Atmosfera w pracy i rozwój zawodowy. To liczy się najbardziej
2017-10-11 10:48
Pracownicy © contrastwerkstatt - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wysokie zarobki ważniejsze niż świadczenia pozapłacowe
Już niemal 8 na 10 Polaków przyznaje, że wykonywana przez nich praca jest źródłem satysfakcji. 27 proc. deklaruje, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku zmieniło pracę lub stanowisko. Tak wysokiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu z innych krajów przeanalizowanych przez firmę Randstad na potrzeby ostatniego „Monitora Rynku Pracy”. Duża otwartość Polaków na zmianę pracy nie jest jednak niczym, co powinno zaskakiwać - zdecydowanie sprzyja jej historycznie niska stopa bezrobocia (7,1 proc. w sierpniu br.).Niskie bezrobocie oznacza z kolei, że pracodawcy, którzy chcą wyłowić prawdziwe talenty, muszą się nieźle natrudzić. Nic dziwnego, że firmy prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie i zatrzymanie u siebie najlepszych fachowców. A na co - poza finansami - zwracają uwagę Polacy podczas poszukiwania pracy? Ipsos na zlecenie firmy finansowej Wonga zapytał o to Polaków.
To jest ważne
Badanie pokazuje, że dla przeszło 60 proc. respondentów liczy się dobra atmosfera w pracy. To czynnik najczęściej wskazywany przez ankietowanych. Z kolei dla 41 proc. Polaków ma znaczenie to, czy firma troszczy się o rozwój pracowników. Kursy, szkolenia czy udział w konferencjach i seminariach to podstawowe środki stosowane przez pracodawców w celu podniesienia kwalifikacji swojej kadry. Natomiast, jak wynika z badania Wonga, 35 proc. ankietowanych przy zmianie miejsca pracy, poza finansami, uwzględni także to, czy firma oferuje benefity dla swoich pracowników, takie jak opieka medyczna czy karnety na siłownię lub basen.
– W dzisiejszych czasach nie da się konkurować o pracownika jedynie atrakcyjnym wynagrodzeniem. Atmosfera, możliwość rozwoju, a także benefity – to trzy najważniejsze czynniki brane pod uwagę przez Polaków przy zmianie pracy. Zapewnienie opieki medycznej i inne liczne korzyści to w większości firm standard. Jednak kluczowym elementem staje się atmosfera. Obecnie pracownicy poszukują przedsiębiorstw, w których nie tylko mogą liczyć na godziwe wynagrodzenia, ale także, gdzie pracuje się dobrze, gdzie panuje przyjacielska atmosfera. Wiemy, jak jest to istotne. Dlatego stworzyliśmy firmę, w której każdy jest ważny i do której chce się przychodzić – wskazuje Anna Fiejko, dyrektor ds. Personalnych Wonga w Polsce.
fot. contrastwerkstatt - Fotolia.com
Pracownicy
Poza aspektami dotyczącymi ściśle samego pracownika, Polacy przy zmianie zatrudnienia zwracają uwagę także na renomę firmy. Co piąty ankietowany patrzy na markę przedsiębiorstwa lub opinie na jego temat w kanałach social media. Prestiżowa pozycja potencjalnego pracodawcy, a także sposób komunikowania się ze społeczeństwem to czynniki, coraz częściej rozważane przy poszukiwaniu pracy. Są one istotne zwłaszcza dla młodego pokolenia, tzw. generacji Y. Ponad 25 proc. młodych deklaruje, że jest to dla nich ważna kwestia. Jednocześnie w gronie osób w wieku 35-44 zdanie to podziela tylko 12 proc. Jedynie 18 proc. badanych uważa, że historia firmy oraz jej ugruntowana pozycja na rynku to element istotny przy wyborze nowego zatrudnienia. Z kolei 14 proc. respondentów będzie kierować się reputacją potencjalnego przełożonego.
Kobieta i mężczyzna szukają pracy
Praca zawodowa kobiet i mężczyzn różni się na wielu płaszczyznach – m.in. w sposobie myślenia i podejmowania decyzji. Zróżnicowanie możemy również zauważyć, jeżeli chodzi o czynniki brane pod uwagę przy wyborze nowego miejsca pracy.
Jak wynika z badania Wonga, dobra atmosfera w pracy bardziej istotna jest dla kobiet niż dla mężczyzn (63 proc. vs. 60 proc. ). To, czy firma dba o rozwój swojej kadry, jest ważne dla 44 proc. pań, w porównaniu do 38 proc. panów. Podobnie sytuacja wygląda, jeżeli chodzi o ofertę dodatkowych benefitów. Jest to istotny element dla 38 proc. kobiet oraz 33 proc. mężczyzn. Jak pokazują badania, dla pań nieznacznie bardziej liczy się nie tylko pozycja firmy, ale przede wszystkim to, co może dodatkowo zaoferować pracownikom prócz oczywistych elementów, takich jak wynagrodzenie.
Co ciekawe, Polacy częściej niż Polki wskazują na takie aspekty, jak marka firmy (25 proc. vs. 13 proc.). Możemy zauważyć, że dla mężczyzn ważna jest nie tylko atmosfera w pracy, ale także prestiż oraz konkurencyjność na rynku w porównaniu do innych firm.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)