Aglomeracji Warszawskiej, po jednym w Katowicach i Poznaniu - przez IKEA Centres do Pradera European Retail Parks SCSp; zakup trzech centrów wyprzedażowych Fashion House w Piasecznie, Gdańsku i Sosnowcu przez Deutsche Asset Management od funduszu zarządzanego przez Peakside Capital oraz sprzedaż tzw. portfela Quadro przez Blackstone. Trzy centra ze wspomnianego portfela - Wzorcownię we Włocławku, Galerię Twierdza w Kłodzku i Galerię Twierdza w Zamościu, przejęło EPP. Kaliską Galerię Tęcza kupił nieujawniony inwestor. Do istotnych transakcji handlowych pierwszego półrocza należy również zaliczyć zakup CH Ogrody w Elblągu przez CPI Group od CBRE Global Investors (transakcja w ramach międzynarodowego portfela nieruchomości) oraz sprzedaż CH Zakopianka przez Tristan Capital Partners do EPP.
Stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych pozostają na poziomie 5,0%, a dla najlepszych parków handlowych na poziomie ok. 7,0%.
![Rynek handlowy 2024. A jaki będzie 2025 rok? [© Michal Jarmoluk z Pixabay] Rynek handlowy 2024. A jaki będzie 2025 rok?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-handlowy/Rynek-handlowy-2024-A-jaki-bedzie-2025-rok-263947-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)