Praca w handlu. Kto i dlaczego pracuje w centrach handlowych?
2017-09-29 10:26
Sprzedawczyni © JackF - Fotolia.com
Przeczytaj także: Centra handlowe potrzebują specjalistów. Jeszcze więcej pracy w handlu?
Na terenie naszego kraju funkcjonuje już niemal pół tysiąca centrów handlowych, które dają pracę około 400 tys. osób. Okazuje się, że gros ich pracowników (63 proc.) to osoby pomiędzy 18 a 30 rokiem życia, a 30-tkę przekracza jedynie co trzeci (34 proc.). I to właśnie młody wiek decyduje o tym, że pracownicy, których zatrudniają centra handlowe, przeważnie nie mają zobowiązań rodzinnych - połowa z nich to single, 71 proc. nie ma dzieci, a w związku małżeńskim pozostaje zaledwie 29 proc. badanych. Tylko niewielka grupa osób zatrudnionych to rodzice dzieci w wieku szkolnym (55 proc.) i przedszkolnym (40 proc.).Badanie pokazuje również, że co trzeci pracownik centrum handlowego nadal pobiera naukę - 19 proc. kontynuuje naukę a 16 proc. cały czas się dokształca. W znacznej mierze tłumaczy to powód, dla którego zdecydowali się na pracę w handlu – elastyczny czas pracy był najważniejszy dla osób w wieku do 30 r.ż.
- Wyniki badania Kantar Millward Brown potwierdzają trend, który od pewnego czasu obserwujemy w strukturze pracowników centrów handlowych. Są to w większości osoby młode, będące na początku kariery zawodowej, dla których praca w handlu daje po pierwsze możliwość zdobycia niezbędnego doświadczenia zawodowego, po drugie natomiast umożliwia kontynuację nauki, właśnie dzięki elastycznym godzin pracy. Coraz większą grupę stanowią również osoby podejmujące pracę jedynie w weekendy – ze względu np. na dzienny tok studiów – komentuje Radosław Knap, Dyrektor Generalny PRCH.
fot. mat. prasowe
Wiek i sytuacja rodzinna pracowników handlu
Pracownicy zapytani o powód pracy w handlu, na pierwszym miejscu wskazali kontakt z ludźmi (40 proc.). Właśnie na element kontaktu, ale również możliwość pracy w zawodzie odpowiadającym kwalifikacjom i doświadczeniu, istotnie częściej wskazywały osoby posiadające dzieci. Dla co czwartego pracownika kluczowe znaczenie ma elastyczny czas pracy – możliwość dopasowania dni oraz godzin pracy do indywidualnych preferencji. Jak pokazują wyniki, 59% osób badanych posiada wykształcenie średnie, co piąta wskazała natomiast, że jest to jedyna praca, jaką udało jej się znaleźć – w szczególności dotyczy to kobiet. I rzeczywiście, dla osób nieposiadających kierunkowego wykształcenia oraz doświadczenia, centra handlowe mogą być jedyną szansą na dobrze płatną pracę – zarobki jako główny powód pracy w handlu wskazało 14 proc. aktualnych pracowników.
fot. mat. prasowe
Wykształcenie i etap edukacji
- Mając na uwadze wymienione aspekty – przede wszystkim wiek pracowników, status rodzinny, jak również powody, dla których zdecydowali się na pracę w centrach handlowych, propozycja objęcia ich zakazem handlu w niedziele wydaje się coraz bardziej bezzasadna – zupełnie niedopasowana do aktualnych realiów rynkowych. Udział niedziel w obrotach sklepów zlokalizowanych w centrach handlowych to ponad 20%, w outletach – 40% - to właśnie tego dnia centra odwiedza największa liczba klientów, stąd też największe zapotrzebowanie na pracowników, a dla wielu młodych ludzi możliwość uzyskania dodatkowych środków finansowych, dzięki którym mogą godzić pracę z nauką. Jak wynika natomiast z analizy PwC, w przypadku wprowadzenia zakazu handlu w niedziele, pracę w centrach handlowych straci co najmniej 36 tysięcy osób – niestety prawdopodobnie w większości te pracujące w niepełnym wymiarze godzin – dodaje Radosław Knap.
fot. mat. prasowe
Powody pracy w handlu
Informacje o badaniu
* Badanie zrealizowane przez Kantar Millward Brown wśród pracowników wylosowanych centrów handlowych na terenie całej Polski, metodą wywiadów bezpośrednich w dniach 31 lipca – 6 sierpnia 2017 r. Wielkość próby n=800, błąd pomiaru 3.5%.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)