Niezapłacone faktury. Problem czy nie?
2017-07-31 06:17
Niewypłacalność firm nie jest rzadkością © Jamrooferpix - Fotolia
Przeczytaj także: Nie płacisz kontrahentom? To zapłacisz wyższy podatek dochodowy
Ostatnia edycja Bibby MSP Index pozwoliła dowieść, że niemal 3/4 przedsiębiorców stara się podejmować kroki zapobiegawcze opóźnieniom w płatnościach. Jak to robią? 6 na 10 respondentów stawia na sprawnie działający dział księgowy, który na bieżąco i z dużą starannością śledzi zaległe należności.Przeszło 18% badanych deklaruje, iż w strukturach swojej firmy posiada dział kontrolingu, w którego gestii leżą wszelkie kwestie związane z niezapłaconymi fakturami i opóźnionym płatnościami. Co dziesiąty właściciel firmy (11%) osobiście kontaktuje się z niesolidnymi kontrahentami. Co dość zaskakujące, zwłaszcza w stosunku do dużych i i stałych kontrahentów, firmy wykazują się sporą tolerancją na opóźnienia. Okazuje się, że firmy często nie zdają sobie sprawy, że jedna czy dwie niezapłacone faktury mogą pociągnąć za sobą lawinę negatywnych konsekwencji dla kilku – lub nawet kilkunastu – przedsiębiorców – komentuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.
Ponad 52% przedsiębiorców zabezpiecza się przed niewypłacalnymi kontrahentami przez weryfikację potencjalnych klientów przed podpisaniem umowy. Korzysta przy tym z KRD lub innego biura informacji gospodarczej.
Przedsiębiorcy, którzy poszukują elastycznego źródła finansowania i chcą terminowo otrzymywać płatności za sprzedaż swoich towarów lub usług powinni zastanowić się na faktoringiem. Ta usługa nie tylko zabezpiecza właścicieli firm przed ryzykiem niewypłacalności swoich kontrahentów, ale również pozwala rozszerzyć działalność o nowe rynki zbytu. Przedsiębiorca, który planuje zacząć proponować swoje usługi i produkty za granicą może liczyć na wsparcie faktora, który nie tylko zapewni płynność finansową firmie, ale również sprawdzi potencjalnego klienta, weryfikując jego wypłacalność i tym samym zmniejszając ryzyko nieudanej współpracy. Analizując kwartalne wyniki Polskiego Związku Faktorów możemy zauważyć wzrost liczby klientów Bibby Financial Services oraz zainteresowania faktoringiem pełnym wśród przedsiębiorców zajmujących się eksportem, porównując analogiczny okres w ubiegłym roku odczuliśmy dynamikę wzrostu rzędu prawie 125% – dodaje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.
Ponad połowa ankietowanych jako główny sposób zabezpieczania się przed niewypłacalnymi kontrahentami wskazała weryfikację klienta w KRD lub BIG przed podpisaniem umowy, 14% respondentów deklaruje, że ubezpiecza transakcje.
fot. Jamrooferpix - Fotolia
Niewypłacalność firm nie jest rzadkością
Informacje o badaniu
Bibby MSP Index to cykliczne badanie sprawdzające aktualną ocenę sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw z sektora MSP. 13. fala została zrealizowana w marcu 2017 r. na grupie 450 respondentów. Respondentami były osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych głównie prezesi, członkowie zarządów, dyrektorzy finansowi oraz główni księgowi w firmach zatrudniających od 9 do 249 pracowników. Wskaźnik Bibby MSP Index obrazuje kondycję firm z sektora MSP na podstawie wnikliwej analizy danych dotyczących zatrudnienia, sprzedaży, inwestycji, płynności finansowej oraz zadłużenia przedsiębiorstw. Badanie zostało przeprowadzone na grupie małych i średnich przedsiębiorstw z 6 branż: budownictwo, przemysł, handel, usługi, transport
i pozostałe.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)