Pełna satysfakcja z pracy praktycznie nie istnieje?
2017-08-31 11:56
Zadowolony pracownik © lassedesignen - Fotolia.com
Przeczytaj także: Atrakcyjne miejsce pracy to... Na co zwracają uwagę Polacy?
Wprawdzie pełna satysfakcja z pracy nie jest potrzebna do zaangażowania w obowiązki zawodowe, to jednak tak niewielki odsetek osób z pasją oddających się pracy bez wątpienia może oznaczać niższą efektywność oraz mniejszą lojalność wobec pracodawcy, a w efekcie również gorsze wyniki firmy – mówi Lucyna Pleśniar, Prezes Zarządu firmy doradztwa personalnego People.
Z badania zrealizowanego przez Instytut Gallupa wynika, że odsetek osób określających swoje zajęcie zawodowe jako tzw. great jobs, a więc pracę w pełnym wymiarze godzin, regularnie wynagradzaną, lubianą oraz w pełni angażującą z rzadka sięga 10%. Satysfakcję z pracy najczęściej odczuwają Szwedzi, Norwegowie, Duńczycy i Serbowie (7%). Polska z wynikiem 6% uplasowała się na 10. pozycji w Europie.
Z kolei jeśli chodzi o dobrą pracę (tzw. good jobs) rozumianą jako regularnie płatne zajęcie w pełnym wymiarze godzin, to taką posiada 35% Europejczyków i 39% Polaków.
fot. lassedesignen - Fotolia.com
Zadowolony pracownik
STAY INTERVIEW – ROZMOWA Z PRACOWNIKIEM
Większość pracowników wykonuje polecenia, realizuje zadania, ale mentalnie nie angażuje się w pracę. To pokazuje jak wiele jest do zmiany, zarówno po stronie pracowników jak i pracodawców. Firmy, szczególnie na obecnym rynku kandydata, starają się różnymi sposobami zatrzymać pracownika, często zbyt późno. Prostym i pomocnym narzędziem do zbadania poziomu satysfakcji z pracy i zaangażowania pracowników jest tzw. stay interview, czyli rozmowa z pracownikiem o jego potrzebach, plusach i minusach jego pracy. Taka rozmowa i wyciągnięte z niej wnioski pokazują mocne i słabe strony firmy jak i pracownika, usprawniają procesy decyzyjne i przede wszystkim pomagają dopasować systemy motywacyjne do realnych potrzeb pracowników – mówi Sebastian Popiel, Członek Zarządu firmy doradztwa personalnego People.
Raport Instytutu Gallupa został przygotowany na podstawie badań przeprowadzonych w ponad 130 krajach na świecie.
Instytut dzieli pracujących na 3 kategorie: zaangażowanych – pracowników, którzy posiadają satysfakcjonującą pracę (tzw. great job), wykonują swoje zadania z pasją, entuzjazmem i tym samym mogą mieć przełożenie na poprawę wyników firmy. Druga grupa, najbardziej liczna, to niezaangażowani – osoby często produktywne, zadowolone z miejsca pracy, ale emocjonalnie niezaangażowane w czynności, które wykonują. Większość na świecie stanowią osoby niezaangażowane. Skrajną kategorią są osoby silnie niezaangażowane (tzw. actively disengaged), które fizycznie są obecne w pracy, ale odcinają się emocjonalnie od zajęć, które wykonują, czują się nieszczęśliwe czym często dzielą się z kolegami w pracy.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)