Europejczycy rejestrują domeny .EU
2006-04-11 01:44
Przeczytaj także: Jest już 1,3 mln domen unijnych
Spodziewano się, że zainteresowanie domenami .EU będzie ogromne, kiedy spekulanci rzucili się na najbardziej popularne nazwy domen.„Dziś, europejskie konkurencyjne społeczeństwo wiedzy staje się bardzo widoczne dla świata w Internecie” – powiedziała komisarz Unii Europejskiej ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów, Viviane Reding. „Europa i jej obywatele projektują swoją własną tożsamość sieciową, ochranianą przez reguły Unii Europejskiej” - dodała Reding.
Według Eurid, administratora domeny .eu, większość aplikacji o nazwę domeny zgłaszają niemieccy i brytyjscy użytkownicy sieci. Jeszcze 7 kwietnia późnym popołudniem było zarejestrowanych 236 573 Brytyjczyków, na drugim miejscy byli Niemcy – 237 928. Na trzecim miejscu Duńczycy z 125 426 wnioskami.
„Nowa domena .eu będzie druga po domenie .com pod względem ważności i natężenia ruchu, najlepsze domeny .eu prawdopodobnie zyskają” – powiedział Markus Eggensperger, szef prawny i PR domen w portalu internetowym Lykos. „Brytyjskie wnioski napływały często i obficie, gdyż użytkownicy Internetu walczyli o to, aby zdobyć najlepsze nazwy. W efekcie tego, spodziewamy się, że będzie dużo handlu nowymi domenami, kiedy oportuniści rzucą się na najlepsze nazwy i wystawią je na sprzedaż na wolnym rynku” – dodał.
Popierana przez Komisję Europejską domena .eu została zaplanowana z myślą o organizacjach i osobach z 25 państw bloku handlowego. Więcej niż 1500 firm zapisało się na sprzedaż domen .eu w cenach sięgających od 12 do 100 euro.
Okres rozwoju sprzedaży, tzw. „sunrise period” przebiegał w dwóch etapach. Przez pierwsze dwa miesiące,od 7 grudnia 2005 roku, o domeny mogły się ubiegać organizacje publiczne i właściciele znaków handlowych. Od 7 lutego mogli się ubiegać ci, którzy są właścicielami innych praw, a po 7 kwietnia szansę mają wszyscy obywatele UE.
W czasie początkowego okresu sprzedaży, „sunrise period”, przyjęto 335 000 wniosków i 95 000 sprzecznych żądań dotyczących domen. Na przykład domena www.polo.eu została zgłoszona przez producenta samochodów Volkswagen, dom mody Ralpha Laurena i producenta słodyczy Nestle. Domena została przyznana Volkswagenowi, który złożył swój wniosek jako pierwszy. Podobnie Discovery Channel zdobył kontrolę nad www.discovery.eu, pokonując o kilka minut Land Rovera.
Spekulanci, którzy ubiegają się o najbardziej pożądane domeny mogą również mieć skomplikowane zadanie zabezpieczając nazwę. System jest obsługiwany według zasady - kto pierwszy, ten zostaje obsłużony. Na przykład jest ponad 280 wniosków o kontrolę domeny www.sex.eu, 220 z nich zostało wypełnionych tego samego dnia. Wiele z tych wniosków straciło ważność z powodu zaginionych dokumentów, ale może zająć wiele czasu rozpracowanie, kto ma największe prawo do ogólnych i potencjalnie dochodowych domen.
Tysiące domen z odniesieniem do Komisji Europejskiej zostało zarezerwowanych i nie mogą być kupione przez nikogo innego.
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl