Zamówienia publiczne: uczciwa konkurencja ciągle szwankuje
2017-07-31 10:00
Uczciwa konkurencja przy przetargach bywa nadwyrężana © Roman Stetsyk - Fotolia
Przeczytaj także: Zamówienia publiczne. Lista problemów jest długa
Nowe regulacje Prawa zamówień publicznych miały polepszyć sytuację przedsiębiorców i stworzyć im jak najlepsze warunki do rozwoju działalności. Tyle teorii. Praktyka pokazuje bowiem, że nowelizacja nie zdołała wyeliminować wszystkich patologii. Z raportu FPP „Niewłaściwe stosowanie wybranych klauzul umownych i dokumentów przez zamawiających w ochronie zdrowia” wynika, że wiele zagrożeń związanych z udziałem w przetargach ma się całkiem dobrze.Podmioty, które zajmują się organizacją przetargów w ramach zamówień publicznych, są zobowiązane do przestrzegania zasady równego traktowania wykonawców. Elementarnymi standardami w systemie zamówień publicznych są reguły proporcjonalności i przejrzystości. Należy przestrzegać ich w trakcie tworzenia SIWZ, podczas postępowania oraz wyboru najbardziej korzystnej z ofert. Faworyzowanie jednego z wykonawców czy też utrudnianie innemu złożenia oferty jest niedopuszczalne. Eliminacji rynkowych patologii służy prawidłowa konstrukcja SIWZ.
„Niepokojący jest fakt, że mimo nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych oraz debacie publicznej o konieczności unormowania sytuacji związanej z przetargami, wykonawcy nadal napotykają na liczne problemy. W trakcie procedury wyboru podmiotów zamawiający nie mogą faworyzować przedsiębiorców czy ograniczać możliwości uczestnictwa niektórych z nich w postępowaniu. Publiczne finanse muszą być wydatkowane w sposób rozważny i zgodnie z zasadą uzyskiwania najlepszych efektów. Należy pamiętać, że tylko właściwe zarządzanie umowami pozwala na racjonalne planowanie zamówień w przyszłości i terminowe ich udzielanie, co ma niebagatelny wpływ na cały system zamówień i finansów publicznych. Postępowanie zgodne z intencjami Ustawodawcy to również element mający na celu zagwarantowanie swobody prowadzenia działalności gospodarczej” – mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.
Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust.1 PZP zamawiający ma obowiązek przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Uwzględnienie zasady proporcjonalności w polskiej ustawie PZP nastąpiło w ślad za dyrektywami, które czerpią z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TS UE).
fot. mat. prasowe
Naruszanie zasady uczciwej konkurencji problemem na rynku
Przykłady niewłaściwych zapisów SIWZ i praktyk zamawiających w sektorze ochrony zdrowia:
- Brak proporcjonalności wskazanej w prawie zamówień publicznych
- Nienegocjowalny charakter umowy o zamówienie publiczne
- Nadużywanie instytucji kary umownej
- Niejasne przesłanki naliczania kar umownych
- Terminy dostaw jako pozorne kryteria oceny ofert
- Wymuszanie zrzeczenia się odsetek ustawowych
- Bezzasadny zakaz cesji wynagrodzenia w umowach o zamówienie publiczne
- Błędna interpretacja kwestii Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia
Sektor zamówień publicznych z uwagi na wielkość – w 2015 r. jego wartość wynosiła ponad 116 mld zł – powinien pozostawać pod szczególnym nadzorem. Jak wynika z raportu FPP nadal istnieją duże wyzwania dla wykonawców i zamawiających, dlatego szczególną uwagę należy przywiązywać do przeprowadzania przetargów w oparciu o prawidłowo skonstruowane zapisy Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, zgodne z intencją Ustawodawcy.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)